matematykaszkolna.pl
matematyka dyskretna ZawistuS: Hej, mógł bym prosić o pomoc? Mam problemy z takimi zadaniami Zadanie 1. Siedem cukierków { a, b, 1, 2, 3, 4, 5 } wkładamy do 3 identycznych pudełek. W każdym pudełku musi być przynajmniej jeden cukierek. Muszą być spełnione oba poniższe warunki: [w1] a i b nie mogą się znaleźć razem w jednym pudełku; [w2] ani a, ani b nie mogą być same w pudełku. Ile jest takich podziałów? Zadanie 2. Ile jest podziałów liczby 20 na 8 składników?
16 sty 17:47
wredulus_pospolitus: 1) a jest w jakimś pudełku b jest w innym pudełku pozostałe 5 cukierków rozdzielamy na 3 pudełka, z czego po jednym musimy dołożyć do każdego z pudełek, więc jakie mamy opcje: a) mamy {a + 3 cukierki}, {b + 1 cukierek} , {1 cukierek} b) mamy {a + 2 cukierki}, {b + 2 cukierki} , {1 cukierek} c) mamy {a + 2 cukierki}, {b + 1 cukierek} , {2 cukierki} d) mamy {a + 1 cukierek}, {b + 1 cukierek} , {3 cukierki} e) mamy {a + 1 cukierek}, {b + 2 cukierki} , {2 cukierki} f) mamy {a + 1 cukierek}, {b + 3 cukierki} , {1 cukierek} policz ile możliwości jest dla każdego z tych przypadków
16 sty 18:02
Mila: 2) Podział liczby na k składników; P(n,k) na pewno masz wzór rekurencyjny w notatkach. P(20,8) oblicz
16 sty 20:12
ZawistuS: Możecie mi to wyjaśnić krok po kroku jak to zrobić, bądź zrobić te przykłady z wyjaśnieniem? Próbuję sam ogarnąć takie zadania, ale totalnie nie mogę tego zrozumieć, bo nigdzie nie mogę znaleźć dobrego wyjaśnienia. Wiem, że to dla was easy zadanka. Ja niestety tego nie ogarniam i próbuję to pojąć. Jak zobaczę jak to zrobiliście to spróbuję to ogarnąć. Z góry dzięki
16 sty 20:48
Mila: Jaki masz materiał na wykładach?
16 sty 21:43
ZawistuS: KOMBINATORYKA 1. Notacja i podstawowe pojecia 2. Relacja binarna i jej własnosci; funkcja i jej własnosci 3. Zasady równolicznosci, mnoenia i właczania−wyłaczania 4. Zasada „szufladkowa” Dirichleta 5. Zbiory uporzadkowane; zliczanie łancuchów i antyłancuchów 6. Zliczanie funkcji, injekcji i rozmieszczen uporzadkowanych 7. Permutacja i jej własnosci 8. Zliczanie i generowanie podzbiorów zbioru n−elementowego 9. Zliczanie w zbiorach z powtórzeniami (równania diofantyczne) 10. Metoda funkcji tworzacej 11. Zliczanie podziałów zbioru (liczby Stirlinga II rodzaju) 12. Zliczanie surjekcji 13. Zliczanie podziałów liczby 14. Wprowadzenie do ogólnej teorii zliczania Próbuję to zrozumieć sam, niestety nie udaje mi się. Nie mam wyjaśnionych dokładnie przykładów
17 sty 10:29
ABC: nie masz ćwiczeń z tego przedmiotu?
17 sty 10:42
ZawistuS: Mam ćwiczenia. Kobietą z którą je mam nie potrafi tego dokładnie wyjaśnić, leci szybko z tematem, a ja siedzę i nie rozumiem tych zadań. Dlatego proszę żeby ktoś mi pokazał przykład jak zrobić takie zadania.
17 sty 11:30
Mila: zadanie (2) (13 punkt) 1) Podział liczby na k składników P(n,k)=P(n−1,k−1)+P(n−k,k) Własności: P(n,1)=1,P(n,n)=1 P(n,k)=0 jeśli n<k ========= Warto skorzystać z gotowego wzoru:
 n 
P(n,2)=[

] cecha liczby
 2 
 1 
może masz podane jeszcze na P(n,3)=[

n2]
 12 
2) Przykłady łatwe: a) Podział liczby 7 na 2 składniki ( nie jest ważna kolejność) 7=2+5, 7=3+4, 7=6+1 są 3 podziały
 7 
P(7,2) =[

]=3
 2 
to samo wyjdzie gdy liczymy z wzoru (1): P(n,k)=P(n−1,k−1)+P(n−k,k) P(7,2)=P(6,1)+P(7−2,2)= =1+P(5,2)=1+P(4,1)+P(5−2,2)=1+1+P(3,2)=2+P(2,1)+P(1,2)=2+1+0=3 Żmudne liczenie b) Podział liczby 7 na 3 składniki.
 6 
P(7,3)=P(6,2)+P(4,3)=[

]+P(3,2)+P(1,3)=3+1+0=4
 2 
c) Podział liczby 20 na 2 składniki
 20 
P(20,2)=[

]=10
 2 
d) podział liczby 20 na 3 składniki liczymy z wzoru (1)
 19 
P(20,3)=P(19,2)+P(17,3)=[

]+P(16,2)+P(14,3)=
 2 
=9+8+P(13,2)+P(11,3)=17+6+P(10,2)+P(8,3)=23+5+P(8,3) =28+P(7,2)+P(5,3)=28+3+P(5,3)= =31+P(4,2)+P(2,3)=33+0=33 ===================== 3) Podział liczby 20 na 8 składników. Będziemy korzystać z własności i z ułatwień:
 n 1 
P(n,2)=[

], P(n,3)=[

n2]
 2 12 
Analizuj i rozpisz samodzielnie, a potem spróbuj obliczyć: P(20,8) Daj znać , gdy będziesz gotowy do współpracy.
17 sty 18:54
Mila: Co z Tobą? Nie chcesz się nauczyć?
 n2 
P(n,3)=[

] zaokrąglenie, (sufit, podłoga)
 12 
P(20,8)=P(19,7)+P(12,8)= =P(18,6)+P(12,7)+P(11,7)+P(4,8)= P(18,6)+P(12,7)+P(11,7)+0= =P(17,5)+P(12,6)+P(11,6)+P(5,7)+P(10,6)+P(4,7)= =P(17,5)+P(12,6)+P(11,6)+P(10,6)= =P(16,4)+P(12,5)+P(11,5)+P(6,6)+P(10,5)+P(5,6)+P(9,5)+P(4,6)= =1+P(16,4)+P(12,5)+P(11,5)+P(10,5)+P(9,5)= =1+P(15,3)+P(12,4)+P(11,4)+P(7,5)+P(10,4)+P(6,5)+P(9,4)+P(5,5)+P(8,4)+P(4,5)=
 225 
=2+[

]+P(11,3)+P(8,4)+P(10,3)+P(7,4)+P(6,4)+P(2,5)+P(9,3)+P(6,4)+P(8,3)+P(5,4)+
 12 
+P(7,3)+P(4,4)= =2+19+10+8+7+6+4+1+P(8,4)+P(7,4)+P(6,4)+P(6,4)+P(5,4)= =56+P(7,3)+P(4,4)+P(6,3)+P(3,4)+P(5,3)+P(2,4)+P(4,3)+P(1,4)= =56+4+1+3+3+2+1=70 ===================
17 sty 23:44
ZawistuS: Dziękuję, już czaje o co chodzi. Podstawienie do wzoru, a potem rozbijanie tego do skutku. Zadanie drugie już rozumiem emotka
18 sty 12:23
Mila: emotka
18 sty 16:08