matematykaszkolna.pl
rozniczka czesciowa nico: pochodne czesciowe pytanie teoretyczne d niech będzie znakiem pochodnej czesciowej nie znalazlem go tutaj funkcja ktora rozniczkuje to funkcja u(x,y) ale wprowadzilismy podstawienie a=x+ct b=x−ct jesli mam ddtc(dudadudb) wykładowca powiedział że żeby to policzyć trzeba zmienić dudt na pochodne zależące od a i b ddt = c(ddaddb) (wynika z poprzedniego działania że są one równe dla dowolnego c) wiec to zamienilismy i wyszlo, tylko pytanie mam dlaczego trzeba je zamieniac? wydaje mi sie ze gdybysmy to zrozniczkowali po prostu mielibysmy pochodne d2udtda oraz d2udtdb moze sie to wydawac trywialne dla was wiec prosilbym o lopatologiczne wytlumaczanie bo staram sie zrozumiec emotka dziekuej z gory!
27 lut 20:08
nico: f
27 lut 20:50
Janek191: Pochodne częściowe, czy cząstkowe ? emotka
27 lut 21:20
nico: chodziło mi o cząstkowe, może ktos pomóc?
2 mar 15:11
jc: Prawdopodobnie miałeś jednowymiarowe równanie falowe. Wpisz takie hasło i zobaczysz rachunek.
2 mar 15:16
nico: o dziękuje! to pomocne, to moje było 2 stopnia akurat ale chociaż wiem o co chodziło, to materiał z kolejnych lat wprowadzony u mnie tylko by pokazać regułę łańcuchową ale nie podali o co chodziło konkretnie
2 mar 15:25
jc: Bardzo częsty w fizyce rachunek. Pochodna złożenia. Np. h(x,y) = temperatura w punkcie x,y. t →(x(t), y(t)) droga po powierzchni. Jak szybko będzie zmieniać się temperatura podczas spaceru? df/dt = (df/dx) (dx/dt) + (df/dy) (dy/dt). To jest właśnie reguła łańcucha.
2 mar 15:33
nico: tak tak wiem, z tą częścią nie mam problemu, robiliśmy to równanie żeby pokazać że ta reguła jest przydatna właściwie. to z czym miałem problem to dlaczego nie możemy zrobić ddx[dudu] (gdzie d to pochodna cząstkowa, β=x−ct α=x+ct bo początkowo było to zalezne właśnie od samych x i t) Wykładowca tłumaczył że nie możemy różniczkować po x bo mamy tu inne zmienne i musimy użyć zależności ddx=dd czy jakoś tak (konkretne zależności chyba nie są tu ważne bo chodzi mi o sam kontekst) także powiedział że nie możemy tego robić bo mamy inne zmienne, tłumacze sobie to tak że skoro już różniczkowaliśmy cząstkowo po β i α to wolne elementy x były brane jako stałe i zostały już zlikwidowane więc nie będziemy mieli dokładnej różniczki bo będą te brakujące elementy. ale to moje wytłumaczenie do mnie nie przemawia za bardzo.emotka całe to równanie rozumiem, rozumiem zastępowanie którego użylismy tylko nie wiem DLACZEGO mamy to robić
2 mar 16:37