kwadrat
matura: W kwadracie ABCD punkt E jest środkiem boku AB , a punkt F jest środkiem boku BC
Odcinki AF i DE przecinają się w punkcie M
Wykaż,że długość |MC|=|AB|
24 mar 21:50
an:
24 mar 22:56
Eta:
2 sposób ( analitycznie)
bez straty ogólności przyjmuję bok kwadratu długości 2 i umieszczam go
w układzie współrzędnych
A(0,0) , B(2,0), C(2,2) , D(0,2)
prosta
k: y−0,5x prosta
p : y= −2x+2
rozwiązując układ równań k∩p={
M}
M(0,8; 0,4) i C(2,2)
to
|MC|= ...... = 2= |AB|
c.n.w.
24 mar 23:19
Eta:
E(1,0) i F(2,1)
24 mar 23:21
an:
Maturzysta analizując rysunek nie powinien mieć problemów z wyciągnięciem p/n wniosków.
Trójkąty DAE i AFB są przystające i podobne do DME ⇒∡ DMF jest kątem 90o
prosta przedłużenie AF przecina przedłużenie DC w D' tworząc odcinek równy 2*DC=DD'
będący średnicą okręgu, na którym oparty jest kąt prosty DMD'=DMF z tego wynika,
że CM=DC jako promienie okręgu.
25 mar 00:04
Eta:
Ja nie kwestionuję Twojego dowodu
Podałam 2 sposób .........
25 mar 00:07
Eta:
Tak dla ścisłości ........DME nie tworzą trójkąta
25 mar 00:12
an:
3 sposób
Kąt DMA jest prosty wyjaśniam wyżej, DG=GM Tales⇒
czyli trójkąty DGC i CGM o wspólnym boku CG są przystające, a więc CD=CM cnw.
Czy istnieje prostsze rozwiązanie ?. Ja na 100% nie wiem.
Tak dla ścisłości "....... k: y−0,5x", czy ten zapis opisuje prostą ⇒ no cóż chochliki buszują.
Uważam, że ucznia należy zmusić do myślenia, a nie uważając jak często nauczyciele mówią
że jest głupi to trzeba zrobić za niego, myśląc na pewno zmądrzeje, a jak nie będzie chciał
to jego wybór, pomocnik murarza, kasa w biedronce takich też potrzeba, ale najpierw trzeba mu
dać szansę.
Czy ja kwestionuję Twoje ? Choć uważam, że nie....m* jest podawanie uczniom gotowych ściąg
zwłaszcza przez nauczycieli, choć w tym konkretnym przypadku pozostawiłaś pewien margines
dla ucznia.
POZDRAWIAM
25 mar 12:44