matematykaszkolna.pl
kwadrat kwadrat: W kwadracie ABCD punkty E i F są środkami odpowiednio boków BC i DC Łącząc punkty A,B, i F oraz A,D i E otrzymano trójkąty równoramienne ADE i ABF Jaką część pola kwadratu stanowi pole części wspólnej tych trójkątów
11 lis 14:51
Eta: rysunek Jeden ze sposobów : analitycznie Umieszczamy kwadrat w układzie współrzędnych ( jak na rys.) o boku długości np: 2 A(0,0) , B(2,0), C(2,2),D(0,2), E(2,1), F(1,2) równania prostych: AC: y=x , AE: y=2x, DE: y=−0,5x+2 Rozwiązując układy równań:
 y=2x 
N(x,y) : y=−0,5x+2
 y=x 
i M(x,y) : y=−0,5x+2
............
 4 8 4 4 
N(

,

) i M(

,

)
 5 5 3 3 
Wyznaczamy długości
 45 45 
|MN|=...=

i |AN|=

 15 5 
 45 45 16 
S= 2P(ANM) =

*

=

i P(ABCD)=4
 15 5 15 
 4 
to S=

P
 15 
==============
11 lis 17:10
Eta: Uogólniając na kwadrat o boku "2a"
 16 
S=

a2 i P(ABCD)=4a2
 15 
 4 
to S=

P
 15 
===========
11 lis 17:15
Mila: rysunek Do sposobu Ety dołączam II sposób z wykorzystaniem podobieństwa Δ. P− pole kwadratu
 1 
1)ΔDNF∼ΔDNA w skali k=

( Δprostokątne podobne do ΔADF)
 2 
PΔDNF=u, PΔDNA=4u
 1 1 
5u=

P ⇔u=

P
 4 20 
2) W ΔADF: y2=x*2y ⇔y=2x⇔2y=4x PANM=4*PΔFNM− Δ mają tę samą wysokość 3)
 1 4 1 
9s+4u=

P ⇔9s+

P=

P
 2 20 2 
 1 
s=

P
 30 
==========
 8 
8s=

P
 30 
 4 
8s=PAEMN=

P
 15 
================
11 lis 20:55
Eta: emotka
11 lis 22:14
an: rysunekDla uproszczenia opisów AB=1 DE || AH FB || EG
h2 0,5 2 

=

h2=

1 1,25  5 
h1 1 1 

=

h1=

0,5 1,5 3 
 h2 h1 4 
P=1*1−2*1*

−2*1*

=

 2 2 15 
12 lis 00:07