matematykaszkolna.pl
Rozwiąż nierówność. Krzysztof: Witam, mam do zrobienia zadanie, tylko problem polega na tym, że nie wiem z jakiego działu i jak się do niego zabrać. Jeżeli niezbędny jest rysunek to trzeba wykonać. Aczkolwiek nie wiem jak się za nie zabrać. (x3 − 3x2 − 4x)/(x −5)2>0
10 paź 19:23
Blee: 1) zalozenie 2) zauwazyc ze mianownik bedzie zawsze dodatni (przy tym zalozeniu) 3) znalezc pierwiastki wielomianu w liczniku 4) narysowac 'wezyka' 5) wskazac w jakis przedzialach llicznik >0
10 paź 19:27
Krzysztof: tylko, że licząc licznik wychodzi x(x2 − 3x −4) a w mianowniku chcąc liczyć deltę, żeby uzyskać dziedzinę wychodzi delta 0, czyli 10/2 = 5. Nie wiem jak sobie z tym poradzić.
10 paź 19:30
Mila: rysunek x≠5⇔ x*(x2−3x−4)*(x−5)2>0 x2−3x−4=0 Δ=25
 3−5 3+5 
x=

lub x=

 2 2 
x=−1 lub x=4 x*(x+1)*(x−4)*(x−5)2>0 x=5 pierwiastek dwukrotny Odczytuj rozwiązanie, umiesz?
10 paź 19:33
Krzysztof: teraz mam x(x+1)(x−4)/(x+5)>0
10 paź 19:35
Krzysztof: nie wiem czemu x−5 jest do kwadratu
10 paź 19:36
Krzysztof: ok, czaje
10 paź 19:41
5-latek: No to odpowiedz dlaczego . Zobaczymy czy czaisz
10 paź 19:45
Krzysztof: mnożymi przez mianownik i w liczniku się "pojawia"
10 paź 19:50
Krzysztof: czyli x należy do zbioru od −1 do 0 i od 4 do 5 ?
10 paź 19:56
5-latek: No to nastepne pytanie Dlaczego tak mozesz zrobic ?
 P(x) 
czyli postac ilorazowa

> < ≥ ≤0 i Q(x)≠0 gdzie P(x)i Q(x) to wielomiany
 Q((x) 
mozesz zamienic na postac iloczynowa postaci P(x)*Q(x) > < ≥ ≤0 w efekcie otrzymujac nierownosc wielomianowa ktora jest latwiej rozwiazac ?
10 paź 19:57
5-latek: Post 19 : 56 to nie jest prawidlowy zapis Z tego zapisu nie wynika jasno czy np x=4 nalezy do zbioru rozwiazan czy nie
10 paź 20:02
Mila: Zamiast badać znak ilorazu badamy znak iloczynu− ta sama zasada ustalenia znaku.
−5 

<0
4 
(−5)*4<0 odpowiedź: x∊(−1,0)∪(4,5)∪(5,) (x−5)2>0 dla x≠5 dlatego nie zmieniamy znaku przy przejściu przez x=5
10 paź 20:07
Krzysztof: Dzięki bardzo, doceniam waszą pomoc.
10 paź 20:19
Mila: emotka
10 paź 20:44
kochanus_niepospolitus: a po co badamy znak iloczynu skoro wiemy, że dla x≠5 mianownik będzie >0 Zbyteczne to jest.
10 paź 21:34
5-latek: Nie badamy znaku iloczynu tylko to pozwala zamienic postac ilorazowa na iloczynowa
10 paź 22:06