Układ równań nieliniowych, macierze
Mario: Dzień Dobry,
Na wykładzie z macierzy rozwiązywaliśmy ostatnio układy równań liniowych.
Jeden z przykładów dotyczył przypadku, w którym niewiadomych jest więcej niż równań, więc
trzeba było zastosować parametry.
Na wykładzie (sposób I) zerowaliśmy jeden z wierszy macierzy a następnie Cramerem wyznaczaliśmy
X1,X2,X3 i X4,
uprzednio za X2 i X3 podstawiając parametry kolejno α i β.
Potem jednak postanowiłem przeliczyć sobie to zadanie w domu jeszcze raz ale z wykorzystaniem
tylko i wyłącznie
metody Gausa (sposób II) i podstawiając za X3 i X4 parametry kolejno α i β.
Problem jest taki, że liczyłem to już 100 razy i za każdym razem wynik w pierwszej metodzie i w
drugiej (po podstawieniu za α i β 5)
nie jest taki sam. A przecież powinien być...
Czy mógłby ktoś rzucić okiem? Zrobiłem zdjęcia obu rozwiązań...
29 paź 17:00
29 paź 17:00
5-latek: Mozesz to rownanie rowniez rozwiazac badajac rzad macierzy utworzonej ze wspolczynnikow przy
niewoadonych i rzad macierzy uzupelnionej to znaczy takiej
z edo poprzedniej macierzy dopisujes z kolumne wyrazow wolnych (metoda Kroneckera _
Capellego)
29 paź 17:17
jc: Zauważyłaś, że I − II + III = 0.
Mamy więc układ 2 równań (dowolne możemy opuścić)
x − 2y + z + 3u = 1
x + 3y −4z−7u = −2
x − 2y + z + 3u = 1
5y − 5z − 10u = −3
Dowolne dwie niewiadome w drugim równaniu możesz potraktować jako
parametry, a trzecią niewiadomą wyliczyć. Następnie y, z, u podstawić
do pierwszego i wyliczyć x.
29 paź 17:52
Mario: czyli wyjdzie na to, że obie metody są poprawne ale wyniki inne?
29 paź 18:08
jc: Co to znaczy inne wyniki? Zbiór rozwiązań możesz opisywać na różne sposoby.
Jednak wciąż powinniśmy mieć ten sam zbiór.
29 paź 18:29
Mario: tak ale czy to normalne, że podstawiające pod alfe i bete 5 w obu rozwiązaniach dostaję inne
wyniki? Tak jak to na kartce rozpisałem..
29 paź 18:32
jc: Napisz tutaj same wyniki.
x =
y =
z =
u =
29 paź 18:38
Mario: w przypadku pierwszego sposobu:
x = 1/10 + 1/2α + 1/2β
y = α
z = β
u = 3/10 + 1/2α − 1/2β
w przypadku drugiego sposobu:
x = −1/5 + α + β
y = −3/5 + α + 2β
z = α
u = β
I teraz jak podstawię za α i β przykładowe 5 to w pierwszym sposobie x będzie inne niż x w
drugim sposobie..
29 paź 18:45
jc: No i wszystko w porządku. Dlatego takie zadania ciężko się sprawdza, bo każdy student
może inaczej opisać zbiór rozwiązań (zwykle jednak nie jest tak źle − studenci jako parametry
wybierają niewiadome).
29 paź 18:56
Mario: Super, dziękuję za pomoc. Straszne pomieszanie z poplątaniem wychodzi jak się uczy naraz tych
dwóch metod, czyli Kroneckera Capellego
i Gaussa)... Gauss jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla studenta
Mam nadzieję, że na kolokwium metoda rozwiązania układu równań będzie dowolna
29 paź 19:01