matematykaszkolna.pl
bardzo proszę o pomoc Krzysiek95: Zadanie − kombinatoryka na studiach! Na ile sposobów można ustawić 20 chłopców oraz 8 dziewczynek w kolejce, jeśli a)chłopcy są rozróżnialni, dziewczynki są nierozróżnialne b)chłopcy są identyczni, dziewczynki są identyczne i żadne dwie dziewczynki nie stoją obok siebie
6 lut 17:34
Mila: a) (C1,C2,...C20,D,D,D,D,D,D,D,D) Permutacja z powtórzeniami.
28! 

8! 
 
nawias
21
nawias
nawias
8
nawias
 
b)
  
Może spojrzy tu Pytający?
6 lut 18:32
PW: b) Ustawiamy chłopców (jedyne możliwe ustawienie, bo ich nie rozróżniamy). W 21 możliwych miejsc (między chłopcami lub przed nimi lub po nich) wstawiamy po 1 dziewczynce (co najwyżej, bo jest ich tylko 8). Sposobów jest więc tyle, na ile można wybrać 8 miejsc spośród 21. Miałem honor wytłumaczyć, jak (być może) liczyła Mila.
6 lut 18:50
Mila: Dziękuję PW, czekałam z tłumaczeniem na pytanie studenta. A pierwsze, co o tym myślisz?
6 lut 18:54
PW: Też bym tak zrobił.
6 lut 18:59
Mila: emotkaemotka
6 lut 19:05
Krzysiek95: Super, rozumiem już podpunkt b, ale czy moglibyście mi rozjaśnić dlaczego taka permutacja w punkcie a?
6 lut 19:40
PW: Gdy wszystkie elementy są rozróżnialne, to permutacji jest 28! Ponieważ w tym wypadku 8 elementów jest nierozróżnialnych, to wszystkie permutacje, w których te elementy zamieniają się między sobą, musimy uznać za identyczne (po wytarciu numerków wcześniej napisanych kredą emotka ). Przy każdym ustawieniu chłopców i dziewcząt jest 8! identycznych, a więc rozróżnialnych permutacji jest
 28! 

.
 8! 
Jest to znany wzór na permutacje z powtórzeniami (tutaj powtarza się 8 elementów nierozróżnialnych), nie trzeba tego za każdym razem tłumaczyć, wystarczy napisać tak jak Mila: permutacje z powtórzeniami.
6 lut 19:52
Krzysiek95: Dziękuje Wam bardzo, wszystko jest już jasne! Pytałem o tą permutację, bo nie rozumiałem jak ona się miała w stosunku do wzoru znalezionego przeze mnie w internecie, ale jednak logiczne wytłumaczenie jest klarowniejsze emotka jeszcze raz dzięki
6 lut 20:00