matematykaszkolna.pl
szacowanie pierwiastków, szk. podst. a7: liczba 26 + 10 jest a) większa od 9, b) mniejsza od 9 jak to się szacuje?
4 mar 23:53
Mariusz: 26 < 5.1 10 < 3.2 5.1+ 3.2 = 8.3 8.3 < 9 zatem ta suma jest mniejsza od 9
5 mar 01:23
Mariusz: Ze wzorów skróconego mnożenia i pozycyjnego zapisu liczby można wyprowadzić sposób pierwiastkowania pisemnego który pomaga w szacowaniu Do szacowania można też użyć metod numerycznych jak np metoda Newtona
5 mar 01:27
a7: dzięki emotka , chodziło mi jak to się robi w szkole podstawowej czyli ten pierwszy użyty przez Ciebie sposób
5 mar 01:46
Mariusz: Ja w podstawówce jeszcze miałem i wzory skróconego mnożenia i pozycyjny zapis liczby więc teoretycznie mógłbym wyprowadzić sposób pisemny obliczania pierwiastków a jak to jest teraz w podstawówkach ?
5 mar 02:51
piotr: (26+10)2 | 92 36 + 465 | 81 465 | 45 65 < 9 ⇒ 465 < 45 ⇒ 26+10 < 9
5 mar 09:17
PW: Wiadomo, że 26 = 5+x, x>0 10 = 3+y, y>0, po dodaniu stronami (1) 26+10 = 8 + x + y Pierwsza równość po podniesieniu do kwadratu daje 26 = 25+10x+x2 1 = 10x + x2 1 = x(10+x)
 1 
x =

 10+x 
 1 
Ułamek po prawej stronie ma mianownik większy od 10, jest zatem mniejszy od

 10 
 1 
(2) x <

.
 10 
Podobnie 10 = 9 + 6y + y2 1 = 6y + y2
 1 
y =

,
 6+y 
skąd
 1 
(3) y <

.
 6 
Zastosowanie (2) i (3) w (1) daje
 1 1 16 
26+10 < 8 +

+

= 8 +

< 8 + 1 = 9.
 10 6 60 
Otrzymane w ten sposób oszacowanie jest "niezłe":
 4 
26+10 < 8+

< 8,267,
 15 
podczas gdy kalkulator daje 26+10 < 8,262. Nie sądzę, żeby uczeń podstawówki wymyślił takie oszacowanie, nie uczy się takich rzeczy. Co innego, gdyby mu pokazać − są zdolne bestie emotka.
5 mar 11:54
a7: Dzięki emotka
7 mar 15:06
Mariusz: PW to już wzorów skróconego mnożenia i pozycyjnego zapisu liczby nie ma w podstawówce ? To wystarczy do wyprowadzenia sposobu pisemnego
7 mar 21:24
PW: O czym mówisz? Stałeś kiedyś przed klasą uczniów szkoły podstawowej? Masz jakiś kontakt z aktualnymi uczniami? To, że coś jest możliwe do wyprowadzenia, nie oznacza że można tego nauczyć jakąś sensowną grupę uczniów w ograniczonym czasie.
7 mar 21:37
Eta: Mariusz jak zwykle..................................................................... ......................... emotka
7 mar 21:38
Mila: 26 W dawnej podstawówce ( 8 klas) to było ćwiczenie na zrozumienie definicji pierwiastka ( i nie tylko) i szacowało się, tak: (bez kalkulatora, były podane jakieś tam warunki) ustalono , że : 5<26<6 Ktoś podawał, że 5.5 5.52=5.5*5.5=30.25 za dużo to zmniejszano , dyskutowano, liczono. Na sprawdzianie nie było problemu dla nikogo i była satysfakcja z dobrej oceny tego zadania.
7 mar 21:49
ABC: Mnie uczono podobnie jak ten sposób 5 marca 9:17, jakieś 35 lat temu
7 mar 21:55
Mila: To zależy ABC w której klasie.
7 mar 22:00
ABC: o ile pamiętam w ósmej, nauczycielka była dość ambitna emotka
7 mar 22:13
PW: Mnie uczono pisemnego sposobu obliczania pierwiastka, było to w ósmej klasie (pierwsza klasa liceum), pięćdziesiąt parę lat temu. Było to sensowne − jeżeli chciałeś liczyć pierwiastek z zadaną dokładnością, a nie było pod ręką odpowiednio dokładnych tablic. O kalkulatorach nikt wtedy nie marzył. Dzisiaj ta umiejętność nie jest wymagana, bo szkoda czasu − są kalkulatory. Dobrze, jeżeli uczniowie rozumieją możliwość dowolnego przybliżania pierwiastków za pomocą liczb dziesiętnych, jak to opisała Mila.
7 mar 22:14
Mariusz: Z pozycyjnego zapisu liczby wiadomo że liczbę można przedstawić w postaci 10a+b Ze wzorów skróconego mnożenia (10a+b)2=100a2+20ab+b2 Jeśli odrobinę przekształcimy powyższą równość to otrzymamy (10a+b)2−100a2=(20a+b)b i to jest podstawą sposobu pisemnego Do przedstawienia tego sposobu potrzeba i wystarcza znajomość wzorów skróconego mnożenia i pozycyjnego zapisu liczby Myślę że można "tą sensowną grupę uczniów " tego nauczyć
7 mar 22:17
Mariusz: Jeżeli chodzi o mnie to możliwe było abym ten sposób wyprowadził już w szkole podstawowej po wprowadzeniu wzorów skróconego mnożenia i pozycyjnego zapisu liczby jednak nie wpadłem jakoś na pomysł aby zastosować te tematy do wyprowadzenia sposobu pisemnego Nauczycielka pokazała mi go dopiero przy rozwiązywaniu równań kwadratowych Mając sposób na wyciąganie pierwiastków kwadratowych łatwo uogólniłem go na pierwiastki trzeciego stopnia (tego prosty kalkulator już nie potrafi) Z równaniem kwadratowym natomiast najpierw spotkałem się na fizyce (czas w ruch przyspieszonym) zanim było wprowadzone na matematyce
7 mar 22:32