średnia 'harmonicza' a zadania z treścią
gracjan - mat. entuzjasta :-): Witam, mam pytanie odnośnie ogólnych zadań typu:
A wykonał coś w czasie x, B wykonał coś w czasie y, ile czasu zajmie im wykonanie tego razem?
Tego typu zadania łatwo wykonuje się stosując metodę:
Czyli, w jedną jednostkę czasu A wykonał tyle pracy, w jedną jednostę czasu B wykonał tyle
pracy, razem zajmie im to...
Wygląda to na średnią harmoniczą, która ma wzór:
I pytanie które mnie nurtuje, to dlaczego w takich zadaniach zawsze w liczniku jest 1 a nie
ilość elementów średniej?
Nie mogę tego zrozumieć.
17 lis 22:03
gracjan - mat. entuzjasta :-): tam we wzorze na srednią harmoniczna powinno byc "... + xn"
17 lis 22:04
gracjan - mat. entuzjasta :-): Podbijam
18 lis 02:12
Pytający:
t
i // czas, jaki i−ta osoba potrzebuje na "coś" (powiedzmy pomalowanie 1 metra płotu)
Co ważne, każde t
i odpowiada temu samemu "czemuś" (pomalowaniu 1 metra płotu).
1 | |
| // efektywność/wydajność i−tej osoby, znaczy jaką część tego "czegoś" (ile metrów |
ti | |
płotu) wykonuje i−ta osoba w jednostce czasu (takiej samej, w jakiej wyrażone jest t
i);
| 1 | |
∑i=1..n( |
| ) // efektywność/wydajność wszystkich n osób łącznie, znaczy jaką część |
| ti | |
tego "czegoś" (ile metrów płotu) wykonuje wszystkie n osób w jednostce czasu (takiej samej, w
jakiej wyrażone jest t
i), przy założeniu, że wspólne robienie "czegoś" nie
zwalnia/przyspiesza procesu, każdy jest tak samo efektywny jak gdyby robił to sam
1 | |
| // czas (w jednostce takiej jak ti) potrzebny wszystkim n osobom |
| |
na jedno "coś" (pomalowanie 1 metra płotu)
n | |
| // czas (w jednostce takiej jak ti) potrzebny wszystkim n osobom |
| |
na n−krotne "coś" (pomalowanie n metrów płotu)
Jeśli z kolei mielibyśmy podane, że i−ta osoba wykonuje x
i "czegoś" w czasie t
i (maluje x
i
metrów płotu w t
i jednostkach czasu), to:
xi | |
| // efektywność/wydajność i−tej osoby, znaczy jaką część tego "czegoś" (ile metrów |
ti | |
płotu) wykonuje i−ta osoba w jednostce czasu (takiej samej, w jakiej wyrażone jest t
i);
| xi | |
∑i=1..n( |
| ) // efektywność/wydajność wszystkich n osób łącznie, znaczy jaką część |
| ti | |
tego "czegoś" (ile metrów płotu) wykonuje wszystkie n osób w jednostce czasu (takiej samej, w
jakiej wyrażone jest t
i), przy założeniu, że wspólne robienie "czegoś" nie
zwalnia/przyspiesza procesu, każdy jest tak samo efektywny jak gdyby robił to sam
1 | |
| // czas (w jednostce takiej jak ti) potrzebny wszystkim n osobom |
| |
na jedno "coś" (pomalowanie 1 metra płotu)
n | |
| // czas (w jednostce takiej jak ti) potrzebny wszystkim n osobom |
| |
na n−krotne "coś" (pomalowanie n metrów płotu)
Oczywiście dla x
i=1 masz to co wcześniej.
I nie radzę uczyć się tych wzorów na pamięć (jak większości), jak widać wszystko prosto się
wyprowadza, wystarczy zrozumieć.
18 lis 16:03
PW: Wydajność to liczba wykonanych jednostek w pewnym czasie.
Przykład:
Robotnik A wykopał 15 m rowu w czasie x=5 godzin.
Jego wydajność to
Robotnik B wykopał 15 m rowu w czasie y=8 godzin.
Jego wydajność to
Kopiąc razem wykopaliby 15 m rowu w czasie t godzin. Wykonana przez nich praca (15 m rowu)
składa się z dwóch odcinków (najlepiej wyobrazić sobie, że kopią osobno z końców odcinka 15 m
aż do momentu spotkania):
| 15 m | | 15 m | |
15 m = |
| •(t h) + |
| •(t h) |
| 5 h | | 8 h | |
| 15 m | | 15 m | |
15 m = (t h)( |
| + |
| ) |
| 5 h | | 8 h | |
| 1 | | 1 | |
15 m = (t h)•(15 m)( |
| + |
| ) |
| 5 h | | 8 h | |
Niezależnie od tego ile jednostek braliśmy pod uwagę pzry obliczaniu wydajności (w tym wypadku
15 m)
| 1 | | 1 | |
1 = (t h)•( |
| + |
| ) |
| 5 h | | 8 h | |
Niezależnie od przyjętej jednostki czasu przy obliczaniu wydajności (w tym wypadku była to 1 h)
Czas potrzebny na wykonanie pracy przez obydwu robotników jest średnią harmoniczną czasów
potrzebnych do wykonania pracy przez każdego z nich z osobna.
18 lis 16:22
PW: Pytający, znacznie więcej czasu zajęło mi wykopanie rowu niż Tobie pomalowanie płotu
18 lis 16:26
Pytający:
PW, tak przeczytałem ten ostatni post i z 10 sekund zastanawiałem się, o jakie kopanie
rowu Ci chodzi...
I cóż, przedstawiłeś to na konkretnych liczbach, ja dosyć teoretycznie, więc zawsze jakieś inne
spojrzenie na temat.
18 lis 16:51
Leszek: Mozna pokazac rozwiazanie tego typu zadania zwlaszcza dla maturzystow matury
podstawowej :
Wydajnosc pracy w = W/t , W − calkowita praca , t czas pracy
Czyli : w1 = W/t1 , w2 = W/t2
w= W/t ⇔ W/t= W/t1 + W/t2 ⇔ 1/t = 1/t1 + 1/t2
18 lis 20:18
gracjan - mat. entuzjasta :-): Dzięki sporo mi się rozjaśniło
, przeanalizuje jeszcze to co napisaliście i spróbuje użyć w
zadaniach, a jakby co to napiszę.
18 lis 20:54
Leszek: Kolega @PW napisal o sredniej harmonicznej , ale to jest prawdziwe tylko gdy jest wykonana
taka sama praca .
Np.zadanie : jeden robotnik wykonal samodzielnie (1/3) calej pracy w czasie t1 , a w czasie
t2 wykonal (1/4) calej pracy .W jakim czsie pracujac razem wykonaja cala prace ?
W oparciu o pojecie wydajnosi i sumy tych wydajnosci otrzymujemy :
W/t = (1/3)W/t1 + (1/4)W/t2 ⇔ 1/t = (1/3)/t1 + (1/4)/t2
Tak mozna rozwiazywac tego typu zadania np.dla trzech i wiecej robotnikow , maszyn ...
18 lis 21:11
Leszek: Sorry , powinno byc oczywiscie ze drugi robotnik wykonal w czasie t2 prace (1/4) calej pracy
!
18 lis 21:17