matematykaszkolna.pl
Grupowanie wyrazów D4n1s0: Mógłby ktoś mi wytłumaczyć jak takie wyrażenia zamieniać na postać iloczynową na poziomie I LO? a) x2 + 2x − 8 b) x2 + x + 12 c) x2 + 5x + 6 Do a jest wskazówka: rózłóż mianownik na czynniki, stosując metodę grupowania wyrazów: x2 + 2x − 8 = x2 −2x + 4x − 8 = x(x−2) + 4(x−2) = (x−2)(x+4) Tylko jak wpaść na to na jakie czynniki mam rozłożyć środkowy wyraz, jest na to sposób?
3 sie 17:03
Adamm: zespolone miałeś? bo inaczej ciężko to widzę z tym b)
3 sie 17:07
D4n1s0: Nie... A zbiór z 1 liceum...
3 sie 17:14
Adamm: sprawdź czy dobrze przepisałeś b), jak tak, to pomiń to nie jest zadanie na 1 liceum
3 sie 17:18
D4n1s0: Znak uciekł, x2 + x 12
3 sie 17:19
D4n1s0: Ogólnie zadanie polega na wyznaczeniu dziedziny funkcji, te wyrażenia są w mianowniku, ale muszę to rozłożyć na czynniki żeby sprawdzić kiedy te iloczyny się zerują, bo funkcji kwadratowej jeszcze nie brałem. Inne przykłady: x2 − 3x + 2 x2 + x − 6
3 sie 17:23
Adamm: jak prosto zgadnąć? jeślibyśmy rozłożyli x2+ax+b na (x+x1)(x+x2), to po wymnożeniu, dostaniemy x2+(x1+x2)x+x1x2 teraz, jakie liczby mogą być jako x1, x2
3 sie 17:27
Adamm: x2−3x+2 = (x−2)(x−1) x2+x−6 = (x−2)(x+3)
3 sie 17:28
PW: W każdym z tych zadań (b) z poprawioną treścią) łatwo można odgadnąć jeden całkowtity pierwiastek,, np. a) 22+2.2−8=0 − liczba 2 jest pierwiastkiem, zatem f(x)=(x−2)(x−x2), a to x2 teraz łatwo zgadnąć.
3 sie 18:10
Mila: c) x2 + 5x + 6=(x2+2x)+(3x+6)=x*(x+2)+3*(x+2)=(x+2)*(x+3)
3 sie 20:43
D4n1s0: Dziękuję bardzo. emotka
4 sie 08:29