matematykaszkolna.pl
f wymierna REX: Podaj odpowiednie założenia i wykonaj działania a. 9+6x+x2/9−6x+x2 * 3−x/3+x b. x2+10x+25/x2+4x−5
10 gru 17:59
6latek: Popraw zapis (ewentualnie uzyj nawiasow)
10 gru 18:05
REX: Nie ma tu nawiasow.
10 gru 18:11
6latek: ja odczytuje b) tak
x2+10x+25 

+4x−5
x2 
Tak ma byc ? Pewnie nie ale do b) zauwaz ze x2+10x+25= (x+5)2
10 gru 18:17
REX: a. (9+6x+x2) / (9−6x+x2 ) * ( pomnozyc przez )( 3−x ) / (3+x ) b. przepraszam zle przepisalam przyklad . Ma byc x/x−4 : x2/x2−16
10 gru 18:31
6latek: w a) zauwaz ze 9+6x+x2=(x+3)2 9−6x+x2= (x−3)2
 x x2 
b)

:

 x−4 x2−16 
zalozenie x−4≠0 ⇒x≠4 x2−16≠0 ⇒(x−4)(x+4)≠0 ⇒x−4≠0 ⇒x≠ ... i x+4≠0 ⇒x≠..... Wyrazenie to mozemy zapisac tak (wiadomo dlaczego ?
x x2−16 

*

x−4 x2 
znowu zalozenie ze x2≠0 to x≠0
x (x−4)(x+4 x+4 

*

=

x−4 x2 x 
10 gru 19:10
REX: trzeba podac jeszcze xeR\ i w klamerce liczby
10 gru 19:21
6latek: Wybacz ale rozwiazac rownanie x−4≠0 i x+4≠0 to szkola podstawowa Skoro robisz funkcje wymiernr to nie powinnas miec z tym problemu .
10 gru 19:26
PW: REX, źle rozumiesz ideę tego forum. My tu nie rozwiązujemy prac domowych "na gotowo" (nie dajemy tzw. gotowców). Udzielamy porad. A Ty wypominasz Koledze 6latkowi formalne braki, gdy uznał że z dziedziną sobie poradzisz. Jak widać wiesz o co idzie, więc po co pytasz?
10 gru 19:38