matematykaszkolna.pl
sds labs: zbadaj poprawnosc rozumowania zdania: "Gdyby Jan byl rycerzem, to bylby odwazny. Lecz Jan nie jest rycerzem. Zatem jest tchorzem."
22 lut 12:30
22 lut 12:32
Jerzy: Ktoś , kto nie jest rycerzem, może byc odważnym lub tchórzem ( z fałszu moze wynikać zarówno prawda , jak i fałsz )
22 lut 12:33
labs: Czyli tak? [(p=>q)=>~p]=>~q i przy rozwiazywaniu podstawiam wszystkie kombinacje p i q czy tylko p=1 i q=1?
22 lut 12:35
aniabb: raczej [(p=>q)∧~p]=>~q
22 lut 12:40
aniabb: podstawiasz takie kombinacje żeby przesłanki były prawdziwe
22 lut 12:48
labs: czyli: [(1=>1)∧0]=>0 (1∧0)=>0 0=>0 zdanie jest poprawne?
22 lut 12:51
aniabb: ~p musi być prawdziwa
22 lut 12:53
Jerzy: W poleceniu jest " zbadaj poprawnośc rozumowania" ( a nie określ wartośc logiczną ) Rozumowanie jest niepoprawne, bo to ,że Jan nie jest rycerzem,nie upoważnia do arbitralnego stwierdzenia,że jest tchórzem ( może równie dobrze być odważny )
22 lut 13:03
Saizou : p: Jan jest rycerze q: Jan jest odważny r: Jan jest tchórzem Przesłanki: p→q ~q Wniosek: r [(p→q) ⋀ ~q]→r to zdanie nie jest tautologią, sprawdź to! zatem wnioskowanie niededukcyjne a schemat wnioskowania jest zawodny
22 lut 14:44