matematykaszkolna.pl
Styczne do okręgu wixa04: Z punktu P(−1,13) poprowadzono dwie styczne do okręgu (x−2)2 + (y−4)2 = 9. Oblicz odległość między punktami styczności.
10 sty 12:59
5-latek: Odleglosc miedzy punktami stycznosci wedlug mnie jest rowna srednicy okregu .
10 sty 13:02
iteRacj@: rysunek witaj 5−latku odległość nie będzie równa średnicy
10 sty 13:06
5-latek: rysuneknapisalem bzdure
10 sty 13:06
5-latek: Dzien dobry iteRacjo emotka
10 sty 13:07
iteRacj@: emotka ale dzięki Twojemu rysunkowi widać, że będzie równa dwóm wysokościom trójkąta i widać którego Δ
10 sty 13:11
iteRacj@: @wixa04 1. proste styczne do okręgu mają równania Ax+By+C=0 i należy do nich P(−1,13) , z tego wylicz C 2. odległość środka okręgu od szukanych punktów styczności jest równa promieniowi i okręgu, to pozwoli znaleźć A i B 3. teraz wylicz współrzędne punktów styczności 4. i zostaje obliczyć odległość pomiędzy nimi czyli wzór na odległość między punktami
10 sty 13:31
5-latek: Srodek okregu S(2,4) Odleglosc punktu P(−1,13) od punktu S
 90 
d= P{32+(−9)2}= 90 czyli r nowego okregu r=

 2 
 1 17 
Srodek odcinka SP=(

,

)
 2 2 
Chcialem to zrobic iteRacjo z konstrukcji elelmntarnej stycznej do okregu ale wyjda troche brzydkie obliczenia Bo nowy okrag bedzie mia rownanie
 17 90 
(x−0,5)2+(y−

)2=

 2 4 
Jednak do czego zmierzam Przyrownujac te dwa rownania okregow do siebie wyznaczymy punkty stycznosci Przyjmujac na chwile ze ten drugi okrag ma rownanie ladniejszse powiedzmy takie (x−1)2+(y−8)2= 25 WIec tak Rowmie okregu w zadaniu bylo takie (x−2)2+(y−4)2=9 Wyznaczone (x−1)2+(y−8)2=25 Przepisze jeszcze raz {(x−2)2+(y−4)2=9 {(x−1)2+(y−8)2=25 Jak z tego ukladu wyznaczyc punkty stycznosci ?
10 sty 13:35
iteRacj@: ja nie wiem, dlaczego jest liczony nowy okrąg?
10 sty 13:42
5-latek: Za chwile wstawie skan .
10 sty 13:43
iteRacj@: wygląda to na zadanie, którego jednym z celów może być sprawdzenie, czy uczeń bierze pod uwagę, że styczna do okręgu może być prostopadła do osi OX
10 sty 13:47
10 sty 13:48
5-latek: Przepraszam ale to nie to Zaraz poprawie
10 sty 13:48
5-latek: https://zapodaj.net/958fae09eeb28.jpg.html iteracjo teraz powinno byc dobrze
10 sty 13:54
iteRacj@: Opisany na zdjęciu sposób jest dobry, gdybyśmy nie chcieli korzystać z tego, że okrąg jest narysowany w układzie współrzędnych. To zadanie sprawdza umiejętności z geometrii analitycznej, więc warto wybrać krótki sposób rozwiązania oparty na znanych uczniom wzorach. Dlatego podany o 13:31 sposób będzie znacznie krótszy. A jesli chodzi o Twoje pytanie dotyczące znalezienia współrzędnych punktów wspólnych dwóch okręgów (13:35), to po prostu trzeba rozwiązać ten układ równań.
10 sty 14:04
5-latek: Wlasnie jak iteRacjo emotka
10 sty 14:05
iteRacj@: podnieś w obu równaniach do kwadratu nawiasy i odejmij stronami, wyrazy w kwadracie się zredukują i wygląda na to, że wynik będzie szybko
10 sty 14:10
iteRacj@: *odejmij stronami oba równania od siebie
10 sty 14:11
5-latek: Pozniej sprobuje zrobic . dzieki emotka
10 sty 14:12
5-latek: No to odejmuje drugie od pierwszsego (x−1)2−(x−2)2+(y−8)2−(y−4)2=16 x2−2x+1−(x2−4x+4)+y2−16y+64−(y2−8y+16)=16 2x−3−8y+48=16 2x−8y= 16−45=29 2x−8y=29 Chce wyznaczyc punkty przeciecia sie tych okregow opisanych tymi rownaniami z 13 : 35 Teraz co dalej ? Wyznaczyc z tego x i wstawic np do 1 rownania i wyznaczyc y ? Jesli tak to troche beda rachunki niemile ale chodzi o algorytm .
12 sty 10:27
iteRacj@: rysunek trzeba rozwiazywać dokładnie tak, jak piszesz punkty wspólne obu okregów leżą na prostej, której równanie wyliczyłeś trzeba wyliczyć z niego jedną zmienną i wstawić, do równania ktoregokolwiek z okręgów
13 sty 21:40
5-latek: Dobry wieczor emotka
13 sty 21:47
iteRacj@: tak, wieczór z geometrią analityczną to dobry wieczór emotka
13 sty 21:57
Basia: Proponuję jeszcze inny sposób. A, B punkty styczności SA⊥PA |SA|=r P(−1,13) S(2,4) r=2 pr. PS
 4−13 −9 
A =

=

=−3
 2+1 3 
y= ax+b 4=2a+b 13=−a+b 2a+b=4 a−b=−13 −−−−−−−−−−−−−−− 3a = −9 a=−3 b=16 y = −3x+16 3x+y+16=0 SA = [3k, k] 9k2+k2 =3 10k2=9
 9 
k2=

 10 
 310 
k = ±

 10 
 910 310 
SA[

;

]
 10 10 
lub
 910 310 
SA[−

; −

]
 10 10 
SA[x−2; y−4]
 910 
x−2 =

 10 
 310 
y−4 =

 10 
lub
 910 
x−2 = −

 10 
 310 
y−4 = −

 10 
 20+910 
x=

 10 
 40+310 
y=

 10 
lub
 20+910 
x=−

 10 
 40+310 
y=−

 10 
 20+910 40+310 
A(

;

)
 10 10 
 20+910 40+310 
B(−

;−

)
 10 10 
nie wiem czy się nie pomyliłam, ale i tak mniej paskudne te rachunki niż rozwiązywanie układu równań
14 sty 14:10
iteRacj@: jeden z tych punktów należy do prostej x=−1, chyba gdzieś jest pomyłka w rachunkach
14 sty 14:14
Basia: całkiem możliwe; nie liczyłam na kartce, a tu mi się często jakieś liczby poprzestawiają
14 sty 14:48
Basia: współrzędne SA to nie [3k,k] tym razem wektory sobie poprzestawiałam SA[x−2;y−4] (x−2)2+(y−4)2 = 9 PA[x+1;y−13] (x−2)(x−1)+(y−4)(y−13)=0 układ równań chyba podobny do tego który napisał 5−latek
14 sty 15:00
Eta: rysunek Witam emotka A może tak: P(−1,13) , S(2,4) r=|BS|= 3 |PS|2=90 to |PB|2=81 ⇒ |PB|=9 Deltoid ASBP ma pole:
 |AB|*|PS| 
P= 9*3 i P=

⇒ 54=|AB|*310
 2 
 910 
⇒ |AB|=

 5 
===================
14 sty 15:19
iteRacj@: Eta podziekuję, owszem, za superszybki sposób rozwiązania emotka ale było całkiem miło wymieniać myśli i sposoby od kilku dni po trochu, a teraz się to skończyło...
14 sty 15:33
Eta: emotka
14 sty 15:36