matematykaszkolna.pl
Tangengs funkcji Beata: Córka ma za zadanie w szkole: Wykaż, że g(x)=−4x−3 równa się tangensowi z f(x)=13x2−2x i określ punkt, w którym się spotykają. Jako, że matematykę miałam 20 lat temu, nie mam kompletnego pojęcia jak jej pomóc
21 lis 18:31
6latek:
21 lis 18:34
ABC: W jakiej córka jest szkole? strasznie dziwne to polecenie
21 lis 18:34
Mila: Coś ta treść źle napisana, sprawdź i popraw, najlepiej , aby córka tu się pojawiła i zadała pytania.
21 lis 18:34
o kurde: co to jest tg z funkcji funkcja tryognometryczna z paraboli ... ze jak ?o co kaman
21 lis 18:35
Beata: Niemieckie gimnazjum, mogła zapisać błędnie "równa się tangensowi z" zamiast "jest tangensem z". Córka niestety nie mówi po polsku.
21 lis 18:37
o kurde:
21 lis 18:38
ABC: hmmm ... w niemieckim gimnazjum chyba rachunku różniczkowego nie mają?
21 lis 18:40
Beata: Mają rachunek różniczkowy
21 lis 18:45
6latek: A teraz spojrz w lustro o zobacz czy nie upodabniasz sie do naszego premiera Zobacz czy Twoj nos sie nie wydluza
21 lis 18:48
ABC: ale jaja ! dzieci 13 letnie?
21 lis 18:48
Beata: Gimnazjum w sensie ich szkołę średnią, czyli gymnasium, 17 lat ma, nie 13.
21 lis 18:49
Adamm: treść jest błędna tak czy siak, i nie chodzi tu o gramatykę
21 lis 18:53
PW: rysunek
 1 
−4x−3=

x2−2x
 3 
−12x−9=x2−6x 0=x2+6x+9 0=(x+3)2 − równanie to ma jedno rozwiązanie, Pewnie idzie o punkt wspólny prostej i paraboli (punkt styczności?)
21 lis 18:54
Beata: Tak, punkt styczności
21 lis 19:02
o kurde: a co z tym tangensem ?
21 lis 19:03
Adamm: chodziło pewnie o to że g jest styczną do f, i trzeba to sprawdzić
21 lis 19:07
Mila: rysunek Beato Zobacz podobne zadanie w podręczniku, albo w zeszycie. Może coś wymyślimy, bo jest bez sensu. g(x)=−4x−3
 1 
f(x)=

x2−2x
 3 
Może chodzi styczną w punkcie przecięcia?
 1 
−4x−3=

x2−2x
 3 
1 

x2+2x+3=0 /*3
3 
x2+6x+9=0 (x+3)2=0 x=−3 y=−4*(−3)−3=9 P=(−3,9) Styczna : w p.(−3,9) y=f'(−3)*(x+3)+f(−3)
 1 
f'(x)=

*2x−2
 3 
 1 
f'(−3)=

*2*(−3)−2=−4
 3 
Styczna : y=−4(x+3)+9 y=−4x−12+9 y=−4x−3 tgα=−4
21 lis 19:08
o kurde: nadal nie wiem co ma do tego tangens.
21 lis 19:09
Mila: Prosta y=−4x−3 jest styczną do paraboli w p. P=(−3,9)
21 lis 19:09
o kurde: no teraz kapuje emotka
21 lis 19:10
o kurde: rany Julek, po tresci polecenia mialem totalny metlik
21 lis 19:11
Beata: Mila, wydaję mi się, że dokładnie o to chodziło, dziękuję bardzo!
21 lis 19:12
PW: Jeżeli to jest gimnazjum, ro mogli przyjąć definicję stycznej do paraboli jako takiej prostej, która nie jest pionowa i ma z parabolą dokładnie jeden punkt wspólny. Wtedy nie jest potrzebna pochodna.
21 lis 19:14
Beata: Gimnazjum w Niemczech jest zakończone maturą, jak polskie liceum.
21 lis 19:18
PW: A my tyle z germanizacją walczyli emotka Jeżeli córka miała już pojęcie pochodnej i stycznej do wykresu opowiedzianej w języku pochodnych, to rozwiązanie Mili jest kompletne.
21 lis 19:25
Blee: PW −−− Beata nie mieszka w Polsce tylko (zapewne USA), więc: 1) inny program, 2) gimnazjum ≠ gimnazjum w Polsce (chodzi o samo określenie poziomu nauczania)
21 lis 19:26
Mila: A moją mamę chciał Niemiec zastrzelić za wałówkę dla powstańców, a drugi Niemiec mądry nie zgodził się. ( Nordycki wygląd miałaemotka )
21 lis 19:28
ABC: takie życie... u mnie jeden dziadek przeżył obóz w Dachau a drugi uciekł Rosjanom z transportu do Starobielska..o mało co bym się nie urodził emotka
21 lis 19:31
PW: He, he, niemal identyczne zdarzenie miała moja mama (wyszła z domu po godzinie policyjnej). Moja starsza siostra uwieczniła to w książce.
21 lis 19:32
Beata: Córka twierdzi, że wygląda dobrze, więc dziękuję raz jeszcze za pomoc! ☺️
21 lis 19:34
Mariusz: Jeden punkt masz ustalony Rysujesz sieczne do wykresu funkcji f(x) Proste przechodzące przez dwa punkty wspólne z wykresem funkcji f(x) przy czym ten drugi punkt siecznej wspólny z wykresem funkcji f(x) zbliża się do tego ustalonego punktu (odległość między punktami wspólnymi z wykresem funkcji f(x) jest coraz mniejsza) Współczynniki kierunkowe tych siecznych tworzą ciąg którego granica to współczynnik kierunkowy stycznej Teraz trzeba objaśnić co to jest ciąg oraz granica Ciąg jest to funkcja z N do R ∀ε>0δ>0x∊D 0<|x−x0|<δ ⇒ |f(x) − g| < ε Może chodziło o to że z jednej strony współczynnik kierunkowy prostej to tangens nachylenia prostej do osi OX a z drugiej strony współczynnik kierunkowy stycznej to pochodna funkcji w punkcie tylko czy aby na pewno takie zadania byłyby w gimnazjum
21 lis 19:40
Mariusz: ABC , skąd wiesz że jej córka jest w Niemczech Jak tak to tam mają inne gimnazjum
21 lis 19:52
ABC: prześledź wątek od początku powoli emotka
21 lis 19:53
Mariusz: A już widzę, wpis z 21 lis 2018 18:37 Jakoś musiałem go ominąć Może błędna treść zadania wynika z błędnego przekładu z języka niemieckiego Jak tak to Mila rozwiązała to zadanie ABC , kiedyś dałem dwa ciągi aby zgadli ich wyraz ogólny i mi zaspamowali temat Jeden był związany z tabelą rozmiarów obuwia a drugi z tabelą z kalendarzem Dałem też funkcje która miała czytać/pisać do pliku ale znalazł się taki który tylko udawał że umie programować i znowu zaspamował mi temat więc jak widzisz rzadko zdarza się że ktoś sensownie odpowie jak tutaj Mila
21 lis 20:24