zadanko z kombinatoryki
Krzysiek95: Uwaga Trudne zadanie kombinatoryczne! Treść : Na ile sposobów można rozdzielić 8 zeszytów na 4
półki.
a)zeszyty i półki nierozróżnialne
b)zeszyty rozróżnialne
23 sty 19:45
Basia:
ad.a
tyle ile razy uda się przedstawić 8 w postaci sumy czterech składników
8=8+0+0+0
8=7+1+0+0
8=6+2+0+0
8=6+1+1+0
8=5+3+0+0
8=5+2+1+0
8=5+1+1+1
8=4+4+0+0
8=4+3+1+0
8=4+2+1+1
i tyle (pozostałe już będą powtórzeniami, bo kolejność nie ma znaczenia)
23 sty 20:03
Basia:
ad.b
8=8+0+0+0 jedna możliwość
i tak dalej
23 sty 20:08
Krzysiek95: A czy czasem w a) nie będzie jeszcze dodatkowo:
8=4+2+2+0
8=3+2+2+1
8=3+3+1+1
8=3+3+2+0
8=2+2+2+2
oraz czy mogłabyś rozszerzyć o co chodzi w podpunkcie b? Kombinacja 8 nad 1 to chyba wychodzi
8?
23 sty 20:28
Mila:
Podział liczby na składniki .
a)
Podział liczby 8 na składniki:
P(8,1)=1− wszystkie zeszyty na jednej półce [8=8]
[ 8=1+7, 8=2+6, 8=3+5, 8=4+4]
P(8,3)=P(7,2)+P(8−3,3)=3+P(5,3)=3+P(4,2)+P(2,3)=3+2+0=5
P(8,4)=P(7,3)+P(4,4)=1+P(6,2)+P(4,3)=1+3+1=5
Razem:
1+4+5+5=15
23 sty 20:35
Pytający:
A w b) pewnie należy jeszcze uwzględnić kolejność zeszytów na poszczególnych półkach i wyjdzie:
abcdefgh // oznaczmy tak zeszyty
Możemy je przemieszać na 8! sposobów (mamy 8! różnych ciągów) i na tyle sposobów możemy położyć
zeszyty na 1 półce.
| | |
Dla każdego takiego ciągu możemy podzielić go na dwie niepuste części (półki) na | |
| |
sposobów (rysujesz kreskę gdzieś pomiędzy literami). Jednak półki są nierozróżnialne, więc
dzielimy przez 2!, bo każde rozmieszczenie wystąpi w 2! różnych ciągach. Przykładowo:
(ab)|(cdefgh)
(cdefgh)|(ab)
Analogicznie dla rozmieszczenia na 3 i 4 półkach.
23 sty 20:43
Basia: tak oczywiście, pospieszyłam się, trzeba to uwzględnić
mam podział 8+0+0+0 półki są nierozróżnialne, więc łapię te zeszyty wszystkie razem
i rzucam na byle którą półkę − jedna możliwość
| | |
podział 7+1+0+0 wybieram jeden zeszyt z ośmiu czyli | =8 |
| |
| | |
podział 6+2+0+0 wybieram dwa z ośmiu | |
| |
| | |
podział 6+1+1+0 też wybieram dwa z ośmiu tyle, że je rozrzucam po dwóch półkach | |
| |
| | | | |
i to nie to samo co | * | bo to już rozróżnia półki |
| | |
no i tak dalej
23 sty 20:45
Mila:
Myślę, że na półkach nie trzeba uwzględniać kolejności ustawień.
Chyba można zastosować liczby Stirlinga II rodzaju, czy student to miał na wykładach?
23 sty 21:00
Mila:
Oczywiście witam miło
Basię i Pytającego
23 sty 21:02
Pytający:
Może trzeba, może nie trzeba. Również witam serdecznie.
Jak nie trzeba, to tak jak
Basia pisze, czy też liczbami Stirlinga właśnie.
23 sty 21:16
Basia: też nie wiem, te zadania z kombinatoryki są coraz częściej niedoprecyzowane
zrozumiałam, że nie trzeba uwzględniać kolejności na półkach czyli w każdej z tych już
wyliczonych sytuacji podział zbioru ośmioelementowego na niepuste podzbiory (odpowiednio
1,2,3, lub 4)
witajcie
23 sty 21:20
Mila:
Pytający, jak wpisać do wolframa
S2(8,4) ?
23 sty 21:23
Krzysiek95: Tak, miałem liczby Strirlinga II rodzaju. Liczenie jest dosyć proste i schematyczne, problem
tkwi w tym, żeby ocenić kiedy powinienem ich użyć w zadaniu, są jakieś określone typy zadań
pod te liczby Stirlinga?
23 sty 21:44
Pytający:
Milu:
stirlings2(n,k)
Krzysiek, jak masz n rozróżnialnych elementów (zbiór) i dzielisz go na k niepustych grup
(niepustych rozłącznych podzbiorów), to takich podziałów jest właśnie {n,k} (że tak oznaczę
liczbę Stirlinga 2 rodzaju).
23 sty 21:56
Mila:
1) Kule rozróżnialne , szuflady ( komórki) nierozróżnialne −liczby Stirlinga II rodzaju−
S
2(n,k)
podział n różnych elementów na k niepustych podzbiorów
Jeżeli niektóre szuflady mogą byc puste to sumujesz wszystkie podziały,
W twoim zadaniu:
S
2(8,1)+S
2(8,2)+S
2(8,3)+S
2(8,4)
2) kule nierozróżnialne (n) , szuflady rozróżnialne(k) − kombinacje z powtórzeniami
3) Kule nierozróżnialne (n) , szuflady nierozróżnialne (k) − P(n,k)− podział liczby n na k
składników.
Jeżeli niektóre szuflady mogą być puste to sumujesz wszystkie podziały.
23 sty 22:04
23 sty 22:04
Mila:
Dziękuję bardzo
Pytający
23 sty 22:10
Krzysiek95: Tak, wzór znam, tylko policzyłem do tej pory jedynie S2(8,4)=1701, wyszło tyle samo. Czyli jak
pozostawię tylko ten człon to znaczy, że 8 nierozróżnialnych zeszytów umieszczam do k=4
niepustych
półek i nie uwzględniam możliwości, że niektóre półki pozostaną puste. Licząc S2(8,3)
zakładam, że
jedna półka pozostaje pusta i reszta (3półki będą zajęte)?
23 sty 22:15
Mila:
Zgadza się.
23 sty 22:16
Krzysiek95: Mila bardzo dziękuję za tą nieocenioną pomoc, szczere słowa podziwu za szerokie spektrum
matematycznej wiedzy, jeszcze raz dzięki!
23 sty 23:18
Mila:
Dobranoc
23 sty 23:20