Rozwiąż równanie
Klaudia : 8x+10−x3−5x2=0
23 mar 14:44
23 mar 14:54
Klaudia: Wolałabym jednak żeby ktoś mi to nieco wytłumaczył
23 mar 15:02
ite: Roots − w tym miejscu sprawdzasz pierwiastki
23 mar 15:03
annabb: I przycisk Exact forms jak chcesz dokładnie jak wychodzi z obliczeń
23 mar 15:18
Mila:
8x+10−x3−5x2=0⇔
x3+5x2−8x−10=0
1) sprawdzasz czy są pierwiastki wymierne
w(1)=1+5−8−10≠0
w(−1)=−1+5+8−10≠0
w(±2)≠0
w(±5)≠0
w(±10)≠0
Brak pierwiastków wymiernych.
Pozostają wzory Cardano.
Jesteś w LO?
23 mar 19:10
Mariusz:
−x
3−5x
2+8x+10=0
x
3+5x
2−8x−10=0
1 5 −8 −10
−5/3 1 10/3 −122/9 340/27
−5/3 1 5/3 −49/3
−5/3 1 0
−5/3 1
| 5 | | 49 | | 5 | | 340 | |
(x+ |
| )3− |
| (x+ |
| )+ |
| =0 |
| 3 | | 3 | | 3 | | 27 | |
Na poziomie licealnym chyba lepiej będzie użyć trygonometrii
cos(3x)=cos(x+2x)=cos(x)cos(2x)−sin(x)sin(2x)
cos(2x)=cos(x+x)=cos(x)cos(x)−sin(x)sin(x)
cos(2x)=cos
2(x)−sin
2(x)=cos
2(x)−(1−cos
2(x))
cos(2x)=2cos
2(x)−1
sin(2x)=sin(x)cos(x)+cos(x)sin(x)=2sin(x)cos(x)
cos(3x)=cos(x)(2cos
2(x)−1)−sin(x)(2sin(x)cos(x))
cos(3x)=cos(x)(2cos
2(x)−1)−2cos(x)sin
2(x)
cos(3x)=cos(x)(2cos
2(x)−1)−2cos(x)(1−cos
2(x))
cos(3x)=2cos
3(x)−cos(x)−2cos(x)+2cos
3(x)
cos(3x)=4cos
3(x)−3cos(x)
2744 | | 49 | 14 | | 340 | |
| cos3(θ)− |
|
| cos(θ)=− |
| |
27 | | 3 | 3 | | 27 | |
2744 | | 686 | | 340 | |
| cos3(θ)− |
| cos(θ)=− |
| |
27 | | 9 | | 27 | |
27 | | 2744 | | 686 | | 340 | |
| ( |
| cos3(θ)− |
| cos(θ)=− |
| ) |
686 | | 27 | | 9 | | 27 | |
| 170 | |
4cos3(θ)−3cos(θ)=− |
| |
| 343 | |
cos
−1(x) to funkcja odwrotna do cos(x)
cos(cos
−1(x)) = x , x \in <0,π)
23 mar 20:00
Mariusz:
Mila to już trygonometrii i podstawowych wiadomości o funkcjach nie mają w LO ?
23 mar 20:02
PW: Mariusz, jesteś hobbystą i podziwiam, że Ci się chce. Gwarantuję jednak, że żaden
uczeń LO*) nie przeprowadzi takich wyliczeń, bo po prostu nikt tego nie pokazuje i nie
wymaga, I chwała Bogu, nie na tym polega nauczanie matematyki, żeby zadręczać wyliczeniami, od
których puchną dłonie.
Ty w liceum śmigałeś takie zadania do kolacji?
=================
*)Może jest paru olimpijczyków, ale to nie są zwykli uczniowie LO
23 mar 20:17
Mariusz:
W liceum miałem wszystkie tematy potrzebne do rozwiązania takiego równania
Jeśli chcemy ominąć zespolone to albo sprowadzamy to równanie do
równania kwadratowego
(wtedy przydają się wzory skróconego mnożenia, grupowanie , wzory Vieta)
albo korzystamy z trygonometrii i podstawowych wiadomości o funkcjach
aby ominąć zespolone które pojawiają się w metodzie algebraicznej w przypadku nieprzywiedlnym
Zespolonych mogli już w liceum nie mieć
23 mar 20:37
Mariusz:
Sposób rozwiązywania takich równań można znaleźć u Sierpińskiego
Monografie matematyczne tom 11
Wersję skróconą tj bez wyprowadzania
można znaleźć w zbiorze Krysickiego i Włodarskiego
Analiza Matematyczna w zadaniach
24 mar 09:26