klasy równoważności
brakpomyslu : Klasy równoważności.
Czy jeśli mam klase :
[7]={−7,7}
To czy to oznacza ,iz w mojej relacji są pary (7,7),(−7,−7),(7,−7),(−7,7)? I czy ta klasę
moglabym nazwać [−7]?
I czy klasy abstrakcji mogę wyznaczyć wyłącznie w relacji równoważności ?
24 paź 19:59
Adamm:
1. tak
2. tak
3. tak
24 paź 20:01
PW:
[7] to wszystkie elementy, które pozostają w relacji ρ z 7. Z powodu zwrotności jest oczywiste,
ze 7∊[7]. Podali nam, że jeszcze tylko (−7)∊[7].
Relację ρ tworzą więc pary typu
(x, x) lub (x, −x)
Tak więc (−7, −7) należy do relacji ρ.
Oczywiście [−7]=[7]..
Można się domyslać, że relacja była zdefiniowana następująco:
x ρ y ⇔ |x| = |y|.
24 paź 20:21
Adamm:
"Relację ρ tworzą więc pary typu
(x, x) lub (x, −x)"
a to skąd?
np. do
ρ = {(7, 7), (7, −7), (−7, 7), (−7, −7), (2, 2)}
nie należy (2, −2)
24 paź 20:33
PW: Być może się źle domyślam Zakładałem, że relacja jest określona na całym zbiorze R albo
przynajmniej Z.Przy podaniu tylko jednej klasy abstrakcji [7] trudno jest coś powiedzieć
Chciałem podać przykład takiej relacji, a wyszło źle.
Nie lubię takich wydumanych zadań. Mówi się o relacji i jej klasie abstrakcji, ale nie podaje
się jej dziedziny ani definicji.
24 paź 20:45
brakpomyslu : To nie jest żaden konkretny przykład, po prostu "badam teren" w tych klasach.
A jeśli mialabym klasę [2]={2,4,6,8,...}
To równie dobrze moglabym napisać,ze to jest klasa [4], nie tracąc żadnych par?
I pary z tej klasy to byłyby (2,2),(2,4),(4,2),...? Czy skoro napisalam [2] to mój poprzednik w
parze także musi wynosić 2?
24 paź 21:15
Adamm:
"To równie dobrze moglabym napisać,ze to jest klasa [4], nie tracąc żadnych par?"
Jeśli y∊[x], to [x]=[y]
"I pary z tej klasy to byłyby (2,2),(2,4),(4,2),...?"
to są jedne z par, ale jest ich o wiele więcej (oczywiście)
są to wszystkie pary postaci (a, b) gdzie a, b∊[2]
"Czy skoro napisalam [2] to mój poprzednik w parze także musi wynosić 2?"
nie rozumiem o co pytasz
24 paź 21:27
brakpomyslu : Adam, chodziło mi o to czy pary to: (2,2),(2,4),(2,6),....
Czy także (4,2),(4,4),(4,6),...
Ale z Twojej drugiej odpowidzi wnioskuje, ze wszystkie te pary należą do relacji.
24 paź 21:46
Adamm:
Relacja równoważności jest
1. zwrotna
∀x∊X (x, x)∊R
2. symetryczna
∀x, y∊X ( (x, y)∊R ⇒ (y, x)∊R )
3. przechodnia
∀x, y, z∊X ( (x, y)∊R ∧ (y, z)∊R ⇒ (x, z)∊R )
zbiór Ax = {y: (x, y)∊R} nazywamy klasą abstrakcji, i oznaczamy przez [x]
klasy abstrakcji mają niektóre własności,
przez co dzielą naszą przestrzeń na klasy (stąd nazwa, chyba)
1. x∊[x] (wynika ze zwrotności)
2. jeśli y∊[x], to [x]=[y]
faktycznie,
z∊[x] ⇔ (x, z)∊R
ale skoro y∊[x], to (x, y)∊R ⇔ (y, x)∊R
z przechodniości,
(y, z)∊R ⇔ z∊[y]
więc [x]⊂[y]
z drugiej strony, jeśli z∊[y], to dochodzimy tymi samymi krokami do wniosku, że
[y]⊂[x]
więc
[x] = [y]
3. jeśli y∉[x], to [x]∩[y] = ∅
gdyby [x]∩[y] ≠ ∅, to możemy wziąć z∊[x]∩[y]
wtedy z∊[x], skąd [x]=[z]
ale z∊[y], skąd [y]=[z]
zatem [x]=[y], skąd y∊[x]
otrzymaliśmy sprzeczność z tym że [x]∩[y] ≠ ∅
wyobraź sobie jakiś zbiór (może być ogromny)
klasy abstrakcji dzielą go na rozłączne części
24 paź 22:08
Adamm:
mam taki (może głupi) przykład
Wyobraź sobie pizzę. Dzielisz ją na 8 kawałków.
2 atomy z pizzy są w relacji, jeśli są składowymi tego samego kawałka
jest to relacja równoważności
Będzie tu 8 klas abstrakcji, każda odpowiada jednemu kawałkowi pizzy.
24 paź 22:14
brakpomyslu : A wiec zbiory albo są rozłączne ,albo pokrywają się w całości,tak?
24 paź 22:19
Adam:
Tak
25 paź 06:10
brakpomyslu : A jeszcze do tej pizzy... Każdy z atomów może byc reprezentantem danego kawałka?
i może być
w relacji sam ze sobą?
25 paź 17:15
25 paź 21:14
Adam:
Tak
25 paź 23:02