matematykaszkolna.pl
Definicja liczb rzeczywistych kasia: Dobry wieczór. Chciałabym prosić o pomoc w zrozumieniu definicji. Mianowicie, mam opisane liczby rzeczywiste, jako rozłączone klasy abstrakcji ciągów Cauchy'ego. Rozumiem, że do liczby rzeczywistej możemy zbliżać się liczbami wymiernymi, i wtedy ta liczba rzeczywista jest naszą granicą. Następnie mam definicję zanurzenia zbioru ℚ w R, tj. ℚ∍q → [{qn}] ∊ R I tego napisu kompletnie nie mogę zrozumieć. Wydaje mi się, że q powinno należeć do R (jako granica), ciąg {qn} do wymiernych, bo jest to ciąg o wyrazach wymiernych. Bardzo proszę o pomoc.
2 lut 22:24
ABC: jakoś dziwnie to napisane, ale chyba chodzi o to, że każdej liczbie wymiernej q przyporządkowuje się klasę abstrakcji ciągu (q,q,q,q,q,,,,) który jako ciąg stały oczywiście jest ciągiem Cauchy'ego
2 lut 22:46
jc: Liczbie wymiernej przypisujesz pewien ciąg, który definiuje klasę abstrakcji. Klasa abstrakcji to przecież nie to samo co ułamek. Ale potem utożsamiasz liczbę wymierną z klasą. To trochę tak, jak z liczbami całkowitymi i wymiernymi. Ułamek to klasa abstrakcji: {2/3, 4/6, 6/9, ... } 5 łączysz utożsamiasz z klasą {5/1, 10/2,...} Ale jednak 5 to nie nieskończony zbiór par tylko coś innego.
2 lut 22:48
jc: Inny przykład. Liczby zespolone to pary (a,b). Parę (a,0) nazywasz liczbą rzeczywistą a, choć to jednak coś innego. Dalej, prostą rzeczywistą kładziesz na płaszczyźnie zespolonej (to zanurzenie).
2 lut 22:51
ABC: zanurzenie izomorficzne
2 lut 22:53
kasia: To znaczy, że ta pewna liczba q jest granica, do której dążą ciągi będące w tej klasie abstrakcji?
2 lut 23:11
kasia:
3 lut 08:35
ABC: definicja 3.1 tu , przecież już ci mówiłem https://cs.pwr.edu.pl/michalski/Liczby%20rzeczywiste.pdf
3 lut 09:10
kasia: Ale ciąg stały o wyrazach q, dąży do q, także myślę, że moja interpretacja nie jest błędna.
3 lut 09:51
kasia: I też mam relacje równoważności, że dwa ciągi są w relacji, kiedy odpowiednio dalekie wyrazy są blisko siebie, a więc mają tę samą granicę. Także w klasie abstrakcji, będą ciągi o tej samej granicy. Zgadza się?
3 lut 09:54
ABC: Kasia ja wolę mówić tak jak w tym linku tuż przed definicją 2.2
3 lut 10:12
kasia: Rozumiem emotka Powiedz mi tylko proszę czy się nie mylę mówiąc, że w klasie abstrakcji znajdują się ciągi o tej samej granicy, względem relacji równoważności wprowadzonej w zbiorze ciągów Cauchego o wyrazach wymiernych emotka
3 lut 10:23
ABC: Kasia granica ciągu Cauchego o wyrazach wymiernych jeżeli jest liczbą wymierną to ok, a jeżeli nie, to w ogóle nie istnieje, przecież dopiero tworzysz liczby rzeczywiste dlatego lepiej nie używać tego słowa
3 lut 10:27