matematykaszkolna.pl
klocki 5klasa: Jak z dwóch jednakowych klocków w kształcie prostopadłościanu złożyć graniastosłup ośmiokątny? W sześciokątny nie złożę, bo trzeba będzie dwa w podstawie mające trapez. Ale jak złożyć w ośmiokątny? Nie widzę tego
31 maj 15:23
a7: a czy można je przekroić po przekątnej?
31 maj 15:39
5klasa: To co wtedy będzie?
31 maj 15:41
a7: no a jakby taki prostopadłościan o kwadratowej podstawie przekroić po przekątnych podstawy, to nie dałoby wtedy rady ułożyć ośmiokątnego graniastosłupa?
31 maj 15:44
Jerzy: Tylko, gdy w podstawach są jednakowe kwadraty.
31 maj 15:48
a7: ale jak?
31 maj 15:53
5klasa: Nie widzę tego... Jak by to ułożyć?
31 maj 15:53
a7: krojąc po przekątnych?
31 maj 15:54
5klasa: Ale jak to potem ułożyć, żeby powstał ośmiokątny?
31 maj 15:56
Mila: Weź dwa pudełka zapałek i układaj aby otrzymać graniastosłup.
31 maj 15:57
Jerzy: Dostajesz 8 graniastosłupów o podstawie trójkąta równoramiennego.
31 maj 15:59
Pytający: rysunek Bez żadnego krojenia, widok połączonych podstaw (z góry) − jak nic ośmiokąt.
31 maj 16:05
Jerzy: Z pudełek od zapałek nie zbuduje emotka
31 maj 16:05
Jerzy: 16:05...to jest graniastosłup ?
31 maj 16:06
5klasa: A jak ułożyć te 8 graniastosłupów o podstawie trójkąta równoramiennego tak aby powstał ośmiokątny?
31 maj 16:09
5klasa: I czy na tym forum można wklejać obrazki w załączniku? Tylko jak?
31 maj 16:10
Jerzy: Wklejasz je wzdłuż dwóch jednakowych boków i masz w podstawie ośmiokąt foremny.
31 maj 16:13
5klasa: Narysuje mi to Pan?
31 maj 16:15
Pytający: Jerzy, to nie jest graniastosłup, jedynie jego widok z góry.
31 maj 16:17
a7: mi wygląda na to, że "Pytający" ma rację
31 maj 16:17
a7: Z definicji https://pl.wikipedia.org/wiki/Graniastos%C5%82up mamy dwie równoległe płaszczyzny podstawy i mamy boki parami równoległe, więc jest ok
31 maj 16:19
Mila: 5klaso, zobacz jakie masz w podręczniku rysunki graniastosłupów. Zobacz rozwiązanie 16:05. Ułóż taką figurę. Bez krojenia.
31 maj 16:19
5klasa: To Pan Pytający każe skleić dwa prostopadłościany wzdłuż boku? Czy trzeba w ten sposób skleić dwa prostopadłościany? i wyjdą dwa sklejone domy? Ja jestem ślepy i dla mnie to nie jest graniastosłup...
31 maj 16:20
5klasa: Takiego rysunku w książce nie ma...
31 maj 16:21
a7: bo to nie jest graniastosłup foremny, ale graniastosłup to to jest, a to nie jest jakies zadanko na szóstkę?
31 maj 16:25
5klasa: Tak dodatkowe... Dzięki emotka
31 maj 16:27
a7: to małe sprostowanie − to nie jest graniastosłup prawidłowy (mający w podstawie figurę foremną).
31 maj 16:36
Pytający: To jeszcze inny przykład graniastosłupa ośmiokątnego: https://www.geogebra.org/m/NaUfGMtH Podstawą graniastosłupa nie musi być wielokąt wypukły.
31 maj 16:45
5klasa: rysunekA jeśli chodzi o sześciokątny to czy podstawa nie wyglądałaby tak jak zrobiłem na rysunku? Czy nie można prostopadle umieścić dwóch pudełek i mamy graniastosłup sześciokątny? Czy się myle?
31 maj 17:26
Mila: Dobrze jest.
31 maj 17:27
5klasa: To w takim razie z dwóch prostopadłościanów można ułożyć graniastosłup sześciokątny i można ułożyć ośmiokątny? Czy mam racje?
31 maj 17:29
a7: nie można sześciokątnego bo to są dwa identyczne klocki
31 maj 17:30
5klasa: No tak... ale rozważam co by było gdyby było.. emotka np. dwa różne klocki emotka
31 maj 17:32
a7: z dwóch identycznych klocków ułożymy graniastosłup ośmiokątny, ale szęściokątnego nie da rady
31 maj 17:32
a7: jak dwa dowolne klocki prostopadłościenne, ale o tej samej wysokości to już można by chyba było
31 maj 17:33
a7: grunt, że "5Klasa" zrozumiałeś i twórczo zastosowałes "ideę" graniastosłupa wielokątnego, że kąty moga być różne w tym większe niż 180 stopni i mniejsze niż 90 stopni
31 maj 17:35
a7: emotka
31 maj 17:36
Mila: rysunek
31 maj 17:41
a7: no to wygląda na to, że tak można, podstawy są równoległe, krawędzie też są równoległe, sześć kątów jest no więc jest chyba ok
31 maj 18:00