matematykaszkolna.pl
Rozwiąż równania, pamiętaj o wyznaczeniu dziedziny. Hall:
 32x3 − 1 
8x =

 2x3 + 3x − 1 
23 sty 20:37
wredulus_pospolitus: no to zacznij od wyznaczenia dziedziny a następnie mnożysz licznik obie strony przez mianownik ... wszystko na jedną stronę i patrzysz co się redukuje ... co zostaje ... i jakie całkowite pierwiastki będą
23 sty 20:42
wredulus_pospolitus: PS. czy aby na pewno nie ma w mianowniku 2x3 + 3x2 − 1
23 sty 20:43
Hall: Właśnie nie ma tej potęgi 2 stopnia, dlatego sprawia mi to duży problem.
23 sty 20:47
ABC: brzydkie to jest bo pochodna 6x2+3 jest dodatnia, wartości w(x)=2x3+3x−1 mamy w(0)=−1<0 w(1)=4>0 czyli jest jedyny rzeczywisty pierwiastek w (0,1) ale on nie jest ładny emotka
23 sty 20:50
wredulus_pospolitus: to życzę powodzenia w określaniu dziedziny
23 sty 20:54
wredulus_pospolitus: co zresztą także ABC zauważył
23 sty 20:54
Mariusz: Skoro pierwiastek rzeczywisty jest jedyny to wystarczą wzory skróconego mnożenia,wzory Vieta i umiejętność rozwiązywania równania kwadratowego
23 sty 20:56
Mariusz: Hall zacznij od tego że pierwiastek równania trzeciego stopnia jest w postaci sumy dwóch składników
23 sty 21:00
ABC: Hall jesteś licealistą czy studentem? Mariusz nie wiadomo czy on to wytrzyma emotka
23 sty 21:03
Hall: Licealistą
23 sty 21:06
PW: To odpuść.
23 sty 21:08
ABC: dzielimy przez 2 stronami
 3 1 
x3+

x−

=0
 2 2 
przewidujemy że pierwiastkiem jest różnica liczb x=A−B wtedy x3=(A−B)3=A3−3A2B+3AB2−B3=A3−3AB(A−B)−B3 stąd x3−A3+3ABx+B3=0 x3+3ABx−(A3−B3)=0 porównujemy z naszym wielomianem współczynniki i dostajemy układ
 3 
3AB=

 2 
 1 
A3−B3=

 2 
do tej pory rozumiesz Hall? emotka
23 sty 21:17
PW: Nie wyznaczając dziedziny − po wymnożeniu przez mianownik otrzymamy równanie 16x4−32x3+24x2−8x+1=0,
 1 
którego jednym z rozwiązań jest x1=

 2 
23 sty 21:18
Mariusz: Tu nawet nie trzeba trygonometrią omijać zespolonych Naprawdę wystarczą wzory skróconego mnożenia Wzory Vieta mogą być pomocne ale bez nich też można się obyć a równanie kwadratowe , no cóż można je rozwiązać wzorami skróconego mnożenia najpierw na kwadrat sumy a później na różnicę kwadratów
23 sty 21:19
Hall: ABC, tak.
23 sty 21:20
Mariusz: ABC x = A−B ? Nie lepiej A+B wtedy łatwiej zauważyć wzory Vieta
23 sty 21:21
ABC: no to tak podnosimy pierwsze do potęgi 3
 27 
27A3B3=

 8 
 1 
A3−B3=

 2 
wprowadzamy nowe niewiadome A3=u, B3=v
 27 
uv=

 8 
 1 
u−v=

 2 
Mariusz chce ci się rozpisać wzory Cardano tu? emotka
23 sty 21:24
Mariusz:
 3 
3A(−B)=−

 2 
 1 
A3+(−B)3=

 2 
 1 
A(−B)=−

 2 
 1 
A3+(−B)3=

 2 
 1 
A3(−B)2=−

 8 
 1 
A3+(−B)3=

 2 
A teraz coś widzisz ?
23 sty 21:26
ABC: Ja idę tak jak Tartaglia , on jeszcze nie znał wzorów Viete'a i brał różnicę zamiast sumy.
23 sty 21:27
ABC: Hall w każdym razie z mojego układu mamy (już mi rachunków nie chce się wpisywać) u=(q/2)2+(p/3)3+q/2 v=(q/2)2+(p/3)3−q/2 A=3u B=3v x=A−B
23 sty 21:33
Mariusz: Może wzorów Vieta nie znał ale w tą różnicę nie chce mi się jakoś wierzyć bo po co za wszelką cenę tak manipulowali stronami równania aby nie mieć ujemnych współczynników nawet postaci równania było kilka
23 sty 21:33
ABC: gdzie p=3/2 a q=1/2
23 sty 21:34
Hall: Dobrze, rozwiążę ten układ równań, dziękuję za pomoc.
23 sty 21:35
ABC: przy czym te wzory na przykład dla równania x3−6x−40=0 pierwiastek równy 4 dają w postaci: 320+142+320−142 więc czasem lepiej inaczej to liczyć
23 sty 21:38
PW: Panowie, ABC już określił dziedzinę o 20:50 − jest to zbiór D=R\{α}, gdzie α jest pewną liczba z przedziału (0,1). Do rozwiązania równania to wystarczy. Zacząłem o 21:18. Jeżeli nie zaczniecie rozwiązywać równania, to po godzinie dojdziecie do konkluzji: − Wykonaliśmy kawał dobrej, nikomu niepotrzebnej roboty.
23 sty 21:39
ABC: PW ale zobacz ile pisania , a równanie z 21.18 to jedna linijka (2x−1)4=0 emotka
23 sty 21:43
PW: Dziękuję w imieniu licealisty (o ile nie pojechał do Italii).
23 sty 21:51
Mariusz: Tak ale w treści jest jeszcze wyznaczenie dziedziny
23 sty 21:55
Hall: Jeszcze raz podziękuję wszystkim tutaj zgromadzonym.
23 sty 21:56
ABC: Hall proszę bardzo emotka, Mariusz ten sposób znam z rosyjskiej historii matematyki, gdzieś w piwnicy zarzucona ale oni twierdzili że Tartaglia tak właśnie robił, wiem że obecnie wszyscy biorą sumę i wz , Viete'a
23 sty 22:01
Mariusz: ... bo użycie sumy i wzorów Vieta jest wygodnym sposobem uzyskania równania rozwiązującego W przypadku gdy równanie rozwiązujące nie ma pierwiastków rzeczywistych proponowałbym licealiście zastosowanie trygonometrii do rozwiązania równania aby uniknąć liczb zespolonych
23 sty 22:08
Mariusz: Rzeczywiście Rosjanie tak twierdzą ale skoro chcemy się bawić w historię to może lepszą pozycją byłaby Hieronymi Cardani Artis magnae sive de regulis algebraicis liber unus ABC poszukaj tego , oczywiście bez znajomości łaciny trudno ci będzie przeczytać ale wy pewnie jeszcze mieliście łacinę w szkole
23 sty 22:46