równanie okręgu
franko: Znam równanie okręgu przesunięte o dany wektor a także dane tego wektoru. Jak obliczyć
pierwszy, wijściowy wzór okręgu
9 sty 21:03
Basia: przesunąć z powrotem czyli o wektor przeciwny
9 sty 21:12
franko: niestety jeszcze nie miałem tego działu. jak mam takie równanie okręgu x2+y2−2x−8=0 o wektor
[−3,0] to jak to zrobić?
9 sty 21:20
PW: Najsprawniej będzie doprowadzić równanie okręgu do postaci kanonicznej i przesunąć środek
(długość promienia pozostaje bez zmian)
9 sty 21:32
franko: muszę zrobić z tego wzór kanonicznej czyli (x−2)2+(y−1)2=16
i teraz podstawiam dane z wektoru czyli wzór równania okręgu po przekształceniu będzie:
(x−5)2+(y−1)2=0?
9 sty 21:34
franko: pomyliłem równanie okręgu po przesunięcia wektora powinno być
(x+1)
2+(y−1)
2=16
9 sty 21:48
PW: Czegoś nie rozumiem. Skąd taka postać kanoniczna?
9 sty 21:51
franko: przekształcam wzór x2+y2−2x−8=0 do tej postaci (x−2)2+(y−1)2=16
przesuwam u wektor [−3,0]
i powstaje (x+2)2+(y−1)2=16
9 sty 22:00
franko: przepraszam, powstaje (x+1)2+(y−1)2=16
9 sty 22:00
Mila:
źle to robisz, trzeba uzupełnić do kwadratu dwumianu ( jeśli masz wyrazy a*x, b*y)
x2+y2−2x−8=0
(x2−2x+1)−1+y2−8=0
(x−1)2+y2=9
S=(1,0), r=3
9 sty 22:04