matematykaszkolna.pl
równanie xc: Wyznacz wszystkie wartości parametru k dla których równanie x4−40x2+k=0 ma rozwiązania tworzące ciąg arytmetyczny Dla wyznaczonej wartości k podaj te rozwiązania Proszę o pomoc
10 lis 21:24
PW: Dla k=0 mamy równanie x4−40x2 = 0 x2(x2−40)−0, którego rozwiązaniami są −40, 0, 40 − trzy liczby tworzące ciąg arytmetyczny o różnicy 40, Myślimy dalej?
10 lis 21:34
PW: x4−40x2+202−202+k = 0 (x2−20)2 = 400−k Dla jakich k na pewno nie ma żadnych rozwiązań?
10 lis 21:56
Eta: rysunek No to teraz tak dla k≠0 rozwiązania układają się symetrycznie na osi Ox ( dlaczego tak ? ..... pomyśl sam/a to: (x−3a)(x+3a)(x−a)(x+a)=0 (x2−9a2)(x2−a2)=0 x4−10a2x2+9a4=0 k=9a4 i −10a2=−40 ⇒ a2=4 to k=9*16=144 i mamy równanie (x2−36)(x2−4)=0 x=−6v x=6 v x=2 v x= −2 ====================== −6,−2,2,6 −−− tworzą ciąg arytmetyczny Odp: k=0 ( co podał PW lub k=144 ( co podaję ja emotka
10 lis 21:57
PW: Eta − mam pytanie. Czy istniejące dla k=400 dwa rozwiązania uczeń ma potraktować jako spełniające warunki zadania? Formalnie każde dwie liczby spełniają definicję ciągu arytmetycznego (dwuwyrazoego).
10 lis 22:09
Eta: Aby ciąg był arytmetyczny muszą być dane 3 kolejne wyrazy!
10 lis 22:10
PW: O to pytam − czy w szkolnej definicji zakłada się, że ciąg arytmetyczny musi mieć co najmniej 3 wyrazy?
10 lis 22:17
Eta: Tak , taka jest definicja ...."co najmniej trzy kolejne wyrazy"
10 lis 22:21
Eta: A "autor posta" i tak ma to głęboko w ...........
10 lis 22:23
PW: Dziękuję, dawno nie miałem w rękach żadnego podręcznika do średniej szkoły.
10 lis 22:24
'Leszek: Dla kazdej liczby n ε N+ , an+1 − an = r , r = const.
10 lis 22:25
Eta: Na zdrowie emotka emotka
10 lis 22:26
Eta: 2,4,8,10, −−−− czy tworzą ciąg arytmetyczny?
10 lis 22:30
Kacper: Trzeba by się zastanowić, czy dwie liczby tworzą w ogóle jakiś ciąg?
11 lis 10:26
PW: Oczywiście. W zadaniach z kombinatoryki nikt nie ma wątpliwości, że opisując rzut dwiema kostkami tworzymy model z dwuwyrazowych ciągów (1,1),(1,2), itd.
11 lis 11:12
kacper: witam mam problem z tą częścią zadania: rozwiązania układają się symetrycznie na osi Ox ( dlaczego tak ? ..... pomyśl sam/a (wydaje mi się że jest to spowodowane podwójną deltą, dlatego są symetrycznie na osi) nie rozumiem czemu tam się znalazły właśnie −3a,−a,a,3a: dlaczego nie inne parametry?
12 lis 17:01
PW: Nieśmiertelna delta, i to jeszcze "podwójna". Nie zależy to od żadnej delty. Po prostu, wielomian po lewej stronie jest funkcją parzystą, W(−x)=W(x) dla dowolnych x∊R. Jeżeli liczba a jest jego pierwiastkiem, czyli W(a)=0, to także W(−a)=0. Stąd pierwiastki są "symetrycznie na osi". Jeżeli dla a>0 liczby −a oraz a są kolejnymi w ciągu arytmetycznym pierwiastkami, to różnica tego ciągu jest równa r = a−(−a) = 2a, dlatego następny pierwiastek po a musi być równy a+2a=3a. Warto się uczyć od Ety.
12 lis 17:50
Eta: emotka
12 lis 18:21