matematykaszkolna.pl
Całka Paweł: Witam, taka całeczka − nie mam pojęcia jak się do niej zabrać, jaką metodę stosować. ∫x2+a2dx Poproszę o jakieś wskazówkiemotka
26 cze 14:34
jc:
 x2 
x2+a2 dx = ∫x' x2+a2 dz = x x2+a2 − ∫

dx
 x2+a2 
 x2+a2−a/td> 
=x x2+a2 − ∫

dx=
 x2+a2 
 dx 
x x2+a2 − ∫x2+a2dx + a2

 x2+a2 
 1 dx 
x2+a2 dx =

(x x2+a2 + a2

)
 2 x2+a2 
 dx 

=ln(x+x2+a2), sprawdź!
 x2+a2 
26 cze 14:44
jc: Sprawdziłem, tak właśnie jest.
26 cze 14:45
Basia: przez części
 x 
u = x2+a2 u' =

 x2+a2 
v' = 1 v = x
 x2 
J = x*x2+a2 − ∫

dx
 x2+a2 
teraz
 x2+a2 x2 a2 
J = ∫

dx = ∫

dx + ∫

dx
 x2+a2 x2+a2 x2+a2 
dodajesz równania stronami i masz
 a2 
2J = xx2+a2 + ∫

dx
 x2+a2 
tę ostatnią liczysz stosując pierwsze podstawienie Eulera
26 cze 14:55
jc: W trzech mianownikach trzeba dopisać pierwiastek. W drugiej linii ma być x2+a2−a2 (a nie coś tak dziwnego, jak jest napisane).
26 cze 14:56
jc: Basiu, czasem łatwiej zapamiętać pojedynczy wynik, niż metodę, tym bardziej
 dx 
że całka ∫

to po prostu funkcja odwrotna do sinh.
 x2+1 
Jak się pamięta, to potem nie trzeba nic liczyć. Wiem, uczniowie wolą pamiętać tabele sin, cos, tg (choć wartości dla wymaganych kątów widać na obrazku).
26 cze 15:00
Basia: Zależy od wymagań. Jeżeli student ma tę całkę w "gotowcu" czyli wykazie całek (podobno) podstawowych może nie liczyć. Jeżeli nie ma to nie wiem czy gotowy wynik zostanie zaakceptowany.
26 cze 15:10
jc: A jeśli student ucząc się pochodnych, różniczkował funkcję x→ln(x+1+x2) i zapamiętał wynik? Gorzej, jak nie wie, co to funkcja pierwotna, a zna wynik.
26 cze 15:32
Basia: Gorzej owszem, ale niestety takie są realia na niektórych kierunkach studiów. Uczy się schematów rachunkowych, a ignoruje zrozumienie pojęć.
26 cze 15:44