Równanie wykładnicze
Maciess: √ xx =x√x
17 lis 15:47
Bleee:
x(x/2} = xx1/2
Dla x≠0
x/2 = x1/2
x2 = 4x
x(x−4) = 0
Dla x= 0
Masz symbol nieoznaczony
17 lis 16:34
Maciess: Doszedłem do tego samego, alee co z x=1?
17 lis 16:42
iteRacj@:
to jest rozwiązanie dla:
x>0 (to wynika z tego że w zapisie równania jest √x oraz z def. funkcji wykładniczej)
i dla x≠1 (to wynika z def. funkcji wykładniczej)
dla x=1 podstawiamy i sprawdzamy, że równanie jest prawdziwe
17 lis 18:35
jc: Bleee, tu nie liczymy granic, więc nie ma żadnego symbolu nieoznaczonego.
17 lis 18:40
jc: x≥0
xx = x2√x
x=0 i x= 1 są rozwiązaniami.
dla pozostałych x, x=2√x, czyli x=4.
17 lis 18:42
maciek w szkole: Odkopuje temat i dopytuje o to rozwiązanie dla x=0. W szkole dwóch nauczycieli mi powiedziało,
że jednak nie. Kogo słuchac?
29 lis 11:36
ABC: powiedz im że przyjmujesz umowę 0
0=1
29 lis 11:44
PW: Nauczyciele odpowiadali, że 0 nie jest rozwiązaniem, bo w szkole średniej nie definiuje się 00
(stwierdza się, że taki symbol nie oznacza żadnej liczby).
29 lis 12:03
Pytający:
Dla x=0 Twoje równanie ma postać:
√00=0
√0
√00=0
0
Jak widać to czy x=0 jest rozwiązaniem zależy od tego, czy i jak zdefiniowane jest 0
0:
• 0
0=1 wtedy x=0 jest rozwiązaniem,
• 0
0=0 wtedy x=0 jest rozwiązaniem,
• 0
0 niezdefiniowane wtedy x=0 nie jest rozwiązaniem.
https://en.wikipedia.org/wiki/Zero_to_the_power_of_zero
29 lis 12:19
jc: Nie uczyłem się w szkole, miałem inne atrakcje. Na studiach nikt mi takich rzeczy nie mówił.
W posiadanych podręcznikach też chyba nic na ten temat nie było.
Bez tej umowy mamy kłopot z niektórymi wzorami,
Nie moglibyśmy napisać ∑
n=1∞ x
n bez zastrzeżenia, że dla x=0 obowiązuje inny wzór.
Oczywiście można by wydzielić pierwszy składnik: 1+∑
n=1∞ x
n
lub w ogóle nie używać symbolu ∑.
| | |
Nie moglibyśmy bez zastrzeżeń napisać wzoru (a+b)n=∑k=0n | an−kbk. |
| |
| xn | |
Czy widziałeś wzór ex=∑n=0∞ |
| ? |
| n! | |
Czy ktoś ostrzegał, że dla x=0 wzór traci sens?
Ale może w szkole nie używa się symboli ∑. Nie wiem.
Podobnie jest z n!. Można przecież nie definiować 0! ale lepiej się umówić, że to 1.
Definicje są dla naszej wygody
29 lis 12:27
6latek: Dzien dobry
jc
W posiadanych podrecznikach jest taka umowa chocby w podreczniku do klasy 3 technikum i liceum
zawodowego Stefana Straszewicza (1972 r)
ze 0
0=1
jest to uzupelnienie definicji
Dla dowolnej liczby a≠0
a
0=1
Jednak pisze dalej tak
Nie bedziemy wprowadzac znaku 0
0 gdyz nie jest on nam potrzebny
Zapamietajmy wiec ze 0
0 nie oznacza zadnej liczby
29 lis 12:39
jc: 6latku, jak wspomniałem, definicje są dla naszej wygody.
Bez tej umowy, że 00=1 trudno mówić o szeregach potęgowych.
Przy tym temacie, nikt nawet nie wspomina o tym, że 00=1, zakładając, że jest to znana umowa.
Umowa nie ma większego znaczenia, jeśli nie używamy symbolu ∑.
Ja akurat preferuję zapis z kropkami: a1+a2a3+...+an.
29 lis 12:58
PW: Panowie, zbyt duża wiedza przeszkadza czasami.
Uczeń pyta, trzeba mu udzielić odpowiedzi zgodnej z podstawa programową. CKE publikuje
wzory zgodne z tą podstawą, np.
http://www.maturzysta.info/pdf_portal/2015/Matematyka-Wybrane-wzory-matematyczne.pdf
− na stronie 1. jest wyraźnie powiedziane, że definiuje się symbol a
0 tylko dla a≠0.
Jak przykładowo podał
6latek w podręcznikach szkolnych nie definiuje się symbolu 0
0. Na
pytanie o dziedzinę równania
√xx=x
√x
uczeń powinien odpowiedzieć, że x∊(0,
∞).
Natomiast niepotrzebne są rozważania czy może być x=1. Wyrażenie x
x ma sens dla x=1
i
nie jest to funkcja wykładnicza.
29 lis 13:15
jc: Wystarczyłoby więc w treści zadania dodać, że x>0 i po kłopocie.
W jakich miejscach umowa 00=1 sprawia problemy?
29 lis 13:30
Leszek: W programie szkolnym przyjmuje sie dla funkcji wykladnicze y= ax , ze a> 0
Czyli w tym zadaniu x> 0
29 lis 14:12
Maciess: Dziękuje wszystkim za odpowiedzi. Gdyby coś podobnego pojawiło się na maturze to już wiem
wszystko −
PW rozwiał moje wątpliwości. Ale szczerze mówiąc to chodziło mi bardziej o to
czy faktycznie 0 jest rozwiązaniem (nie na egzaminie)
29 lis 20:01