Wielomiany
Vobro: Rozwiąż równanie:
x
3+2x
2−5x−6=0
Nie wiem jak zacząć
12 lut 16:50
Benny: W(−1)=0
12 lut 16:54
Vobro: Ale jak to tak ładnie rozłożyć, żeby obliczyć? Wolałbym uniknąć strzelania i trafiania miejsc
zerowych.
12 lut 17:04
Benny: x3+x2+x2−5x−6=0
x2(x+1)+(x2−5x−6)=0
x2(x+1)+(x+1)(x−6)=0
(x+1)(x2+x−6)=0
12 lut 17:06
Vobro: Dziękuję !
12 lut 17:11
Krzysiek60: czasami mozesz stracic wiecej czasu na takie rozkladanie jesli tego nie potrafisz dobrze robic
12 lut 17:42
whisky: ze wzoru ferrariego
12 lut 20:54
whisky: ale to czasochlonne
12 lut 20:54
Blee:
schemat Hornera do dzielenia i masz w 30 sekund rozłożone.
12 lut 20:56
Maciess: A liczby w sumie to nie strzelasz tylko masz w tym wypadku przedział z twierdzenia Bezouta
(podzielniki wyrazu wolnego)
12 lut 21:00
Mariusz:
Krzysiek dobrze pisze co więcej może stracić czas i nie znaleźć pierwiastka
Masz równanie postaci a
3x
3+a
2x
2+a
1x+a
0=0
1. Usuń wyraz z x
2
Możesz to zrobić albo stosując kilkukrotnie schemat Hornera
| a2 | |
albo stosując podstawienie y=x− |
| |
| 3a3 | |
2. Podstaw y=u+v
Otrzymane równanie pogrupuj i zapisz w postaci układu równań
Układ równań przekształć do wzorów Vieta dla równania kwadratowego
o pierwiastkach u
3 oraz v
3
3
a) wyróżnik trójmianu kwadratowego jest nieujemny
Rozwiązujesz równanie kwadratowe dobierasz u oraz v tak aby spełniały ukłed równań
(ten zanim go przekształciłeś w wzory Vieta)
Wykonujesz dzielenie i sprawdzasz czy wielomian nie ma więcej pierwiastków
b) wyróżnik trójmianu kwadratowego jest ujemny
Gdybyś chciał korzystać z metody algebraicznej musiałbyś użyć liczb zespolonych
a że licealistom to wycięli (już 20 lat temu licealiści nie mieli zespolonych)
to proponuję skorzystać z trygonometrii
Korzystasz ze wzoru na funkcje trygonometryczne (sinus bądź cosinus) kąta potrojonego
Przydatne mogą być też podstawowe wiadomości o funkcjach aby zdefiniować sobie
funkcję odwrotną do sinusa bądź cosinusa zależnie od tego jaką funkcję wybierzesz
12 lut 21:19
Vobro: Kompletnie zapomniałem o tw. Bezouta
Dziękuję za odpowiedzi
13 lut 18:55
Mariusz:
Vobro tak ale zgadywanie często nie daje pierwiastka nawet gdy ograniczysz
się do szukania wśród dzielników wyrazu wolnego oraz tego przy największej potędze
Sposób który przedstawiłem powyżej powinien być zrozumiały dla licealisty
bo wszystkie potrzebne rzeczy licealista miał w programie
13 lut 19:03
Vobro: Tak, jest on zrozumiały
13 lut 19:06