matematykaszkolna.pl
Nie umiem dalej nic Maciess: rysunekDany jest prostokąt ABCD. Na boku CD tego prostokąta wybrano taki punkt E, że |EC|=2|DE|, a na przedłuzeniu boku CB wybrano taki punkt F, ze |BF| = |BC|. Niech P oznacza punkt przecięcia prostej EF z prostą AB (zobacz rysunek). Wykaz, że trójkąty AED i PFB są przystające. ΔAED i ΔPFB są prostokątne. Pozostałe kąty musza być ostre.
 2x x x 
tg α =

=

tg β =

 2y y y 
tg α=tg β ⇒ α=β Trojkąty mają po dwa takie same kąty więc 3 muszą mieć również identyczny. Są więc podobne (KKK). ΔAED~ΔPFB |DE|=x
 |EC| |CF| 
ΔECF~ΔPFB więc

=

 |PB| |BF| 
2x 2y 

=

|PB| y 
|PB|=x |PB|=|DE| Trójkąty są podobne, a para odpowiadających sobie boków ma takie same miary więc trójkąty sa przystające. Czy to jest poprawne? Zadanie z próbnej matury zadania.info
6 mar 20:11
iteRacj@: Zgadza się. Krócej jest skorzystać z tw.Talesa dla prostych EF i CF. Wtedy od razu |PB|=x i z cechy (bkb) masz przystawanie ΔAED i ΔPFB.
6 mar 20:24
iteRacj@: Tytuł dałeś mało optymistyczny, ale też mogę się pod nim podpisać...
6 mar 20:25
Maciess: No nie jestem urodzonym optymistą, nic nie poradze. https://pdf.zadania.info/63481.pdf Wrzucam link do całego arkusza, moze komus sie przyda. I jestem ciekaw waszej opinii, bo wg mnie ciut trudniejszy niz Nowa Era/Operon. (na razie zrobiłem tylko podstawe)
6 mar 20:43
iteRacj@: Masz jakieś udziały w tych kwotach? : )
6 mar 20:55
Maciess: A skąd zapomniałem o tym https://pdf.zadania.info/77440.pdf ten link powinien działać
6 mar 21:04
iteRacj@: Teraz to innego, ale czy to zgodne z prawem?
6 mar 21:08
iteRacj@: *co innego
6 mar 21:08
Maciess: Podałem link ogólnodostepny, dostepny dla kazdego na ich stronie. Wczesniej podałem taki, który wygenerowało dla mnie, jako uzytkownika zalogowanego na ich forum ( z dodatkowym dostępem czy jakims abonamentem) − dlatego wyrzuca błąd i "prośbe o okup". Więc wszystko jest legalne, mozna przeglądać i panowie w czarnych płaszczach nie powinni sie zjawić emotka
6 mar 21:13
Eta: zad33 Podaję taki sposób rozwiązania tego zadania f−e=14 , 4a=68 ⇒ a=17
 fe 
f2+e2=4a2 ⇒ (f−e)2+2fe=4a2 ⇒ 196+2fe=4*289 /: 4 ⇒

=P= 289−49
 2 
P=240 =======
6 mar 21:15
Eta: Zadanie 33 z profilu podstawowego
6 mar 21:17