matematykaszkolna.pl
... Kinia: Mam tak: 0,6 1,2 0,8 Muszę zapisać liczby w modulo 7. Jakie będą wyniki? Proszę bardzo o wytłumaczenie jak to policzyć
8 sty 13:29
kochanus_niepospolitus: Ale co to jest 0,6 Co to ma być
8 sty 14:31
Basia: może to jakaś nowość matematyczno−informatyczna? nie słyszałam o modulo dla liczb niecałkowitych, ale kto powiedział, że muszę wszystko wiedzieć
8 sty 14:35
jc: Nie widzę w tym problemu. 7.23 mod 5 = 2.23. x mod 1 = część ułamkowa x. A co do zadania, pozostawiłbym liczby bez zmian.
8 sty 14:39
g: Może chodzi o system siódemkowy ?
8 sty 14:41
jagna: x1= Wx1/W= 3/5 x2= Wx2/W= 6/5 x3= Wx3/W = 4/5 i bylo tak: zeby wykonac w Z7 teraz te liczby musze pozamieniac na z7 tylko jak − to ze wzorow Cramera na samym poczatku
8 sty 14:56
Basia: W=5 W1=3 W2=6 W3=4 tak wyszło czy potem przy liczeniu x1,x2 i x3 coś skracałaś?
8 sty 15:01
jagna: nie skracalam − tak wyszlo
8 sty 15:04
kochanus_niepospolitus: Pokaż macierz W
8 sty 15:11
jagna: na internecie znalazlam cos takiego: x + 1/2 w ciele Z5 "Tak stricte to w tych ciałach nie ma ułamków. Zresztą sama nazwa − Z. A co do dzielenia liczb, jeśli mamy a/b to zamieniamy to na a razy element odwrotny do b. Czyli na Twoim przykładzie: 1/2, elementem odwrotnym do 2 w Z5 jest 3 czyli mamy 1*3=3. Reszta analogicznie. "
8 sty 15:15
jagna: nie umiem policzyc elementu odwrotnego do 5 w z7
8 sty 15:16
jagna: nie rozumiem jak ktoś to na Internecie mowi : (
8 sty 15:17
kochanus_niepospolitus: element odwrotny do elementu a w ciele Zn to taki element a−1, że: (a* a−1) (mod n) = 1 czyli mamy 5*a−1 (mod 7) = 1 i można 'na łapkach' zrobić: 5*1 (mod 7) = 5 ≠ 1 5*2 (mod 7) = 10 (mod 7) = 3 ≠ 1 5*3 (mod 7) = 15 (mod 7) = 1 i już masz element odwrotny
8 sty 15:30