matematykaszkolna.pl
Ciag 5-latek: mam ciag an= (1+U[1}[n})n badam znak ilorazu
an+1 
 1 
(1+

)n+1
 n+1 
 

=

=
an 
 1 
(1+

)n
 n 
 
 (n+2)n+1*nn ((n+2)n)n(n+2) 

=

 (n+1)n+1(n+1)n (n+1)n+1(n+1)n 
Proszse o wyjasnienie skad takie przeksztalcenia bo sa za trudne dla mnie
23 gru 20:40
jc: Jak chcesz podzielić dwa kolejne wyrazy tego ciągu, weź wyraz n i n−1.
 1 1 
(1+

)n : (1+

)n−1 =
 n n−1 
(n+1)n (n−1)n−1 n 1 


=

(1−

)n
nn nn−1 n−1 n2 
23 gru 20:48
5-latek: Dobry wieczor jc emotka Zdrowych i wesolych Swiat w gronie rodzinnym Ci zyczeemotka Mam te przeksztalcenia wziete z ksiazki Liliana Janicka Wstep do analizy matematyczneji chcialbym je zalapac
23 gru 21:02
jc: Też życzę zdrowych i wesołych Świąt Nie lubię świąt. A wracając do ilorazu, może się przydać przy badaniu monotoniczności. Zastosujmy nierówność Bernouliego.
 1 1 1 n−1 
(1−

)n ≥ 1 − n

= 1 −

=

 n2 n2 n n 
Mamy więc an/an−1 > 1, co oznacza, że ciąg jest rosnący. Pamiętasz jeszcze nierówność Bernouliego?
23 gru 21:08
5-latek: dziekuje emotka Tak pamietam dla x≥−1 (1+x)n≥1+nx
23 gru 21:12
jc: Świetnie emotka
23 gru 21:26
5-latek: czyli u nas bedzie troche inaczej ze wzgledu na znak (−) ale to nie zmienia jej sensu
 1 1 n−1 
(1−

)n≥1−n

=

 n2 n2 n 
 1 
za x wstawiamy

 n2 
23 gru 21:33
jc: Za x wstawiamy −1/n2, ale możemy to zrobić, bo −1/n2 ≥ −1.
23 gru 21:45