matematykaszkolna.pl
średnia 'harmonicza' a zadania z treścią gracjan - mat. entuzjasta :-): Witam, mam pytanie odnośnie ogólnych zadań typu: A wykonał coś w czasie x, B wykonał coś w czasie y, ile czasu zajmie im wykonanie tego razem? Tego typu zadania łatwo wykonuje się stosując metodę:
1 

= ...
 1 1 

+

 x y 
 
Czyli, w jedną jednostkę czasu A wykonał tyle pracy, w jedną jednostę czasu B wykonał tyle pracy, razem zajmie im to... Wygląda to na średnią harmoniczą, która ma wzór:
 n 
H =

 
 1 1 1 

+

+ ... +

 x1 x2 x3 
 
I pytanie które mnie nurtuje, to dlaczego w takich zadaniach zawsze w liczniku jest 1 a nie ilość elementów średniej? Nie mogę tego zrozumieć.
17 lis 22:03
gracjan - mat. entuzjasta :-): tam we wzorze na srednią harmoniczna powinno byc "... + xn"
17 lis 22:04
gracjan - mat. entuzjasta :-): Podbijam
18 lis 02:12
Pytający: ti // czas, jaki i−ta osoba potrzebuje na "coś" (powiedzmy pomalowanie 1 metra płotu) Co ważne, każde ti odpowiada temu samemu "czemuś" (pomalowaniu 1 metra płotu).
1 

// efektywność/wydajność i−tej osoby, znaczy jaką część tego "czegoś" (ile metrów
ti 
płotu) wykonuje i−ta osoba w jednostce czasu (takiej samej, w jakiej wyrażone jest ti);
 1 
i=1..n(

) // efektywność/wydajność wszystkich n osób łącznie, znaczy jaką część
 ti 
tego "czegoś" (ile metrów płotu) wykonuje wszystkie n osób w jednostce czasu (takiej samej, w jakiej wyrażone jest ti), przy założeniu, że wspólne robienie "czegoś" nie zwalnia/przyspiesza procesu, każdy jest tak samo efektywny jak gdyby robił to sam
1 

// czas (w jednostce takiej jak ti) potrzebny wszystkim n osobom
 1 
i=1..n(

)
 ti 
 
na jedno "coś" (pomalowanie 1 metra płotu)
n 

// czas (w jednostce takiej jak ti) potrzebny wszystkim n osobom
 1 
i=1..n(

)
 ti 
 
na n−krotne "coś" (pomalowanie n metrów płotu) Jeśli z kolei mielibyśmy podane, że i−ta osoba wykonuje xi "czegoś" w czasie ti (maluje xi metrów płotu w ti jednostkach czasu), to:
xi 

// efektywność/wydajność i−tej osoby, znaczy jaką część tego "czegoś" (ile metrów
ti 
płotu) wykonuje i−ta osoba w jednostce czasu (takiej samej, w jakiej wyrażone jest ti);
 xi 
i=1..n(

) // efektywność/wydajność wszystkich n osób łącznie, znaczy jaką część
 ti 
tego "czegoś" (ile metrów płotu) wykonuje wszystkie n osób w jednostce czasu (takiej samej, w jakiej wyrażone jest ti), przy założeniu, że wspólne robienie "czegoś" nie zwalnia/przyspiesza procesu, każdy jest tak samo efektywny jak gdyby robił to sam
1 

// czas (w jednostce takiej jak ti) potrzebny wszystkim n osobom
 xi 
i=1..n(

)
 ti 
 
na jedno "coś" (pomalowanie 1 metra płotu)
n 

// czas (w jednostce takiej jak ti) potrzebny wszystkim n osobom
 xi 
i=1..n(

)
 ti 
 
na n−krotne "coś" (pomalowanie n metrów płotu) Oczywiście dla xi=1 masz to co wcześniej. I nie radzę uczyć się tych wzorów na pamięć (jak większości), jak widać wszystko prosto się wyprowadza, wystarczy zrozumieć.
18 lis 16:03
PW: Wydajność to liczba wykonanych jednostek w pewnym czasie. Przykład: Robotnik A wykopał 15 m rowu w czasie x=5 godzin. Jego wydajność to
 15 m 

.
 5 h 
Robotnik B wykopał 15 m rowu w czasie y=8 godzin. Jego wydajność to
 15 m 

.
 8 h 
Kopiąc razem wykopaliby 15 m rowu w czasie t godzin. Wykonana przez nich praca (15 m rowu) składa się z dwóch odcinków (najlepiej wyobrazić sobie, że kopią osobno z końców odcinka 15 m aż do momentu spotkania):
 15 m 15 m 
15 m =

•(t h) +

•(t h)
 5 h 8 h 
 15 m 15 m 
15 m = (t h)(

+

)
 5 h 8 h 
 1 1 
15 m = (t h)•(15 m)(

+

)
 5 h 8 h 
Niezależnie od tego ile jednostek braliśmy pod uwagę pzry obliczaniu wydajności (w tym wypadku 15 m)
 1 1 
1 = (t h)•(

+

)
 5 h 8 h 
Niezależnie od przyjętej jednostki czasu przy obliczaniu wydajności (w tym wypadku była to 1 h)
 1 
t =

.
 
1 1 

+

5 8 
 
Czas potrzebny na wykonanie pracy przez obydwu robotników jest średnią harmoniczną czasów potrzebnych do wykonania pracy przez każdego z nich z osobna.
18 lis 16:22
PW: Pytający, znacznie więcej czasu zajęło mi wykopanie rowu niż Tobie pomalowanie płotu emotka
18 lis 16:26
Pytający: PW, tak przeczytałem ten ostatni post i z 10 sekund zastanawiałem się, o jakie kopanie rowu Ci chodzi... I cóż, przedstawiłeś to na konkretnych liczbach, ja dosyć teoretycznie, więc zawsze jakieś inne spojrzenie na temat.
18 lis 16:51
Leszek: Mozna pokazac rozwiazanie tego typu zadania zwlaszcza dla maturzystow matury podstawowej : Wydajnosc pracy w = W/t , W − calkowita praca , t czas pracy Czyli : w1 = W/t1 , w2 = W/t2 w= W/t ⇔ W/t= W/t1 + W/t2 ⇔ 1/t = 1/t1 + 1/t2
18 lis 20:18
gracjan - mat. entuzjasta :-): Dzięki sporo mi się rozjaśniło , przeanalizuje jeszcze to co napisaliście i spróbuje użyć w zadaniach, a jakby co to napiszę.
18 lis 20:54
Leszek: Kolega @PW napisal o sredniej harmonicznej , ale to jest prawdziwe tylko gdy jest wykonana taka sama praca . Np.zadanie : jeden robotnik wykonal samodzielnie (1/3) calej pracy w czasie t1 , a w czasie t2 wykonal (1/4) calej pracy .W jakim czsie pracujac razem wykonaja cala prace ? W oparciu o pojecie wydajnosi i sumy tych wydajnosci otrzymujemy : W/t = (1/3)W/t1 + (1/4)W/t2 ⇔ 1/t = (1/3)/t1 + (1/4)/t2 Tak mozna rozwiazywac tego typu zadania np.dla trzech i wiecej robotnikow , maszyn ...
18 lis 21:11
Leszek: Sorry , powinno byc oczywiscie ze drugi robotnik wykonal w czasie t2 prace (1/4) calej pracy !
18 lis 21:17