matematykaszkolna.pl
? student: co to jest sinh i cosh?
18 gru 17:19
Hajtowy: funkcje hiperboliczne
18 gru 17:22
student: po co to komu?
18 gru 17:25
Bleee: A po co komu budowa pierdotniaka?
18 gru 17:27
6latek: Albo ubikacja skoro mozna na dworze
18 gru 17:29
ABC: student mam nadzieję że nie będziesz mostów budował jak takie pytania zadajesz
18 gru 17:32
student: Przecież do budowy mostu jest potrzebny tylko sinus i cosinus a nie jakieś funkcje hiperboliczne
18 gru 17:35
ABC: a o krzywej łańcuchowej słyszałeś?
18 gru 17:38
student: nie a co to?
18 gru 17:42
ABC: jeżeli jesteś na polibudzie to usłyszysz i nie zaliczysz kolosa z tego
18 gru 17:44
the foxi: na etapie szkoły podstawowej albo wczesnego liceum/technikum ktoś może myśleć, że sin i cos nie są potrzebne do "budowy mostów" i "po co to?" później poznaje zastosowania tych sin i cos i zauważa, że te funkcje jednak są potrzebne pomyśl, może tak samo jest z sinh i cosh, mają konkretne zastosowania, z których nie zdajesz sobie sprawy (z pewnością tak jest)? emotka
18 gru 17:45
student: No ale jak tak patrzeć na wykres cosh to to jest przecież parabola
18 gru 17:49
ABC: to jest "prawie" parabola kolego, a prawie robi wielką różnicę jak wiadomo z reklam
18 gru 17:55
Mariusz: Możesz je zastąpić funkcją wykładniczą więc można się bez tego obyć
 1 x x 
cosh(x)=limn→

((1+

)n+(1−

)n)
 2 n n 
 1 x x 
sinh(x)=limn→

((1+

)n−(1−

)n)
 2 n n 
18 gru 18:38
ABC: Mariusz ale sama funkcja cosh jest rozwiązaniem ważnych zagadnień wariacyjnych, ty jako amator całek i równań różniczkowych wiesz, że takie rzeczy muszą znać emotka
18 gru 18:52
Mariusz: A to nie jest tylko kwestia wygody zapisu bo funkcje hiperboliczne można zapisać z użyciem funkcji wykładniczej Jeśli chodzi o całki to dla całek postaci ∫R(x,ax2+bx+c)dx po sprowadzeniu trójmianu do postaci kanonicznej mamy (x−p)2+q2 , x−p = qsinh(t) (x−p)2−q2 , x−p = qcosh(t) q2−(x−p)2 ,x−p = qtgh(t) ale ja w tym przypadku wybrałbym podstawienia Eulera Jeśli chodzi o podstawienia Eulera to wystarczy zapamiętać dwa z nich bo jeśli a > 0 to możemy użyć podstawienia ax2+bx+c=t−ax a jeśli a < 0 to możemy założyć że b2−4ac > 0 i zastosować podstawienie a(x−x1)(x−x2)=(x−x1)t Możemy w tym przypadku założyć że b2−4ac > 0 bo inaczej trójmian kwadratowy pod pierwiastkiem przyjmowałby tylko wartości ujemne
18 gru 21:23
ABC: mi chodziło o to ,że inteligentny student kierunków ścisłych powinen wiedzieć , że rozwiązanie problemu: Wyznaczyć krzywą klasy C1, przechodzącą przez ustalone punkty, która obracana dokoła osi poziomej tworzy najmniejszą powierzchnię obrotową, jest związane z cosinusem hiperbolicznym, a nie z pobocznicą stożka jak niektórzy mogliby myśleć
18 gru 21:36
jc: Taką powierzchnię można uzyskać rozciągając błonkę mydlaną pomiędzy dwoma pierścieniami. W konstrukcji mostu wiszącego zobaczymy raczej parabolę (waga lin jest znacznie mniejsza od wagi podwieszonej części mostu). W pętli odpowiedni położonego drutu też wypatrzymy funkcje hiperboliczne. No i hiperbolę możemy sparametryzować funkcjami hiperbolicznymi. x=ch t, y=sh t, x2−y2=1.
18 gru 21:44
daras: masz rację jc ale student politechniki powinien co nieco wiedzieć o funkcjach hiperbolicznych albo...ja sp...na wyspy bezludne emotka tylko czy one jeszcze gdzieś są
19 gru 15:28
Mariusz: Aby się bez trygonometrii obyć trzeba trochę znać zespolone aby się obyć bez hiperbolicznych wystarczy funkcja wykładnicza Przyjmując u=et mamy wymierną parametryzację hiperboli
 u2+1 u2−1 
x(u)=

y(u)=

 2u 2u 
19 gru 19:16