wykaż, że
Trójkąt: Wykaż, że równanie x
6−x
5+x
4−x
3+x
2−x+1= 0 nie ma rozwiązań rzeczywistych.
Czy da się to zadanie zrobić z pochodnych?
Zastanawiam się czy jest inny sposób (może bardziej schematyczny/tradycyjny) na to zadanie niż
te z linka:
https://www.zadania.info/d103/1519340
19 lut 23:56
PW: Są to dwa bardzo dobre sposoby, jeśli mało to próbuj sam.
x6+x4+x2+1=x5+x3+x
− dla x<0 prawa strona jest ujemna, a lewa dodatnia (nic nie trzeba liczyć ani przekształcać).
A co dla x>0?
20 lut 01:22
jc: Po pomnożeniu równania przez x+1 otrzymujemy równanie x7+1=0.
Równanie to ma tylko jedno rozwiązanie rzeczywistych: x=−1
(funkcja po lewej stronie jest rosnąca), jednak x=−1 nie jest rozwiązaniem oryginalnego
równania, zatem oryginalne równanie nie ma rozwiązań rzeczywistych.
20 lut 08:48
jc: Teraz dopiero spojrzałem do linku. Najbardziej schematycznym rozwiązaniem nazwałbym
rozwiązanie wykorzystujące wzór skróconego mnożenia na różnicę n−tych potęg.
To przecież jeden z najważniejszych wzorów.
20 lut 08:55
PW: Chciałem żeby rozwiązał jeszcze inaczej, jak sugerowałem o 1:22.
x
6+x
4+x
2+1=x
5+x
3+x.
Jeżeli x>0 i
(1) x<1,
to
x
2<x,
a więc
(2) x
3<x
2
x
4<x
3
(3) x
5<x
4.
Zastosowanie nierówności (1), (2) i (3) pokazuje, że trzy składniki prawej strony są mniejsze
od odpowiednich składników lewej strony, a więc prawa strona jest mniejsza od lewej.
Dla x≥1
x
2(x
4+x
2+1)+1=x(x
4+x
2+1)
i podzielić obie strony przez x(x
4+x
2+1)≠0:
Jest oczywiste, że dla x≥1 równanie nie ma rozwiązania (lewa strona jest większa od 1).
Jeszcze tylko dodać, że liczba 0 też nie jest rozwiązaniem, i koniec dowodu.
Nie zalecam przeciętnemu uczniowi brnięcia w takie szacowania, ale
Trójkąt domagał się
"innego sposobu". Ten jest o tyle dobry, że nie trzeba znać żadnych wzorów, ani stosować
grupowania i wyłączania przed nawias, na co nie zawsze mamy pomysł.
20 lut 11:01
jc: PW, dwa wzory: (a+b)n=..., an−bn=..., chyba każdy powinien znać. W której klasie teraz
tego uczą?
20 lut 11:12
PW: Obawiam się, że nie uczą. Czytam wymagania (podstawa programowa) i tam jest
dla poziomu rozszerzonego wymieniona znajomość wzorów typu (a+b)3 i a3−b3.
20 lut 11:55
Adam: Ale na karcie maturalnej jest
20 lut 13:11
Trójkąt: Dziękuję za pomoc wszystkim! Ostatnio widziałam zadanie typu " wykaż, że .. nie ma rozwiązań
rzeczywistych i był własnie sposób z liczeniem minimum lokalnego i myślałam, że on będzie
zawsze działał.
Pytałam, ponieważ właśnie nie zauważyłam przy robieniu zadania wzorów skróconego
mnożenia/wyłączania przed nawias i często przy tego typu zadaniach jak jest więcej składników
to tego nie widzę... I nie wiem co na to poradzić
20 lut 18:57
Mariusz:
Jest wzorek na rozłożenie takich wielomianów na czynniki nierozkładalne w R
| π | | 3π | | 5π | |
(1−2cos( |
| )x+x2)(1−2cos( |
| )x+x2)(1−2cos( |
| )x+x2) |
| 7 | | 7 | | 7 | |
Pierwiastki można uzyskać ze wzoru de Movre a następnie
te sprzężone połączyć w pary
20 lut 19:35
PW: Mateńko, skąd Ty to bierzesz? Z całą pewnością nie jest to rada dla ucznia.
20 lut 19:43