matematykaszkolna.pl
wykaż, że Trójkąt: Wykaż, że równanie x6−x5+x4−x3+x2−x+1= 0 nie ma rozwiązań rzeczywistych. Czy da się to zadanie zrobić z pochodnych? Zastanawiam się czy jest inny sposób (może bardziej schematyczny/tradycyjny) na to zadanie niż te z linka: https://www.zadania.info/d103/1519340
19 lut 23:56
PW: Są to dwa bardzo dobre sposoby, jeśli mało to próbuj sam. x6+x4+x2+1=x5+x3+x − dla x<0 prawa strona jest ujemna, a lewa dodatnia (nic nie trzeba liczyć ani przekształcać). A co dla x>0?
20 lut 01:22
jc: Po pomnożeniu równania przez x+1 otrzymujemy równanie x7+1=0. Równanie to ma tylko jedno rozwiązanie rzeczywistych: x=−1 (funkcja po lewej stronie jest rosnąca), jednak x=−1 nie jest rozwiązaniem oryginalnego równania, zatem oryginalne równanie nie ma rozwiązań rzeczywistych.
20 lut 08:48
jc: Teraz dopiero spojrzałem do linku. Najbardziej schematycznym rozwiązaniem nazwałbym rozwiązanie wykorzystujące wzór skróconego mnożenia na różnicę n−tych potęg. To przecież jeden z najważniejszych wzorów.
20 lut 08:55
PW: Chciałem żeby rozwiązał jeszcze inaczej, jak sugerowałem o 1:22. x6+x4+x2+1=x5+x3+x. Jeżeli x>0 i (1) x<1, to x2<x, a więc (2) x3<x2 x4<x3 (3) x5<x4. Zastosowanie nierówności (1), (2) i (3) pokazuje, że trzy składniki prawej strony są mniejsze od odpowiednich składników lewej strony, a więc prawa strona jest mniejsza od lewej. Dla x≥1 x2(x4+x2+1)+1=x(x4+x2+1) i podzielić obie strony przez x(x4+x2+1)≠0:
 1 
x+

=1.
 x(x4+x2+1) 
Jest oczywiste, że dla x≥1 równanie nie ma rozwiązania (lewa strona jest większa od 1). Jeszcze tylko dodać, że liczba 0 też nie jest rozwiązaniem, i koniec dowodu. Nie zalecam przeciętnemu uczniowi brnięcia w takie szacowania, ale Trójkąt domagał się "innego sposobu". Ten jest o tyle dobry, że nie trzeba znać żadnych wzorów, ani stosować grupowania i wyłączania przed nawias, na co nie zawsze mamy pomysł.
20 lut 11:01
jc: PW, dwa wzory: (a+b)n=..., an−bn=..., chyba każdy powinien znać. W której klasie teraz tego uczą?
20 lut 11:12
PW: Obawiam się, że nie uczą. Czytam wymagania (podstawa programowa) i tam jest dla poziomu rozszerzonego wymieniona znajomość wzorów typu (a+b)3 i a3−b3.
20 lut 11:55
Adam: Ale na karcie maturalnej jest
20 lut 13:11
Trójkąt: Dziękuję za pomoc wszystkim! Ostatnio widziałam zadanie typu " wykaż, że .. nie ma rozwiązań rzeczywistych i był własnie sposób z liczeniem minimum lokalnego i myślałam, że on będzie zawsze działał. Pytałam, ponieważ właśnie nie zauważyłam przy robieniu zadania wzorów skróconego mnożenia/wyłączania przed nawias i często przy tego typu zadaniach jak jest więcej składników to tego nie widzę... I nie wiem co na to poradzić
20 lut 18:57
Mariusz: Jest wzorek na rozłożenie takich wielomianów na czynniki nierozkładalne w R
 π   
(1−2cos(

)x+x2)(1−2cos(

)x+x2)(1−2cos(

)x+x2)
 7 7 7 
Pierwiastki można uzyskać ze wzoru de Movre a następnie te sprzężone połączyć w pary
20 lut 19:35
PW: Mateńko, skąd Ty to bierzesz? Z całą pewnością nie jest to rada dla ucznia.
20 lut 19:43