BARDZO TRUDNE zadanie z kombinatoryki, prawdopodobieństwa
Ice Tea: Do gry w tysiąca używamy standardowej talii 24 kart:
A♥ K♥ Q♥ J♥ 10♥ 9♥
A♦ K♦ Q♦ J♦ 10♦ 9♦
A♣ K♣ Q♣ J♣ 10♣ 9♣
A♠ K♠ Q♠ J♠ 10♠ 9♠
"Meldunkiem" nazywamy zestaw dwóch kart, króla i damy w tym samym kolorze. W standardowej talii
mamy więc 4 meldunki: K♥ Q♥; K♦ Q♦; K♣ Q♣; K♠ Q♠.
a) Wybieramy losowo 7 kart. Jakie jest prawdopodobieństwo, że wśród nich będzie co najmniej
jeden meldunek?
b) Wybieramy losowo 10 kart. Jakie jest prawdopodobieństwo, że wśród nich będzie co najmniej
jeden meldunek?
c) Wybraliśmy losowo 7 kart. Okazało się, że wśród nich nie ma żadnego meldunku. Jakie jest
prawdopodobieństwo,
że po dobraniu kolejnych trzech kart będziemy mieli co najmniej jeden meldunek?
10 lut 18:55
Maciess: Ja tylko tak podpytam, bo dopiero tez w szkole będę brał prawdopodobieństwo.
Losujemy 7 kart
_
I ile jest kombinacji? Na pierwszej 1 z 24. Na drugiej 1 z 23 (bo jedną już wylosowaliśmy)
itd.?
24 * 23 * 22 * 21 * 20 * 19 * 18 czy ciągle 24*24...*24?
10 lut 19:23
Ice Tea: | | |
Ani tak ani tak, kombinacja | czyli 346104 |
| |
10 lut 19:29
Ice Tea: 24*23*22*21*21*19*18 musisz jeszcze podzielić przez liczbę permutacji 7! = 5040
10 lut 19:29
Maciess: O matko, silnie tylko na programowaniu miałem wspominane. Dużo jeszcze przede mną
Dzięki za
wyjaśnienie
10 lut 19:36
Ice Tea: pomoze ktoś z tym zadaniem?
10 lut 20:46
PW: To bardzo trudne zadanie. Czego się uczysz aktualnie − matematyka dyskretna?
10 lut 20:50
Ice Tea: W tym roku zdaje maturę z matematyki, a to chciałem policzyć dla siebie, bo lubię grać w
tysiąca
Sam robiłem obliczenia dla 3 kart na musku, a tego nie umiem i liczyłem ze ktos mi pomoze
10 lut 20:52
Ice Tea:
10 lut 21:48
Hard to imagine:
Ja bym kombinował coś z liczbami stirlinga 2 rodzaju, czyli podzialu n−elementowego zbioru na k
(gdzie k<=n) niepustych podzbiorów, oznacza się je jako S(n,k).Wydaje mi się, ze tak będzie ,
ponieważ nie ma znaczenia czy mamy karte np. Dame, czy Króla czy Króla czy Dame {D,K} oraz
mamy warunek, ze będzie co NAJMNIEJ 1 meldunek, czyli mogą być 2 jak i 3
S(7,2)*2!
S(7,2)=63 z zaleznosci rekurencyjnej S(n,k)=S(n−1,k−1)+k*S(n−1,k)
< Nie jestem pewien czy jest to dobre rozwiązanie.>
10 lut 22:00
10 lut 22:01
Hard to imagine: Nie jednak coś jest źle
10 lut 22:07
Ice Tea: Nie, to jest źle
10 lut 22:29
Ice Tea: umie ktos?
11 lut 00:12
11 lut 00:13
Ice Tea: Jakieś ludzkie wyjaśnienie można prosić?
11 lut 00:27
Ice Tea: a podpunkt c jest do zrobienia? jest STRASZNIE trudny ....
11 lut 00:28
Hajtowy: To kiedy gramy w karty na kurniku?
11 lut 00:32
Ice Tea: ja teraz gram w tysiąca właśnie
11 lut 00:36
Hajtowy: eh... też bym zagrał
11 lut 00:47
Ice Tea: zapraszam, jaki masz nick na kurniku?
11 lut 00:51
Pytający:
Podpunkt c też jest do zrobienia...
c)
https://www.wolframalpha.com/input/?i=((686400%2B10378368%2B26312832%2B19102720%2B3530240)%2F(binomial(24,7)*binomial(17,3)))%2F(1-1369%2F4807)
Tu mamy prawdopodobieństwo warunkowe. Mianownik to prawdopodobieństwo braku meldunku w
wylosowanych pierwotnie 7 kartach, natomiast licznik to prawdopodobieństwo (braku meldunku w
wylosowanych pierwotnie 7 kartach) i (przynajmniej 1 meldunku po dobraniu 3 kart).
Liczby z licznika to przypadki, gdy w pierwotnie wylosowanych 7 kartach było kolejno 0,1,2,3,4
"kart meldunkowych":
https://www.wolframalpha.com/input/?i=binomial(16,7)*binomial(4,0)*(binomial(2,1))%5E0*(binomial(4,1)*binomial(15,1))
https://www.wolframalpha.com/input/?i=binomial(16,6)*binomial(4,1)*(binomial(2,1))%5E1*(binomial(16,2)%2Bbinomial(3,1)*binomial(14,1))
https://www.wolframalpha.com/input/?i=binomial(16,5)*binomial(4,2)*(binomial(2,1))%5E2*(binomial(15,1)%2Bbinomial(2,1)*binomial(15,2)%2Bbinomial(2,1)*binomial(13,1))
https://www.wolframalpha.com/input/?i=binomial(16,4)*binomial(4,3)*(binomial(2,1))%5E3*(binomial(14,0)%2Bbinomial(3,2)*binomial(14,1)%2Bbinomial(3,1)*binomial(14,2)%2Bbinomial(12,1))
https://www.wolframalpha.com/input/?i=binomial(16,3)*binomial(4,4)*(binomial(2,1))%5E4*(binomial(4,3)%2Bbinomial(4,2)*binomial(13,1)%2Bbinomial(4,1)*binomial(13,2))
Podpunkty a, b są na pewno dobrze zrobione, zaś c jest dobrze, jeśli gdzieś po drodze się nie
machnąłem.
Masz jeszcze a, b ze zdarzeń przeciwnych ((wszystkie przypadki)−(brak meldunku)), może
łatwiejsze do zrozumienia:
https://www.wolframalpha.com/input/?i=(binomial(24,7)-(sum+k%3D0..4+of+(binomial(16,7-k)*binomial(4,k)*binomial(2,1)%5Ek)))%2Fbinomial(24,7)
https://www.wolframalpha.com/input/?i=(binomial(24,10)-(sum+k%3D0..4+of+(binomial(16,10-k)*binomial(4,k)*binomial(2,1)%5Ek)))%2Fbinomial(24,10)
m=7 lub m=10 // liczba losowanych kart
k∊{0,1,2,3,4} // liczba kart meldunkowych, gdy nie ma meldunku
| |
// wybór kart niemeldunkowych w wylosowanych m kartach |
|
| |
// wybór kolorów k kart meldunkowych |
|
| |
k // wybór figur (Q lub K) k kart meldunkowych |
|
11 lut 10:35
Ice Tea: Dziękuję
11 lut 12:15