matematykaszkolna.pl
Wartosc bezwzgledna 5-latek: Dla s No to w ramach pocwiczenia łap Zadanie nr 1 Rozwiaz rownanie |x+1|−|x|+3|x−1|−2|x−2|= x+2 Zadanie nr 2 Rozwiaz rownanie |y|+y+|x|+x=0 Zadanie nr 3 Rozwiaz uklad rownan {|x−1|+|y−5|= 1 {y=5+|x−1| Wystarczy
16 lip 09:12
s: robie emotka
16 lip 11:28
5-latek: Dobrze emotka
16 lip 11:29
s: wskazówka do 1)
16 lip 11:41
5-latek: Robisz przedzialami . Bedzie ich 5
16 lip 11:44
s: 1) x=6 v x=0
16 lip 11:54
s: 2) 2y+2x=0
16 lip 12:02
5-latek: Wolalbym zeby byly obliczenia Masz zle zadanie nr 1 x=−2 lub x≥2
16 lip 12:05
5-latek: Skoncz najpierw zadanie nr 1 Potem sie zastanow nad zadaniem nr 2 Proponuje pisac zgodnie z definicja watosci bezwzglednej
16 lip 12:07
s: tam we wszystkich przedziałach przy lxl bedzie −x ?
16 lip 12:10
5-latek: Nie Potrafisz ustalic jakie tutaj beda przedzialy?
16 lip 12:14
s: x<1 x∊(−1,0) x∊(0,1) x∊(1,2) x∊(2,)
16 lip 12:28
s: i już wszytstko wyliczyłam i nie wychodziemotka
16 lip 12:28
5-latek: Pierwszy przedzial x<−1 czyli x∊(− −1) teraz jesli ten jest otwarty to drugi domykasz lewostronnie 2) x∊<−1,0) 3) x∊<0,1) 4x∊<1,2) 5x∊<2,) Domykasz go dlatego ze np do 1 nie nalezy −1 ale do drugiego juz tak Teraz napisz to rownanie do 1 przedzialu
16 lip 12:33
5-latek: Nikt nie powiedzial ze bedzie latwo zwlaszcza na rozszserzeniu .
16 lip 12:39
s: −x−1−x−3x+1+2x−4=x+2
16 lip 12:41
5-latek: Zle najlepiej rozpisuj sobie moduly x∊(− −1) w tym przedziale |x+1|= −(x+1)= −x−1 |x|= −x |x−1|= −(x−1)= −x+1= 1−x (bo dodawanie jest przemienne ale odejmowanie juz nie |x−2|= −(x−2)= 2−x Teraz −x−1−(−x)+3(1−x)−2(2−x)=x+2 −x−1+x+3−3x−4+2x=x+2 dokoncz i nastepne przedzialy
16 lip 12:48
s: x=−2 ,ale nie x≥2
16 lip 12:53
5-latek: Przeczytaj moje ostanie zdanie z postu 12 : 48 i zastosuj sie do niego czy x=−2 nalezy do tego przedzialu ? Jesli tak to jest rozwiazaniem .
16 lip 12:56
s: dlaczego lxl=−x ?
16 lip 12:57
5-latek: Tak podejrzewalem ze tutaj sa duze klopoty Jakie mamy liczby w przedziale x∊(−,−1) dodatnie czy ujemne ? Co wtedy mowi na definicja wartosci bezwzgledej ? Co robimy opuszczajac modul? A tak w ogole to napisz definicje wartosci bezwzglednej.
16 lip 13:00
s: Wartość bezwzględna z liczby dodatniej to ta sama liczba a jak minus to na plus
16 lip 13:06
5-latek: jak jest w module liczba ujemna to zmieniamy znak na przeciwny np |−5|= −(−5)=5 teraz |x|=−x dla x<0 w przedziale (− −1) sa same liczby ujemne Teraz widzisz dlaczego w tym przedziale |x|=−x?
16 lip 13:12
5-latek: Teraz nastepny przedzial
16 lip 13:14
s: robiłam inne zadania 2 przedział to x+1+x−3x+3+2x−4=x+2 0=2 sprzeczne
16 lip 14:02
s: znaczy x=−2
16 lip 14:03
s: A jak będzie wyglądało 2 ?
16 lip 15:16
s: nie mówie ,że robiłam inne tylko patrzyłam na definicje wartocii bezwzglednej
16 lip 15:29
s: 5−latek ?
16 lip 15:29
s: Jerzy zerkniesz? emotka
16 lip 15:32
Jerzy: Rozpatrujesz 4 przypadki w zależności od znaku x i y.
16 lip 15:51
5-latek: Skoncz 1 zadanie Do drugiego zadania Zauwaz ze ⋀x∊R |x|+x≥o Dla kazdego y∊R |y|+y≥0 Teraz |x|+x+|y|+y=0 wtedy i tylko wtedy gdy (|x|+x=0 i |y|+y=0 ) Kiedy to nastapi ? Albo rozpatruj przypadki tak jak napisal Jerzy emotka Czesc .
16 lip 16:18
Jerzy: Witaj emotka
16 lip 16:33
s: i co jak wychodzi 2x+2y =0 w każdym z przedziałów ?
16 lip 16:56
Jerzy: Nie w każdym.
16 lip 17:08
5-latek: Napewno tak nie wychodzi 1. dla x≥0 i y≥0 dostajemy 2x+2y=0 (pomysl przez chwile kiedy to rowna sie 0? Kiedy x= ? i y= ? 2 x≥0 y y<0 masz wtedy x+x−y+y=0 to 2x=0 to x=0 3. x<0 y≥0 masz 2y=0 to y=0 4 x<0 y<0 −x+x−y+y=0 to 0=0 (tozsamosc Wiec kiedy to rownanie =0 ? Dawaj odpowiedz
16 lip 17:12
s: 1)2y+2x>0 0=0 2x=0 2y=0
16 lip 17:14
s: 0
16 lip 17:16
Jerzy: Źle.
16 lip 17:18
Jerzy: 2x + 2y = 0 2x = −2y x = −y
16 lip 17:19
s: w układzie równan podstawiłąm w pierwszym za y i wyszły przedziały x∊(−;1/2 ; 3/2;) i nie wiem co teraz z drugim
16 lip 17:27
Jerzy: O czym ty bredzisz ?
16 lip 17:28
Jerzy: 1) x = 0 i y = 0
16 lip 17:32
s: Zad 3 Zapomniałam dopisać sorki Jerzy
16 lip 17:44
5-latek: Wroc jeszce do zadania nr 2 Zauwaz ze to rownanie =0 kiedy x=0 i y=0 lub x<0 i y<0 ======================================================== To trzecie zadanie jest tez trudne i nalezy troche nad nim pomyslec Tak jak napisalas/es z drugiego rownania |x−1|= y−5 Wstawiamy do pierszsego rownania y−5+|y−5|=1 Teraz analiza |x−1|=y−5 Wiemy ze wartosc bezwzgledna jest zawsze nieujemna tzn ≥0 wiec z tego masz ze y−5≥0 Teraz |y−5| musi sie rownac y−5 wtedy masz rownanie y−5+y−5=1 2y−10=1 to y=5,5 Teraz |x−1|= y−5 |x−1|= 5,5−5= 0,5 Teraz rozwiaz to rownanie i wyznacz x (beda dwa takie xsy Zauwaz ze |y−5| tutaj nie moz ebyc rowna 5−y bo wtedy dostaniesz rownanie sprzeczne y−5+5−y=1 to 0=1 sprzecznosc
16 lip 17:46
5-latek: Wiec napisz rozwiaznie zadania nr 3 Potem skoro to ma byc rozszsrzenie to Zadanie nr 4 Rozwiaz nierownosc x2−|x|<0 a) rachunkowo b) graficznie Zadanie nr 5 Naszkicuj wykres funkcji f(x)=y= (1+|x|)(2−|x|) Zadanie nr 6 Sporadz wykres nierownosci |x|−|y|≥1
16 lip 18:02
s: x=1,5 i x=0,5
16 lip 18:35
s: do tego powyżej
16 lip 18:39
ignite: dobrze zrobiłeś
16 lip 18:42
s: rysunek4) x=0 x=1 x=0 x=−1
16 lip 18:43
ignite: ale jest jeszcze jeden x
16 lip 18:43
s: Zrobiłam!
16 lip 18:43
ignite: eee sory zagapiłem się
16 lip 18:43
ignite: przepraszam Panią najmocniej
16 lip 18:44
ignite: tą metodę graficzną to masz trochę dziwną
16 lip 18:50
ignite: nie rozumiem też dlaczego z nierówności wyszły Ci równości
16 lip 18:52
s: ciężko się rysuje proszę Pana emotka
16 lip 18:52
s: x∊(−;−1) u (0;1)
16 lip 18:53
ignite: pierwszy przedział źle, drugi ok
16 lip 18:55
ignite: możesz napisać jak do tego doszłaś?
16 lip 18:57
s: (−1;0)
16 lip 19:07
s: zapomniałam zmienic znak ,ale już wszystko ok
16 lip 19:08
s: zaczynam to rozumieć
16 lip 19:08
s: zły wykres ,ale ja nie umiem w tym programie ,ale przedziały są dobrze
16 lip 19:09
s: oczywiście nie te na wykresie
16 lip 19:10
ignite: rysunekpewnie to chciałaś narysować
16 lip 19:18
s: Dzięki proszę Pana emotka
16 lip 19:26
ignite: Rysujesz zad. 5?
16 lip 19:29
s: próbuje i średnio
16 lip 19:32
s: x∊(1;) ,ale wątpie sprawdzi ktoś ?
16 lip 19:37
ignite: a uczyłaś się już o funkcji kwadratowej?
16 lip 19:37
s: nie bedzie fkwadratowej
16 lip 19:39
ignite: dziedziną są liczby rzeczywiste
16 lip 19:39
s: jak ?
16 lip 19:40
ignite: nie masz żadnego pierwiastka, ani dzielenia w funkcji
16 lip 19:41
s: Jerzy możesz spojrzeć ?
16 lip 19:46
ignite: najpierw musisz podziałać na przedziałach y = (1+|x|)(2−|x|) w moduły( |x| ) masz takie same czyli przedziały także więc: x∊(−,0) −> y = (1−x)(2+x) x∊<0,) −> y = (1+x)(2−x) no i obliczasz sobie dla poszczególnych przedziałach, rozumiesz?
16 lip 19:46
s: tak ,dzięki
16 lip 19:52
ignite: rysunekWyszło tak?
16 lip 19:57
s: to będą trzy przedziały w sumie
16 lip 19:59
s: x∊(−;−2) u (1;) u (−2; 2 )
16 lip 20:05
s: czyli mam źle
16 lip 20:07
ignite: przedziały masz 2, te co Ci napisałem
16 lip 20:07
s: no tak ,ale z pierwszego wychodzą dwa bo mniejsze od 0
16 lip 20:09
ignite: no teraz to mnie troszkę zakłopotałaś o.O
16 lip 20:12
s: wiec kto ma dobrze
16 lip 20:13
ignite: no masz źle nie może Ci z jednej wartości bezwzględnej wyjść 3 przedziały
16 lip 20:15
s: ale to jest całość cześć wspolna obu
16 lip 20:16
s: wartośći bezwzględnych
16 lip 20:17
s: spjrzy ktoś
16 lip 20:20
ignite: zaraz Ci napisze jak ogólnie się zadania z wartością bezwzględną, bo nadal tego nie rozumiesz
16 lip 20:25
ignite: Popatrz kiedy masz dowolną równość lub nierówność musisz zacząć od wyznaczenia miejsc zerowych w wartości bezwzględnej np. : |x−3|+|x−2|+|x+5|−|x|=20 Tych modułów(wartości bezwzględnych) masz 4, więc rozpatrujesz równanie dla 5 przedziałów po obliczeniu ich miejsc zerowych. x−3=0 => x=3 x−2=0 => x=2 x+5=0 => x=−5 x=0 Z tego budujesz przedziały, rosnąco miejscami zerowymi, a od drugiego przedziału są one lewostronnie domknięte: (−,−5) <−5,0) <0,2) <2,3) <3,) Teraz na podstawie tych przedziałów podstawiasz dowolną liczbę z tego przedziału i sprawdzasz czy wartość bezwzględna jest ujemna czy nieujemna czyli dla przykładu: (−,−5) weźmiemy −6, |x−3| => |−6−3|=|−9|=13 więc zamiast |x−3|, piszesz −(x−3)=3−x bo wartość była ujemna, w przypadku gdyby była nieujemna nie zmieniamy modułu itd. Po takiej operacji nasze równanie przyjmuje postać: 3−x−x+2−x−5+x=20 Łatwo wyliczamy, że: x=−10 Następnie sprawdzamy, czy należy do badanej dziedziny, jak widać należy, a czynność powtarzasz dla wszystkich przedziałów. W przypadku kiedy wyjdzie Ci coś takiego: 0=0 to wynikiem jest cały badany przedział, a kiedy np. 2=3 to nie ma rozwiązania dla przedziału.
16 lip 20:38
ignite: Możesz sobie tą funkcje przekształcić do postaci ogólnej wtedy: y = (1+|x|)(2−|x|) = = 2−|x|+2|x|−|x|2 = = −|x|2+|x|+2 Mam nadzieję, że teraz widzisz że trzeba zbudować 2 przedziały
16 lip 20:43
s: x=2 i x=−2
16 lip 20:51
ignite: to są miejsca zerowe tej funkcji
16 lip 20:54
s: wiem x∊(−;−2) u (2;)
16 lip 20:55
ignite: do której klasy chodzisz?
16 lip 20:55
s: czyli źle?
16 lip 21:01
ignite: tzn. twoim zadaniem było narysowanie funkcji a nie obliczanie dla jakich przedziałów funkcje przyjmuje wartość poniżej zera
16 lip 21:05
s: ale na podstawie monotonicznosci rysuje wykresy
16 lip 21:06
ignite: no dobra ale co to jest x∊(−;−2) u (2;)?
16 lip 21:08
s: no to już wcześniej narysowałam wykres ,chyba muszę odpoczać i jeszcze raz przestudiować emotka
16 lip 21:09
s: A ty do której ?
16 lip 21:10
ignite: aktualnie 2 technikum
16 lip 21:15
ignite: prześpij się z tym jutro sobie to zrobisz na spokojnie
16 lip 21:16
Sophie:
16 lip 21:18
Sophie: znacie jakieś strony gdzie są podobne zadania ?
17 lip 09:07
Sophie: kochanusniepospolitus ?
17 lip 09:19
Sophie: ktokolwiek ?
17 lip 11:40
yht: zadania z wartości bezwzględnej z odpowiedziami: https://www.sendspace.com/file/rczp33
17 lip 11:50
17 lip 11:52
Jerzy: Rozwiąż takie: |x − 4| = −2
17 lip 12:01
Sophie: nie ma rozwiazn
17 lip 12:35
Sophie:
17 lip 12:38
Sophie:
17 lip 12:39
Adamm: a uzasadnienie?
17 lip 12:40
Sophie: x>0 x=2 l2−4l≠−2 x<0 x=−2 l−2−2l≠−2
17 lip 12:44
Adamm: emotka
17 lip 12:52
Sophie: Wartość bezwzględna liczby ujemnej, jest równa jej liczbie przeciwnej.
17 lip 13:00
Sophie: to jak to napisać Adamm ? emotka
17 lip 13:01
Adamm: twoim sposobem by było tak 1. x−4≥0 ⇔ x≥4 x−4=−2 x=2 ale zgodnie z założeniem, x≥4, sprzeczność 2. x−4<0 ⇔ x<4 4−x=−2 x=6 ale zgodnie z założeniem x<4 ale łatwiej jest tak wartość bezwzględna jest zawsze ≥0 więc od razu widać że równanie jest sprzeczne
17 lip 13:02
Sophie: dzięki emotka
17 lip 13:08
kryst12: rozwiaz rachunkowo i graficznie uklad rownan: {3x−y−1=0 i =6x+2y−4=0
24 lis 16:50
6latek: Masz nastepujace metody rozwiazan algebraicznych ukladu rownan a) przez podstawienie 2) metoda przeiwnych wspolczynnikow 3) metoda wyznacznikowa Wszystkie te metody miales pewnie omawiane na lekcji .Wiec dzialaj Graficzne Postac ogolna prostej przeksztalc do postaci kierunkowej i rysuj wykres jednej i drugiej
24 lis 16:56