Ciągłość funkcji
Satan: Dobrać δ tak, by prawdziwe było ∀
x ∊ (x0 − δ; x0 + δ) |f(x) − f(x
0)| < ε.
| 1 | |
Podane są ε = |
| , x0 = 5, f(x) = 2x |
| 10 | |
No to korzystając z |f(x) − f(x
0)| < ε:
|2x − 10| = 2|x − 5| < ?
No i tutaj nie bardzo rozumiem. Czy mam tutaj po prawej stronie nierówności deltę, czy może
epsilon? Jak działa w takim wypadku przechodzenie z nierównością? Z definicji dobieramy deltę
do epsilona, czyli to epsilon jest wybrany jako pierwszy, dopiero później dobieramy deltę. Ale
czy można wybrać taką deltę, by była większa od epsilona? Jak to działa?
30 sty 22:58
30 sty 23:00
ABC: ja to jestem ciekaw kto ci takie zadania wymyśla tak na marginesie
pierwszy stoi kwantyfikator dla każdego epsilon , więc ustalasz ε i wskazujesz δ
30 sty 23:01
Satan: @ABC, w sensie, że trywialne czy dające do myślenia? Nie są jakieś ciężkie, tylko nie lubię
schematów. Stąd jak mam jakąkolwiek wątpliwość, to pytam
Zadania generalnie z pierwszego roku studiów matematycznych.
Czyli w zasadzie deltę dobieramy z warunku pierwszego? Mam na myśli |f(x) − f(x
0)| < ε.
Tylko tu sprawa była dość trywialna, a co w przypadku, gdy tak łatwo nie wyjdzie to, co chcemy?
Tutaj łatwo było przekształcić wzór do postaci |x − x
0| i stąd wnioskować w jakim przedziale
znajduje się x.
30 sty 23:11
ABC:
na początku nauki intuicja powinna wyprzedzać jakieś techniczne łamańce ,
wiesz co wypożycz sobie taką książeczkę Robert Hajłasz "Metodyka rozwiązywania zadań z analizy
matematycznej" , to skarb dla studenta I roku matematyki
jeżeli na porządnym uniwerku studiujesz powinna być w bibliotece , na UW jest z pewnością bo
autor tam nauczał
30 sty 23:21
Satan: Ot, chyba masz rację. Chyba od zawsze zdawałem się na coś, co jest pewne, a nie intuicję.
Spróbuję zdobyć, studiuję na UWr, może będzie.
Co do delty, to już mam pewien problem z następnym. Identyczne zadanie, tylko dane inne:
| 1 | | 1 | |
ε = |
| , x0 = 4, f(x) = |
| |
| 100 | | x | |
No to jedziemy:
| 1 | | 1 | | 4 − x | | x − 4 | | |x − 4| | | 1 | |
| |
| − |
| | = | |
| | = | |
| | = |
| < |
| |
| x | | 4 | | 4x | | 4x | | |4x| | | 10 | |
5|x − 4| < 2|x|
Rozpatrzeć przedziały? A może jakoś inaczej do tego podejść?
31 sty 00:02