matematykaszkolna.pl
tryg ja: rozwiąż nierówność 4cos4 t −7cos2t+4>0 i zilustruj rozwiązanie na okręgu x2+y2=1
11 lis 00:08
ja: proszę o wskazówki
11 lis 09:15
jc: x = cos t, y = sin t x2+y2=1 4x4 − 7x2 +4 = 4(x2−1)2 + x2 > 0 zawsze rozwiązaniem jest cały okrąg
11 lis 10:59
ja: czy za x można podstawić t? Trochę jestem laikiem jeśli chodzi o ten typ zadań. Zastanawia mnie czy nie rozwiązuje się najpierw nierówności ze względu na t a dopiero potem ten końcowy element z którym nie mogę sobie poradzić .
11 lis 11:07
PW: Po podstawieniu cost=x otrzymujesz nierówność (1) 4(x2−1)2 + x2 > 0, która jest prawdziwa dla wszystkich x∊R. Ponieważ wcześniej podstawiliśmy x=cost, oznacza to że nierówność jest prawdziwa "dla każdego kosinusa" − dla każdej liczby t.. Taka powinna być odpowiedź . O co chodzi z tym "przedstawieniem rozwiązania na okręgu"? Jak można przedstawić zbiór liczb rzeczywistych na okręgu? Jest to całe zadanie, czy fragment czegoś większego, czego nie napisałeś?
11 lis 11:48
ja: Zadanie brzmi: rozwiąż nierówność.Zilustruj jej rozwiązanie na okręgu x2+y2=1
11 lis 12:03
PW: No dobrze. A gdyby zadanie brzmiało: Rozwiąż nierówność t2+t+1 > 0 i zilustruj jej rozwiązanie na okręgu x2+y2=1, to wiedziałbyś o co chodzi?
11 lis 12:07
ja: Z rozwiązanim nierówności kłopotu nie ma będzie zbiór R ale jak to przenieść na okrąg nie mam zielonego pojęcia
11 lis 12:30
PW: Ja też nie. Może jeszcze raz zajrzy tu jc, który nie miał wątpliwości.
11 lis 12:35
jc: punkty x= cos t, y = sin t leżą na okręgu x2+y2=1. Gdyby nierówność opisywała jakiś obszar, to patrzylibyśmy na część wspólną, ale zbiór rozwiązań nierówności jest pusty. Oczywiście w nierówności należałoby zamienić cos t i sin t na x, y.
11 lis 12:45
PW: Kurde, nierówność jest jednej zmiennej. Jak można jej rozwiązanie ilustrować na okręgu? To jakieś "dłubanie w uchu".
11 lis 12:49
jc: rysunekMożna x ≥ 1/2 x2+y2 Czyli mamy kąty od −60o do 60o.
11 lis 13:05
jc: Miało być x2y2=1. W tym zadaniu nie widać większych korzyści, ale nawet w takim zadaniu wolę odczytywać kąty z rysunku.
11 lis 13:06
jc: Znów coś się zgubiło. x2+y2=1.
11 lis 13:07
PW: Sądzę, że niejaki ja podpuszcza nas. 361337
11 lis 13:09
ja: nie podpuszczam zadanie 361337 nie należy do mnie. mam całą listę tych nierówności i wszystkie są do zilustrowania na okręgu np 8sin4−10sin2+3<0
11 lis 14:35
PW: Marudzisz. Ten ostatni zapis nie ma sensu.
11 lis 14:48
ja: tak przepraszam 8sin4t−10sin2t+3<0
11 lis 14:50
PW: Zgodzę się, jeżeli polecenie będzie brzmiało tak: Punkty (x,y)=(sint,cost) należą do okręgu jednostkowego. Wskaż takie, których współrzędne spełniają nierówność 8sin2t−10sin2+3<0. Tyle że w ten sposób uprawiasz geometrię analityczną, a nie trygonometrię, jak podałeś w temacie pierszego postu.
11 lis 15:03
ja: zadania są z działu trygonometria
11 lis 15:07
PW: rysunek8sin4t−10sin2t + 3 > 0 Δ=100−96=4
 3 1 
x1=−

, x2=−

 4 2 
 3 1 
x<−

lub x >−

 4 2 
 3 
Skoro iksy (czyli sin2t )mają być mniejsze od −

, to znaczy że rozwiązaniami są kąty
 4 
t należące do zakresu pokazanego przez "pierwszy z lewej zielony kąt". Te x (czyli
 1 
sin2t) , które mają być większe niż −

pokazują kąty będące drugą częścią rozwiązania
 2 
(kąty należące do obszaru wyznaczonego przez "prawy zielony wklęsły" kąt. Zamiast wyliczać dokładnie jakie to są kąty t, wskazujemy je jako kąty z pewnego zakresu na rysunku, ale przecie do licha te kąty (czyli rozwiązania nierówności) nie należą do okręgu. Polecenie jest tylko dla tych, co to "ty wiesz, a ja rozumiem".
11 lis 16:19
PW: Tfu, jeszcze źle zrobiłem. Należało oznaczyć y=sin2t (bo to sinusy) i wtedy inny będzie rysunek − oś OY przecinamy prostymi y=−3/4 lub y=−1/2 i zaznaczamy odpowiednie obszary dla kąta t.
11 lis 17:00
ja: a dlaczego y=−3/4 lub y=−1/2 ?
11 lis 20:17
PW: Bo się pomyliłem przy liczeniu w pamięci (przy pisaniu on line z ekranu znika treść zadania i wziąłem +10 zamiast −10) Δ = 2, a więc
 10−2 1 10+2 3 
y1 =

=

, y2=

=

 2.8 2 16 4 
i nasze sin2t musi być mniejsze od 1/2 lub większe od 3/4. Jest to pechowe zadanie, cały czas się mylę, ale już wiesz o co idzie, a i ja się czegoś nauczyłem.
11 lis 23:12
ja: przez cały dzień chodziło mi to zadanie po głowie i już wydaje mi się że wiem o co chodzi dziękuję za poświęcony czas
12 lis 11:45