?
student: co to jest sinh i cosh?
18 gru 17:19
Hajtowy: funkcje hiperboliczne
18 gru 17:22
student: po co to komu?
18 gru 17:25
Bleee:
A po co komu budowa pierdotniaka?
18 gru 17:27
6latek: Albo ubikacja skoro mozna na dworze
18 gru 17:29
ABC: student mam nadzieję że nie będziesz mostów budował jak takie pytania zadajesz
18 gru 17:32
student: Przecież do budowy mostu jest potrzebny tylko sinus i cosinus a nie jakieś funkcje
hiperboliczne
18 gru 17:35
ABC: a o krzywej łańcuchowej słyszałeś?
18 gru 17:38
student: nie a co to?
18 gru 17:42
ABC: jeżeli jesteś na polibudzie to usłyszysz i nie zaliczysz kolosa z tego
18 gru 17:44
the foxi:
na etapie szkoły podstawowej albo wczesnego liceum/technikum ktoś może myśleć, że sin i cos nie
są potrzebne do "budowy mostów" i "po co to?"
później poznaje zastosowania tych sin i cos i zauważa, że te funkcje jednak są potrzebne
pomyśl, może tak samo jest z sinh i cosh, mają konkretne zastosowania, z których nie zdajesz
sobie sprawy (z pewnością tak jest)?
18 gru 17:45
student: No ale jak tak patrzeć na wykres cosh to to jest przecież parabola
18 gru 17:49
ABC: to jest "prawie" parabola kolego, a prawie robi wielką różnicę jak wiadomo z reklam
18 gru 17:55
Mariusz:
Możesz je zastąpić funkcją wykładniczą więc można się bez tego obyć
| 1 | | x | | x | |
cosh(x)=limn→∞ |
| ((1+ |
| )n+(1− |
| )n) |
| 2 | | n | | n | |
| 1 | | x | | x | |
sinh(x)=limn→∞ |
| ((1+ |
| )n−(1− |
| )n) |
| 2 | | n | | n | |
18 gru 18:38
ABC: Mariusz ale sama funkcja cosh jest rozwiązaniem ważnych zagadnień wariacyjnych, ty jako amator
całek i równań różniczkowych wiesz, że takie rzeczy muszą znać
18 gru 18:52
Mariusz:
A to nie jest tylko kwestia wygody zapisu
bo funkcje hiperboliczne można zapisać z użyciem funkcji wykładniczej
Jeśli chodzi o całki to dla
całek postaci ∫R(x,√ax2+bx+c)dx
po sprowadzeniu trójmianu do postaci kanonicznej mamy
√(x−p)2+q2 , x−p = qsinh(t)
√(x−p)2−q2 , x−p = qcosh(t)
√q2−(x−p)2 ,x−p = qtgh(t)
ale ja w tym przypadku wybrałbym podstawienia Eulera
Jeśli chodzi o podstawienia Eulera
to wystarczy zapamiętać dwa z nich
bo jeśli a > 0 to możemy użyć podstawienia
√ax2+bx+c=t−√ax
a jeśli a < 0 to możemy założyć że b2−4ac > 0
i zastosować podstawienie √a(x−x1)(x−x2)=(x−x1)t
Możemy w tym przypadku założyć że b2−4ac > 0
bo inaczej trójmian kwadratowy pod pierwiastkiem przyjmowałby tylko wartości ujemne
18 gru 21:23
ABC:
mi chodziło o to ,że inteligentny student kierunków ścisłych powinen wiedzieć , że rozwiązanie
problemu:
Wyznaczyć krzywą klasy C1, przechodzącą przez ustalone punkty, która obracana dokoła osi
poziomej tworzy najmniejszą powierzchnię obrotową,
jest związane z cosinusem hiperbolicznym, a nie z pobocznicą stożka jak niektórzy mogliby
myśleć
18 gru 21:36
jc: Taką powierzchnię można uzyskać rozciągając błonkę mydlaną pomiędzy dwoma
pierścieniami.
W konstrukcji mostu wiszącego zobaczymy raczej parabolę (waga lin jest znacznie
mniejsza od wagi podwieszonej części mostu).
W pętli odpowiedni położonego drutu też wypatrzymy funkcje hiperboliczne.
No i hiperbolę możemy sparametryzować funkcjami hiperbolicznymi.
x=ch t, y=sh t, x2−y2=1.
18 gru 21:44
daras: masz rację
jc ale student politechniki powinien co nieco wiedzieć o funkcjach
hiperbolicznych albo...ja sp...na wyspy bezludne
tylko czy one jeszcze gdzieś są
19 gru 15:28
Mariusz:
Aby się bez trygonometrii obyć trzeba trochę znać zespolone
aby się obyć bez hiperbolicznych wystarczy funkcja wykładnicza
Przyjmując u=e
t
mamy wymierną parametryzację hiperboli
| u2+1 | | u2−1 | |
x(u)= |
| y(u)= |
| |
| 2u | | 2u | |
19 gru 19:16