matematykaszkolna.pl
zadanko z kombinatoryki Krzysiek95: Uwaga Trudne zadanie kombinatoryczne! Treść : Na ile sposobów można rozdzielić 8 zeszytów na 4 półki. a)zeszyty i półki nierozróżnialne b)zeszyty rozróżnialne
23 sty 19:45
Basia: ad.a tyle ile razy uda się przedstawić 8 w postaci sumy czterech składników 8=8+0+0+0 8=7+1+0+0 8=6+2+0+0 8=6+1+1+0 8=5+3+0+0 8=5+2+1+0 8=5+1+1+1 8=4+4+0+0 8=4+3+1+0 8=4+2+1+1 i tyle (pozostałe już będą powtórzeniami, bo kolejność nie ma znaczenia)
23 sty 20:03
Basia: ad.b 8=8+0+0+0 jedna możliwość
 
nawias
8
nawias
nawias
1
nawias
 
8=7+1+0+0
=7
  
 
nawias
8
nawias
nawias
2
nawias
 
8=6+2+0+0
  
 
nawias
8
nawias
nawias
1
nawias
 
nawias
7
nawias
nawias
1
nawias
 
8=6+1+1+0
*
   
i tak dalej
23 sty 20:08
Krzysiek95: A czy czasem w a) nie będzie jeszcze dodatkowo: 8=4+2+2+0 8=3+2+2+1 8=3+3+1+1 8=3+3+2+0 8=2+2+2+2 oraz czy mogłabyś rozszerzyć o co chodzi w podpunkcie b? Kombinacja 8 nad 1 to chyba wychodzi 8?
23 sty 20:28
Mila: Podział liczby na składniki . a) Podział liczby 8 na składniki: P(8,1)=1− wszystkie zeszyty na jednej półce [8=8]
 8 
P(8,2)=[

]=4
 2 
[ 8=1+7, 8=2+6, 8=3+5, 8=4+4] P(8,3)=P(7,2)+P(8−3,3)=3+P(5,3)=3+P(4,2)+P(2,3)=3+2+0=5 P(8,4)=P(7,3)+P(4,4)=1+P(6,2)+P(4,3)=1+3+1=5 Razem: 1+4+5+5=15
23 sty 20:35
Pytający: A w b) pewnie należy jeszcze uwzględnić kolejność zeszytów na poszczególnych półkach i wyjdzie:
 
nawias
7
nawias
nawias
1
nawias
8! 
nawias
7
nawias
nawias
2
nawias
8! 
nawias
7
nawias
nawias
3
nawias
8! 
8!+

+

+

 2! 3! 4! 
abcdefgh // oznaczmy tak zeszyty Możemy je przemieszać na 8! sposobów (mamy 8! różnych ciągów) i na tyle sposobów możemy położyć zeszyty na 1 półce.
 
nawias
7
nawias
nawias
1
nawias
 
Dla każdego takiego ciągu możemy podzielić go na dwie niepuste części (półki) na
  
sposobów (rysujesz kreskę gdzieś pomiędzy literami). Jednak półki są nierozróżnialne, więc dzielimy przez 2!, bo każde rozmieszczenie wystąpi w 2! różnych ciągach. Przykładowo: (ab)|(cdefgh) (cdefgh)|(ab) Analogicznie dla rozmieszczenia na 3 i 4 półkach.
23 sty 20:43
Basia: tak oczywiście, pospieszyłam się, trzeba to uwzględnić mam podział 8+0+0+0 półki są nierozróżnialne, więc łapię te zeszyty wszystkie razem i rzucam na byle którą półkę − jedna możliwość
 
nawias
8
nawias
nawias
1
nawias
 
podział 7+1+0+0 wybieram jeden zeszyt z ośmiu czyli
=8
  
 
nawias
8
nawias
nawias
2
nawias
 
podział 6+2+0+0 wybieram dwa z ośmiu
  
 
nawias
8
nawias
nawias
2
nawias
 
podział 6+1+1+0 też wybieram dwa z ośmiu tyle, że je rozrzucam po dwóch półkach
  
 
nawias
8
nawias
nawias
1
nawias
 
nawias
7
nawias
nawias
1
nawias
 
i to nie to samo co
*
bo to już rozróżnia półki
   
no i tak dalej
23 sty 20:45
Mila: Myślę, że na półkach nie trzeba uwzględniać kolejności ustawień. Chyba można zastosować liczby Stirlinga II rodzaju, czy student to miał na wykładach?
23 sty 21:00
Mila: Oczywiście witam miło Basię i Pytającegoemotka
23 sty 21:02
Pytający: Może trzeba, może nie trzeba. Również witam serdecznie. Jak nie trzeba, to tak jak Basia pisze, czy też liczbami Stirlinga właśnie.
23 sty 21:16
Basia: też nie wiem, te zadania z kombinatoryki są coraz częściej niedoprecyzowane zrozumiałam, że nie trzeba uwzględniać kolejności na półkach czyli w każdej z tych już wyliczonych sytuacji podział zbioru ośmioelementowego na niepuste podzbiory (odpowiednio 1,2,3, lub 4) witajcie emotka
23 sty 21:20
Mila: Pytający, jak wpisać do wolframa S2(8,4) ?
23 sty 21:23
Krzysiek95: Tak, miałem liczby Strirlinga II rodzaju. Liczenie jest dosyć proste i schematyczne, problem tkwi w tym, żeby ocenić kiedy powinienem ich użyć w zadaniu, są jakieś określone typy zadań pod te liczby Stirlinga?
23 sty 21:44
Pytający: Milu: stirlings2(n,k) Krzysiek, jak masz n rozróżnialnych elementów (zbiór) i dzielisz go na k niepustych grup (niepustych rozłącznych podzbiorów), to takich podziałów jest właśnie {n,k} (że tak oznaczę liczbę Stirlinga 2 rodzaju).
23 sty 21:56
Mila: 1) Kule rozróżnialne , szuflady ( komórki) nierozróżnialne −liczby Stirlinga II rodzaju− S2(n,k) podział n różnych elementów na k niepustych podzbiorów Jeżeli niektóre szuflady mogą byc puste to sumujesz wszystkie podziały, W twoim zadaniu: S2(8,1)+S2(8,2)+S2(8,3)+S2(8,4) 2) kule nierozróżnialne (n) , szuflady rozróżnialne(k) − kombinacje z powtórzeniami
nawias
n+k−1
nawias
nawias
k−1
nawias
 
 
3) Kule nierozróżnialne (n) , szuflady nierozróżnialne (k) − P(n,k)− podział liczby n na k składników. Jeżeli niektóre szuflady mogą być puste to sumujesz wszystkie podziały.
23 sty 22:04
Mila: Liczby Stirlinga II rodzaju w wolframie Tabelka http://pracownik.kul.pl/files/103633/public/Matematyka_dyskretna/Liczby_Stirlinga.pdf trójkąt liczbowy https://pl.wikipedia.org/wiki/Liczby_Stirlinga#Liczby_Stirlinga_II_rodzaju Wzór znasz? S2(8,1)+S2(8,2)+S2(8,3)+S2(8,4)= =1+127+966+1701=2795
23 sty 22:04
Mila: Dziękuję bardzo Pytający emotka
23 sty 22:10
Krzysiek95: Tak, wzór znam, tylko policzyłem do tej pory jedynie S2(8,4)=1701, wyszło tyle samo. Czyli jak pozostawię tylko ten człon to znaczy, że 8 nierozróżnialnych zeszytów umieszczam do k=4 niepustych półek i nie uwzględniam możliwości, że niektóre półki pozostaną puste. Licząc S2(8,3) zakładam, że jedna półka pozostaje pusta i reszta (3półki będą zajęte)?
23 sty 22:15
Mila: Zgadza się.
23 sty 22:16
Krzysiek95: Mila bardzo dziękuję za tą nieocenioną pomoc, szczere słowa podziwu za szerokie spektrum matematycznej wiedzy, jeszcze raz dzięki!
23 sty 23:18
Mila: emotka Dobranoc emotka
23 sty 23:20