matematykaszkolna.pl
równanie okręgu franko: Znam równanie okręgu przesunięte o dany wektor a także dane tego wektoru. Jak obliczyć pierwszy, wijściowy wzór okręgu
9 sty 21:03
Basia: przesunąć z powrotem czyli o wektor przeciwny
9 sty 21:12
franko: niestety jeszcze nie miałem tego działu. jak mam takie równanie okręgu x2+y2−2x−8=0 o wektor [−3,0] to jak to zrobić?
9 sty 21:20
PW: Najsprawniej będzie doprowadzić równanie okręgu do postaci kanonicznej i przesunąć środek (długość promienia pozostaje bez zmian)
9 sty 21:32
franko: muszę zrobić z tego wzór kanonicznej czyli (x−2)2+(y−1)2=16 i teraz podstawiam dane z wektoru czyli wzór równania okręgu po przekształceniu będzie: (x−5)2+(y−1)2=0?
9 sty 21:34
franko: pomyliłem równanie okręgu po przesunięcia wektora powinno być (x+1)2+(y−1)2=16
9 sty 21:48
PW: Czegoś nie rozumiem. Skąd taka postać kanoniczna?
9 sty 21:51
franko: przekształcam wzór x2+y2−2x−8=0 do tej postaci (x−2)2+(y−1)2=16 przesuwam u wektor [−3,0] i powstaje (x+2)2+(y−1)2=16
9 sty 22:00
franko: przepraszam, powstaje (x+1)2+(y−1)2=16
9 sty 22:00
Mila: źle to robisz, trzeba uzupełnić do kwadratu dwumianu ( jeśli masz wyrazy a*x, b*y) x2+y2−2x−8=0 (x2−2x+1)−1+y2−8=0 (x−1)2+y2=9 S=(1,0), r=3
9 sty 22:04