matematykaszkolna.pl
Przedszkolaki i ich okrągły stół Maciess: rysunekW pewnej grupie jest dwóch przedszkolaków, którzy się nie lubią oraz 8 dziewczynek. Oblicz na ile sposób można posadzić dziedzi przy okrągłym stole, tak aby chłopcy nie siedzieli obok siebie. Wybieram miejsce (czerwone) na 10 sposobów, dla drugiego nie moge na sąsiednich (zielone) czyli wybieram z 7.
nawias
10
nawias
nawias
1
nawias
 
nawias
7
nawias
nawias
1
nawias
 
*
*8!=2822400 (?)
  
Pierwszy raz taki typ zadania spotykam (okrągły stół) i nie wiem czy czegoś nie pomijam.
12 lis 23:19
Maciess: Refresh
13 lis 14:25
Jerzy: Położenie czerwonej kropki jest bez znaczenia ( miejsca przy stole nie są numerowane) Patrz na rysynek i ustal ile dziewczynek mozesz wstawić w miejsce czerwonej kropki ( tutaj jest jedna dziewczynka ) i pamietaj,ze chlopców tez permutujesz.
13 lis 14:32
Jerzy: I jescze jedno ... dla tego przypadku mamy: 8!*2!
13 lis 14:35
Pytający: Jerzy, nie zrozumiałeś Maciessa − czerwona kropka oznacza chłopca, zielone kropki oznaczają jakieś dziewczynki. I okrągły stół nie musi oznaczać, że miejsca przy nim są nierozróżnialne. Okrągły stół wskazuje na cykliczność miejsc (ostatnie sąsiaduje z pierwszym, nie jak na ławce). Znaczy: • jeśli rozróżniamy miejsca przy stole (np. są ponumerowane), to szukanych rozsadzeń jest
 
nawias
10
nawias
nawias
1
nawias
nawias
7
nawias
nawias
1
nawias
 
faktycznie
*8!=70*8!, jak w pierwszym poście. Ewentualnie można policzyć
  
(wszystkie rozsadzenia)−(rozsadzenia takie, że chłopcy siedzą obok siebie), czyli
 
nawias
10
nawias
nawias
1
nawias
 
10!−
*2!*8!=70*8!,
  
 
nawias
7
nawias
nawias
1
nawias
 
• jeśli nie rozróżniamy miejsc przy stole, to szukanych rozsadzeń jest
*8!=7*8!, bo
  
pierwszy chłopiec jest wtedy punktem odniesienia (pozostałych ustawiamy względem niego, na którymkolwiek miejscu siedzi). Inaczej 9!−2!*8!=7*8!.
13 lis 18:01