matematykaszkolna.pl
Geometria Pomidorowy: rysunek1. Cięciwa okręgu ma długość 24cm. Środek tego okręgu znajduje się w odległości 5cm od tej cięciwy. Oblicz długość średnicy 2. Na rysunku obok proste k i l są równoległe oraz dane są długości odcinków wyznaczonych przez punkt O i te proste. Wyznacz x jeżeli x+y=6 (do tego jest rysunek) 3.w trójkącie prostokątnym jedna przyprostokątna jest o 3cm krótsza od przeciwprostokątnej. Druga przyprostokątna ma długość 9cm. Oblicz: a) obwód trójkąta b)długość promienia okręgu opisanego na tym trójkącie c) długość promienia okręgu wpisanego w ten trójkąt d) odległość punktu przecięcia środkowych trójkąta od wierzchołka kąta prostego 4. W trójkącie równoramiennym ABC mamy |AC| = |BC|. Wysokość AD podzieliła ramię BC na odcinki długości: |BD|=3cm, |DC|=7cm Oblicz: A) dłguość podstawy AB b) długość wszystkich wysokości tego trójkąta. 5y. odcinek AB ma długość 8cm. Na symetralnej k odcinka AB, w odległości 6cm od tego odcinka zaznaczono punkt C. W takiej odległości od środka odcinka AB należy przeprowadzić prostą l równoległą do prostej k, aby punkty przecięcia prostej l z odcinkami AB i AC wyznaczyły odcinek długości 4cm? Wykonaj odpowiedni rysunek do tego zadania.
4 cze 16:11
the foxi: rysunek 1) czarna linia to średnica = 24cm niebieska to odległość od środka okręgu = 5cm (zauważ że jest pod kątem prostym do średnicy i dzieli ją na pół!) zielona linia − promień okręgu Pitagoras i lecisz
4 cze 16:57
the foxi: czarna to cięciwa* emotka a niebieska jest pod kątem prostym do cięciwy również*
4 cze 16:59
Pomidorowy: 122 + 52 = x2 (x to zielona) 144+25=x2 x2 = 169 / : pierwiastek x=13 Czyli średnica 26
4 cze 17:06
the foxi: no i super emotka
4 cze 17:25
the foxi: to może jeszcze 2) x=6−y trójkąty wyznaczone przez proste k i l oraz punkt O są podobne
y x 

=

⇒ x=2y
1 2 
w związku z tym mamy 2y=6−y dalej dokoncz, to już końcówkaemotka
4 cze 17:30
Pomidorowy: Trochę mi się nie zgadza. Czyli x=2?
4 cze 18:30
Pomidorowy: ?
4 cze 20:58
the foxi: x=4 y=2
4 cze 21:02
Pomidorowy: No teraz ma to sens Mógłby ktoś mi jeszcze zrobić 3 i 4 przynajmniej? Wtedy już byłbym w pełni zadowolony
4 cze 21:05
the foxi: rysunek 3) wiesz co z tym zrobić? emotka
4 cze 21:07
the foxi: rysunek 4)
4 cze 21:16
the foxi: 4) pokombinuj z podobieństwem, jak nie będziesz nadal wiedział jak to pisz emotka
4 cze 21:16
Pomidorowy: Tak zastanawiam się jak obliczyć X, ale nie ma pomysłu
4 cze 21:17
Pomidorowy: w 3
4 cze 21:17
the foxi: 92+(x−3)2=x2 81+x2−6x+9=x2 6x=90
4 cze 21:21
Pomidorowy: 3) x=15 a)9+15+12= 36 reszte nie wiememotka 4) Ja przeciągnąłem wysokość od C do połowy |AB| i tak będzie np. E Wtedy te dwa odcinki są równe czyli X to wtedy 32x = x10 i to na krzyż wyjdzie, że podstawa ma 215 A w b) dałem wysokość |AD| dałem jak Y To będzie z pitagorasa 32 + 2152 = y .Jest jak na razie dobrze?
4 cze 21:50
the foxi: 3) 541 oraz 542
4 cze 22:14
the foxi: a w 4) nie pomogę za bardzo, bo boję się że wprowadzę w błąd emotka proszę niech ktoś inny przejmie temacik
4 cze 22:15
a7: rysunekok ja chyba umiem zrobić zad4 liczymy BF (F wysokość z punktuB) z Pitagorasa BF2=100−49=51 BF=51 liczymy podstawę tez z P0itagorasa AB2=9=51=60 AB=60
4 cze 22:25
a7: AB=415
4 cze 22:26
a7: ?
4 cze 22:26
the foxi: o jak sprytnie emotka myślę że dobrze pomyślane z wysokością, ale nie jestem ekspertem od planimetrii
4 cze 22:33
a7: no to jest raczej dobrze, bo mamy trójkąty prostokątne (skoro to wysokości sa jednym z boków) w tym dwa przystające bo to trojkąt równoramienny
4 cze 22:49
Eta: rysunek zad.4 Z podobieństwa trójkątów ABD i ABC z cechy (kkk)
3 a 

=

⇒ 2a2=30 /*2 4a2=60 ⇒ 2a=60
2a 10 
|AB|=2a=60 ===========
4 cze 23:01
Pomidorowy: W jaki sposób z 4a2 wyszło 2a?
5 cze 06:33
a7: @Eta chodzi o podobieństwo ABD i AEC 4a2=60 a2=15 a=15 2a=215 2a=22*15 2a=60 __________________________________________________ biorąc rysunek @Ety liczymy z Pitagorasa AD (dla trójkata ADC) AD2=102−72=51 następnie liczymy AB=2a też z Pitagorasa (dla trójkąta ABD) AB2=512+32=60 AB=60=4*15= 215 i tez się zgadza _______________________________________________________
5 cze 08:17
Pomidorowy: Tylko jak wyszło z 2a=215 jest 2a = 22 * 15?
5 cze 09:16
Pomidorowy: A dobra już wiem, nieważne
5 cze 09:20
Jerzy: Wiesz co to znaczy "włączyć " liczbę pod pierwiastek ? x = a*b ⇔ x = a2*b
5 cze 09:21