zad
student: ile to jest x6/2?
19 gru 20:09
wredulus_pospolitus:
... = x3, ale tylko dla x≥0
19 gru 20:10
wredulus_pospolitus:
albo i nie ... z takim zapisem jest po prostu = x3
19 gru 20:11
student: no to mam dobrze!
19 gru 20:11
student: chyba dla x≥0
19 gru 20:12
Jerzy:
@Blee .... założenie zbędne
19 gru 20:12
Mariusz:
A dla ujemnych ?
Najpierw podnosimy do szóstej potęgi
i mamy liczbę dodatnią
Bierzemy pierwiastek i nadal mamy liczbę dodatnią
19 gru 21:51
wredulus_pospolitus:
gdyby zapis był (√x)6 to byśmy brali tylko nieujemne liczby
natomiast zapis x6/2 = x3 po prostu
19 gru 21:53
student: ale przecież (√x)6 = x6/2
19 gru 22:23
wredulus_pospolitus:
ale dziedzina
√x nakłada obowiązek rozpatrywania tylko dla x≥0
to tak samo jak:
i
g(x) = x
to NIE SĄ te same funkcje
Różnią się dziedziną.
19 gru 22:24
student: x≥0
19 gru 22:27
Adamm:
(xa)b = xab zachodzi gdy x>0 (gdy x=0 to musi być dodatkowo a, b>0)
to typowy błąd studentów by stosować ten wzór dla x<0
kolejność działań jest taka, że najpierw dzielimy to co jest w potędze
czyli 6/2 = 3, a potem potęgujemy, czyli x3
możemy wtedy założyć że x≥0, ale możemy tego nie zakładać, i powiedzieć że x∊R
19 gru 22:33