matematykaszkolna.pl
Wielomiany Vobro: Rozwiąż równanie: x3+2x2−5x−6=0 Nie wiem jak zacząć
12 lut 16:50
Benny: W(−1)=0
12 lut 16:54
Vobro: Ale jak to tak ładnie rozłożyć, żeby obliczyć? Wolałbym uniknąć strzelania i trafiania miejsc zerowych.
12 lut 17:04
Benny: x3+x2+x2−5x−6=0 x2(x+1)+(x2−5x−6)=0 x2(x+1)+(x+1)(x−6)=0 (x+1)(x2+x−6)=0
12 lut 17:06
Vobro: Dziękuję ! emotka emotka
12 lut 17:11
Krzysiek60: czasami mozesz stracic wiecej czasu na takie rozkladanie jesli tego nie potrafisz dobrze robic
12 lut 17:42
whisky: ze wzoru ferrariego
12 lut 20:54
whisky: ale to czasochlonne
12 lut 20:54
Blee: schemat Hornera do dzielenia i masz w 30 sekund rozłożone.
12 lut 20:56
Maciess: A liczby w sumie to nie strzelasz tylko masz w tym wypadku przedział z twierdzenia Bezouta (podzielniki wyrazu wolnego)
12 lut 21:00
Mariusz: Krzysiek dobrze pisze co więcej może stracić czas i nie znaleźć pierwiastka Masz równanie postaci a3x3+a2x2+a1x+a0=0 1. Usuń wyraz z x2 Możesz to zrobić albo stosując kilkukrotnie schemat Hornera
 a2 
albo stosując podstawienie y=x−

 3a3 
2. Podstaw y=u+v Otrzymane równanie pogrupuj i zapisz w postaci układu równań Układ równań przekształć do wzorów Vieta dla równania kwadratowego o pierwiastkach u3 oraz v3 3 a) wyróżnik trójmianu kwadratowego jest nieujemny Rozwiązujesz równanie kwadratowe dobierasz u oraz v tak aby spełniały ukłed równań (ten zanim go przekształciłeś w wzory Vieta) Wykonujesz dzielenie i sprawdzasz czy wielomian nie ma więcej pierwiastków b) wyróżnik trójmianu kwadratowego jest ujemny Gdybyś chciał korzystać z metody algebraicznej musiałbyś użyć liczb zespolonych a że licealistom to wycięli (już 20 lat temu licealiści nie mieli zespolonych) to proponuję skorzystać z trygonometrii Korzystasz ze wzoru na funkcje trygonometryczne (sinus bądź cosinus) kąta potrojonego Przydatne mogą być też podstawowe wiadomości o funkcjach aby zdefiniować sobie funkcję odwrotną do sinusa bądź cosinusa zależnie od tego jaką funkcję wybierzesz
12 lut 21:19
Vobro: Kompletnie zapomniałem o tw. Bezouta Dziękuję za odpowiedzi emotka
13 lut 18:55
Mariusz: Vobro tak ale zgadywanie często nie daje pierwiastka nawet gdy ograniczysz się do szukania wśród dzielników wyrazu wolnego oraz tego przy największej potędze Sposób który przedstawiłem powyżej powinien być zrozumiały dla licealisty bo wszystkie potrzebne rzeczy licealista miał w programie
13 lut 19:03
Vobro: Tak, jest on zrozumiały emotka
13 lut 19:06