z
Kamil: Na ile sposobów można usadzić 10 studentów przy 2 stołach, jeżeli przy każdym ze stołów jest 6
miejsc.
Nie ma znaczenia na jakim miejscu student siedzi, tylko jakich ma sąsiadów.
Czyli są dwie możliwości?
1. Cykl długości 6 i cykl długości 4?
2. 2 cykle długości 5?
19 cze 18:03
Blee:
stoły są rozróżnialne
19 cze 18:08
Kamil: raczej nie, nic o tym w zadaniu nie było
19 cze 18:09
Blee:
a) sytuacja 6 i 4
pierwszy człek siada w dowolnym miejscu pierwszego stołu (punkt odniesienia)
siedzącego po prawej od niego wybieramy na 9 możłiwości
kolejnego po prawej (od tego co usiadł) na 8 możliwości
następny na 7
następny na 6
następny na 5
pozostaje 4 studentów ... pierwszego z nich sadzamy w dowolnym miejscu (punkt odniesienia)
| | |
wybieramy dwa puste miejsca na | sposobów |
| |
pozostali siadają na 3! sposobów
b) sytuacja 4 i 6 analogicznie
c) sytuacja 5 i 5 bardzo podobnie
to wyczerpuje wszystkie możliwości (o ile stoły nie są rozróżnialne)
19 cze 18:16
Blee:
UWAGA ! Do drugiego stołu jako pierwszy siada student o 'najniższym numerze' (musi być jakiś
sposób aby studentów uszeregować)
19 cze 18:18
Kamil: a takie liczenie jest błędne?
dla 6 i 4
19 cze 18:31
Pytający:
"Nie ma znaczenia na jakim miejscu student siedzi, tylko jakich ma sąsiadów", więc nie
rozróżniamy stołów.
Bardziej bym się zastanowił, czy puste miejsca traktujemy jako "sąsiadów", czy rozróżniamy
ustawienia ze względu na rozmieszczenie pustych miejsc, tzn. czy przykładowo ustawienia przy
stole:
ABCDXX
ABCXDX, gdzie X to puste miejsca
traktujemy jako takie same? W obu przypadkach D "sąsiaduje" z A i C, ale w pierwszym przypadku
są 2 puste miejsca między D i A, a w drugim przypadku po 1 pustym miejscu między D i A oraz D
i C. Czy to "takie same" rozmieszczenia?
Jeśli tak, to obliczenia z 18:31 są ok.
19 cze 20:29
Kamil: a idąc tym tokiem myślenia
dla dwóch cykli długości 5 będzie
?
19 cze 21:10
Pytający:
19 cze 21:54