matematykaszkolna.pl
... agata:
 1 2 
l

l<l

l
 x+2 x−1 
Rozwiązać nierówność
2 mar 20:48
xyz: jak rozwiązać to rozwiązać.
2 mar 21:51
xyz:
 1 |1| 1 
wartosc bezwzgledna z ulamka mozna rozpisac |

| =

=

 x+2 |x+2| |x+2| 
napisz zalozenia co do dziedziny potem pomnoz odpowiednio i jedziesz przedzialami.
2 mar 21:53
xyz: zał. x ≠ −2, x ≠ 1
1 2 

<

|x+2| |x−1| 
|x−1| < 2|x+2| 3 przedzialy nalezy zrobic 1) x ∊ (−;−2> 2) x ∊ (−2;1> 3) x ∊ (1;) (domkniecia oczywiscie mozna dowolnie byleby nie domykac nieskonczonosci)
2 mar 22:09
Mila: rysunek x≠−2 i x≠1 |x−1|<2*|x+2| /2 x2−2x+1<4*(x2+4x+4) x2−2x+1<4x2+16x+16 3x2+18x+15x>0 /:3 x2+6x+5>0 Δ=36−20=16
 −6−4 −6+4 
x=

=−5 lub x=

=−1
 2 2 
x<−5 lub x>−1 i x∊D⇔ x∊(−,−5)∪(−1,1)∪(1,)
2 mar 22:13
PW: Też myślałem, że tak będzie lepiej, bez tego żmudnego "rozbijania na przedziały". Brakuje mi tylko jednego słowa w rozwiązaniu: "równoważne". Piszę to oczywiście do młodzieży, nie do Mili. emotka
2 mar 22:28
Mila: Jestem nieco rozleniwiona ( ciśnienie spada ) i czekam na pytania autorów, może zainteresują się, dlaczego tak można. POzdrawiamemotka
2 mar 22:34
Maciess: Mila , ja jestem ciekaw emotka Podnosisz do kwadratu i korzystasz z własności wartości bezwzględnej czy jak?
2 mar 23:06
PW: Tak, ale uwagi o równoważności powinny być umieszczone w dwóch miejscach: 1. przy mnożeniu przez iloczyn mianowników, (uzasadnienie: mnożymy obie strony nierówności przez wyrażenie nieujemne) 2, przy podnoszeniu do kwadratu obu stron (uzasadnienie: dla argumentów nieujemnych funkcja kwadratowa jest rosnąca).
2 mar 23:12
Basia: ad.1 mnożyć możemy tylko przez dodatnie (one takie są); nieujemne to za mało, jeżeli mogłyby być równe 0 już no mnożenie byłoby nieuprawnione w (2) wystarczą nieujemne
2 mar 23:17
PW: Dziękuję, Basiu. Tak, tak. Wpadłem w pułapkę własnej skrupulatności − tu pisałem o 1., a już myślałem o 2.
2 mar 23:24
Mila: x2=|x|2 reszta wyjaśniona.
2 mar 23:24
Agata: Dziękuję wszystkim za pomoc. emotka
3 mar 16:01