matematykaszkolna.pl
Potęgi niewiadome Master: (5+26)x +(5−26)x=10 x=? Jak się powinno rozwiązywać takie rzeczy, bez zgadywania wyniku, który tu wynosi 2?
29 gru 23:07
Basia : t=5+26
1 

=5−26
t 
 1 
tx+

=10
 tx 
(tx)2+1=10tx (tx)2−10tx+1=0 Delta=100−4=96=2•48=4•24=4•4•6=16•6 Delty=46
 10−46 
tx =

=5−26
 2 
(5+26)x =5−26 czyli x=−2 lub
 10+46 
tx=

=5+26
 2 
(5+26)x=5+26 czyli x=2
30 gru 00:18
PW: Master, zgadywanie wyniku jest najlepszą metodą − żadnych paskudnych rachunków, jedno z rozwiązań mamy natychmiastowo. Niech autor zadania powie: − Za łatwe to było. Jedyny kłopot dla Ciebie to sprawdzić, czy nie ma innych rozwiązań oprócz liczby 2.
 1 
Po stwierdzeniu, że 5−26=

wystarczy następujące rozumowanie.
 5+26 
Jeżeli dla y≠x jest
 1 1 
ax+

= ay+

,
 ax ay 
to
 1 1 
ax−ay =


 ay ax 
 ax−ay 
ax−ay =

,
 ax+y 
w więc musi być ax+y=1, co oznacza x+y =0, czyli y = −x. Wniosek: Oprócz liczby 2 rozwiązaniem jest też liczba −2 (i żadna inna).
30 gru 12:55
Master: Dziękuję ślicznie
30 gru 20:48