matematykaszkolna.pl
zespolone. oryginalny: Kolejne zadanie z liczb zespolonych Podane liczby przedstawić w postaci wykładniczej i trygonometrycznej.
 3 1 
d)

+

i
 2 2 
Zrobilem to tak
 3 1 
Niech z=x−iy , gdzie x=

i y=

 2 2 
 3 1 
|z|=

+

=1
 4 4 
 x 3 
{ cosα=

=

 z 2 
 y 1 
{ sinα=

=

 z 2 
α należy do drugiej ćwiartki, bo sinα>0 i cosα<0
 3  
α=π−arccos

=

 2 6 
z=|z|(cosα+isinα) Dochodze do czegoś takiego
3 1 


i=z
2 2 
Jak przedstawić to w postaci wykładniczej? z=|z|eiα z=1*e5/6πi czy to jest poprawne?
16 cze 13:58
oryginalny:
 3 1 
Pomyłka z=−

+

i pomyliły mi się ćwiartki
 2 2 
16 cze 14:02
Pytający:
   
Postać trygonometryczna: cos

+i*sin

.
 6 6 
Postać wykładnicza: e5iπ/6.
16 cze 14:06
oryginalny: a co zrobić z takim przykładem? −3i |z|=02+(−3)2=3 cosα=0 sinα=−1 która to jest ćwiartka? III lub IV co zrobić w takim wypadku
16 cze 14:10
Pytający: Żadna ćwiartka, −3i jest na osi. Zresztą sin(α)=−1 ma jedno rozwiązanie w przedziale <0,2π), więc nie ma tu czego rozstrzygać.
16 cze 14:19
oryginalny:
   
Masz rację czyli postać trygonometryczna będzie równa: z=3*(cos

+isin

)
 2 2 
a wykładnicza: z=3*e3πi/2
16 cze 14:30
jc: W takich zadaniach nic, poza modułem, się nie liczy. Nauczyciele prawie zawsze dają kąt, który jest wielokrotnością 30 lub 45 stopni. Kat odczytujemy z rysunku. Zapominamy o ćwiartkach (można mieć różne skojarzenia). Oczywiście można dać kąt 15, 45/2, 72 (też do zauważenia), ale nie zawracałbym sobie tym głowy.
16 cze 14:43