matematykaszkolna.pl
kombinatoryka henio: mamy 6 rozróżnialnych kul i 2 nierozróżnialne pudełka − na ile sposobów można umieści kule w pudełkach? w każdym musi być co najmniej jedna kula
 26 
26 ?

? czy jeszcze jakoś inaczej?
 2! 
21 lip 16:30
henio: nie, to jest na pewno źle
21 lip 16:42
Jerzy: Masz trzy schematy: (1;5) (2;4) (3;3).... i główkuj dalej.
21 lip 16:50
Jerzy: Model (1;5) ..... ile masz możliwości ?
21 lip 16:52
henio: 6 i razem będzie chyba 6+15+20=31
21 lip 16:56
henio: 41
21 lip 16:56
21 lip 17:22
Blee: dlaczego (3,3) masz 20 możliwości
6*5*4 

= ....
2 
dlaczego (2,4) masz 15 możliwości 6*5 = ...
21 lip 17:23
Jerzy: Przemyśl jeszcze raz trzeci schemat.
21 lip 17:26
Jerzy: Układ (2;4) ma dobrze. Trzeci musi podzielić przez 2 .
21 lip 17:36
Jerzy: Bez liczb Stirlinga wystarczy logika.
21 lip 17:37
henio: @Blee pudełka są nierozróżialne
21 lip 17:48
henio: a nie dobra, widzę błąd
21 lip 17:49
Jerzy: 6 + 15 + 10 = 31
21 lip 17:52
Pytający: Jerzy, specjalnie dla Ciebie mój poprzedni komentarz w okrojonej wersji:
26−2 

=31
2! 
21 lip 17:59
Jerzy: Dobrze rozwiązywał po wskazówce,ale nie wyczuł schematu (3;3) i dublował kombinacje.
21 lip 18:04
henio:
 
nawias
6
nawias
nawias
3
nawias
 
"wyczuł", tylko źle policzył , wiedziałem, że chodzi o
emotka
  
21 lip 18:06
henio: @Pytający
 26−2 
jak wyliczyłeś

wykorzystując te liczby Stirlinga? patrzyłem teraz na Wiki, ale to
 2! 
są jakieś wzory rekurencyjne i nie widzę jak można dojść do Twojego rozwiązania
21 lip 18:09
Jerzy:
 
nawias
6
nawias
nawias
3
nawias
 
@henio
musisz podzielić przez 2 , bo dublujesz kombinacje.
  
21 lip 18:11
henio: czekaj, zakręciłem się
21 lip 18:13
henio: tak, masz rację
21 lip 18:14
henio: dobra, a co w przypadku gdyby były 3 pudełka? wtedy mam schematy (1,1,4),(1,2,3),(2,2,2) ale nie mogę jakoś dojść jak policzyć to wykorzystując wzór na kombinacje
21 lip 18:14
Jerzy: No to pomyśl.Schemat (1;1;4) to po prostu kombinacje dwuelementowe zbioru sześcioelementowego.
21 lip 18:25
Pytający:
26−2 

to właśnie na logikę:
2! 
26 // liczba rozmieszczeń 6 rozróżnialnych kul w 2 rozróżnialnych pudełkach 26−2 // liczba takich rozmieszczeń 6 rozróżnialnych kul w 2 rozróżnialnych pudełkach, że w każdym pudełku jest co najmniej 1 kula
26−2 

// liczba takich rozmieszczeń 6 rozróżnialnych kul w 2 nierozróżnialnych
2! 
pudełkach, że w każdym pudełku jest co najmniej 1 kula "=S2(6,2)" dopisałem tak o, jako ciekawostkę (czasem łatwiej policzyć w ten sposób).
21 lip 18:27
henio: no fakt, czyli ja oryginalnie dobrze myślałem, tylko, że nie odjąłem sytuacji gdy jedno pudełko jest puste
21 lip 18:30
henio:
 36−6 
czyli na 3 pudełka byłoby

?
 3! 
21 lip 18:36
Pytający: Schematy możesz rozpatrywać "niemal bezmyślnie":
 
nawias
6
nawias
nawias
1
nawias
nawias
5
nawias
nawias
1
nawias
nawias
4
nawias
nawias
4
nawias
 
 
 
• (1,1,4):

=15,
 2!*1! 
 
nawias
6
nawias
nawias
1
nawias
nawias
5
nawias
nawias
2
nawias
nawias
3
nawias
nawias
3
nawias
 
 
 
• (1,2,3):

=60,
 1!*1!*1! 
 
nawias
6
nawias
nawias
2
nawias
nawias
4
nawias
nawias
2
nawias
nawias
2
nawias
nawias
2
nawias
 
 
 
• (2,2,2):

=15.
 3! 
I znowuż dodam: 15+60+15=90=S2(6,3)
21 lip 18:39
Pytający: Jasne, że nie. Dla 3 pudełek masz znacznie więcej rozmieszczeń takich, że któreś pudełko jest puste. Z zasady włączeń i wyłączeń można skorzystać:
 
nawias
3
nawias
nawias
1
nawias
 
nawias
3
nawias
nawias
2
nawias
 
36−(
26
16)
   
 

=90
3! 
21 lip 18:45
henio: czyli jednak źle zrozumiałem, dlaczego w przypadku dwóch pudełek było "−2" emotka
21 lip 19:31
Mila: Ad 19:31 Kule rozróżnialne i pudełka rozróżnialne: 26−2 odejmujesz dwie sytuacje, gdy wszystkie kule znajda się w jednym lub drugim pudełku Ponadto
26−2 

dzielisz przez 2! , ponieważ pudełka są nierozróżnialne.
2! 
21 lip 21:15
henio: "odejmujesz dwie sytuacje, gdy wszystkie kule znajda się w jednym lub drugim pudełku" to rozumiem, i idąc tym tokiem rozumowania dla trzech pudełek wyszło mi 6, ale podobno jednak błędnie..
21 lip 21:21
Mila: Dla trzech pudełek masz rozwiązania Pytającego 18: 39 i 18:45. Jeśli nie rozumiesz to wyjaśnię, ale najpierw postaraj się przeanalizować. Jesteś na studiach czy w LO?
21 lip 21:26
Jerzy: Witaj Mila,a jakie to ma znaczenie,na jakim jest poziomie ?
21 lip 22:05
Mila: Jeżeli jest na studiach, to może miał wykłady o liczbach Stirlinga.
21 lip 22:40