matematykaszkolna.pl
rownania kwadratowe misieq: Pomoze ktos jak to rozpoczac ? https://gyazo.com/afb25d11c920602c2c8856f21900f828
11 lis 15:53
kawa: pomnóż przez 3
11 lis 15:54
Asia: ale banał
11 lis 15:56
misieq: tak tez zrobilem, ale mam zagwostke co do tych nawiasow. Jesli pomnoze przez 3 to z tego drugiego zostanie samo x+5, a z tego pierwszego? (x+5)2 ?
11 lis 15:56
kawa: włącz czwórki do licznikow z pierwszego wyjdzie ci 4(x+5)2 a z drugiego −4(x+5) i na koncu 1*3, zatem +3
11 lis 15:59
misieq: Przepraszam, zle przepisalem przyklad. Na stronie wygladalo to po prostu inaczej, tutaj jest dokladnie jak w ksiazce: https://gyazo.com/0debabad8d208e4beeeea53bc07f30d0
11 lis 16:00
kawa:
4(x+5)2 12(x+5) 


+1=0 /*9
9 9 
4(x2+10x+25)−12x−60+9=0 4x2+40x+100−12x−51=0 4x2+28x+49=0 Δ=784−784=0
 −b −28 7 
x0=

=

=−

 2a 8 2 
11 lis 16:06
misieq: Dziekuje Ci pieknie emotka
11 lis 16:09
misieq: A tutaj ktos pomoze? (x−p2)2 + 3(x−p2) = 28 p−pierwiastek
11 lis 16:16
kawa: przyjmujemy p jako x−2 czyli: p2+3p=28 p2+3p−28=0 Δ=121=112 p1=−7 v p2=4 teraz pod p podstawiasz x−2, czyli to co przyjales na poczatku x−2=−7 v x−2=4 x=−7+2 v x=4+2 x=2−7 v x=4+2 x∊{2−7,4+2}
11 lis 16:22
misieq: Dzieki wielkie, mam jeszcze pytanko co do tego pierwszego przykladu. Mianowicie, skad wziely sie 9 w mianownikach?
11 lis 16:24
kawa: pierwszy ułamek piętrowy podnoszony był do kwadratu, więc zarówno licznik jak i mianownik podnosilismy do kwadratu − stąd w mianowniku 9, poniewaz 32=9 w drugim ułamku piętrowym pomnożyłem zarówno licznik jak i mianownik razy 3, żeby podczas pozbywania się ułamków były łatwiejsze rachunki
11 lis 16:27
misieq: Ok, wszystko juz rozumiem. Jeszcze raz wielkie dzieki
11 lis 16:28
kawa: nie ma sprawy!
11 lis 16:29