matematykaszkolna.pl
Kombinatoryka ktoś : Ile jest możliwości aby rozłożyć 15 identycznych przedmiotów do 4 różnych pudełek? Myślałem, że będzie to po prostu 415 jako, że za każdym razem dla każdego z 15 przedmiotów mamy 4 możliwości, ale chyba nie jest to poprawna odpowiedź.
1 mar 17:54
Blee: Liczysz ile jest mozliwych rozwiazan rownania: x+y+z+w = 15 Gdzie niewiadome sa od 0 do 15
1 mar 17:58
Basia: można też tak, chociaż to chyba jednak więcej roboty 4!*(liczba sposobów podziału zbioru 15 na 4 niepuste podzbiory)+ 4*3!*(liczba sposobów podziału zbioru 15 na 3 niepuste podzbiory)+
nawias
4
nawias
nawias
2
nawias
 
*2!*(liczba sposobów podziału zbioru 15 na 2 niepuste podzbiory)+ 4
 
to co w nawiasach to liczby Stirlinga drugiego rodzaju silnie bo rozumiem, że pudełka są rozróżnialne
1 mar 18:17
Jerzy: To kombinacje z powtórzeniami:
 
nawias
15 + 4 − 1
nawias
nawias
15
nawias
 
=
  
1 mar 18:28
ktoś : Dzięki, zaraz postaram się zrozumieć. A mógłby ktoś napisać czemu w tej sytuacji akurat 415 jest niepoprawne? Pamiętam podobne zadanie i w tamtej sytuacji akurat ten sposób był rozwiązaniem.
1 mar 18:57
:l: ponieważ masz informacje ze przedmioty sa nie rozróznialne
1 mar 18:57
:l: *nierozróznialne
1 mar 18:58
Mila: Uczysz się Matematyki dyskretnej ?
1 mar 18:58
ktoś : Tak, w tym semestrze zaczynamy na studiach, a że z liceum już pozapominałem to trzeba sobie przypomnieć emotka
1 mar 19:02
Basia: w liceum wszystko było rozróżnialne; dlatego nie radzisz sobie z nierozróżnialnymi przy nierozróżnialnych działają inne mechanizmy, w liceum ich nie poznałeś
1 mar 19:08
Mila: Poczytaj o zliczaniu rozmieszczeń k przedmiotów w n pudełkach , (szufladach czy komórkach).
1 mar 19:09
ktoś : Sposób rozwiązywania rozumiem, ale logicznie dalej nie do końca widzę różnice pomiędzy identycznymi a nieidentycznymi. Jak mam licealną kombinację bez powtórzeń to czy nie jest to "odpowiednik" identycznych przedmiotów?
1 mar 22:08
Mila: 15 jednakowych pączków rozkładasz do 4 różnych pudełek. Liczba możliwości jest równa liczbie rozwiązań równania: x1+x2+x3+x4=15 w zbiorze liczb całkowitych nieujemnych czyli:
nawias
15+4−1
nawias
nawias
4−1
nawias
 
nawias
18
nawias
nawias
3
nawias
 
=
=816
  
albo tak jak napisał Jerzy
nawias
15+4−1
nawias
nawias
15
nawias
 
nawias
18
nawias
nawias
15
nawias
 
=
=816
  
Korzystasz z wzoru:
nawias
n+k−1
nawias
nawias
k−1
nawias
 
nawias
n+k−1
nawias
nawias
n
nawias
 
lub
( wzory równoważne)
  
W twoim przykładzie: n=15, k=4 Jutro znajdę materiały przybliżające problem. A może masz w notatkach.
2 mar 00:09
PW: Mam w głowie. Kiedyś wspólnie pracowaliśmy nad wkładaniem 16 piłek do 4 pudełek. Wystarczy wpisać w "tutejszej" wyszukiwarce "pobawić piłką"
2 mar 00:14