Wyznacz
5-latek: Wyznacz a,b c aby dana rownosc stala sie tozsamoscia
| 3x−7 | | a | | b | |
a) |
| = |
| + |
| |
| x2−5x+6 | | x−2 | | x−3 | |
| 3x+4 | | a | | bx+c | |
b) |
| = |
| + |
| |
| x3+4x | | x | | x2+4 | |
| a | | b | |
c) UP2x2+14x+2}{2x2+11x+5}= 1+ |
| + |
| |
| x+5 | | 2x+1 | |
| x3−x2−x+5 | | a | | b | |
d) |
| = x−1+ |
| + |
| |
| x2−1 | | x+1 | | x−1 | |
1 lip 18:01
Mila:
Dziedzina i porównanie liczników .
1 lip 18:07
Adamm: albo wymnóż przez wspólny mianownik, na to samo wyjdzie
1 lip 18:08
5-latek: Dobry wieczor
To wezme np a)
a(x−3)+b(x−2) | | ax−3a+bx−2b | |
| = |
| = co dalej zrobic ? |
(x−2)(x−3) | | (x−2)(x−3) | |
1 lip 18:14
Adamm: mnożysz razy wspólny mianownik
3x−7=ax−3a+bx−2b
i z równości wielomianów − wielomiany są równe wtw gdy są tego samego stopnia i ich
współczynniki są równe − mamy
a+b=3
3a+2b=7
układ równań
1 lip 18:21
5-latek: Ok to juz rozumiem
| 1 | | a | | b | |
Teraz taki |
| = |
| + |
| |
| x2−1 | | x−1 | | x+1 | |
Robie to samo
a(x+1)+b(x−1)= ax+bx+a−b=1
a+b=0
a−b=1
a=−b
−2b=1 to −0,5 a= 0,5
Teraz
3x+4 | | a | | bx+c | |
| = |
| + |
| |
x3+4x | | x | | x2+4 | |
a(x
2+4)+x(bx+c)= ax
2+bx
2+4a+xc=3x+4
Z tego mam
a+b=0
c=3
4a=4 to a=1 b=−1
czy to jest dobrze ?
Potem nastepne przyklady
1 lip 19:04
Adamm: jest
1 lip 19:06
5-latek: Nastepny zrobie sam
Teraz te dwa ostanie z 1 postu
Ale najpierw mialbym pytanie
To mi wyglada na rozklad na ulamki proste
I tak
przykald c) to tutaj chyba bedzie dzielenie licznika przez mianownik i reszta z dzielenia
zostala rozlozona na ulamki proste
To sama pewnie jest w d)
Wrocmy do c)
a co byloby gdyby w liczniku bylo np x
2+5x+4 a wmianowniku 3x
2+6x−5
dalem tylko taki wymyslony przyklad ale mianownik sie rozklada na czynniki i w mianowniku
wspolczynnik przy a) jest wielkszy niz w liczniku?
| x+5)(2x−1) | |
Drugie pytanie Co zrobic z ta jedenka Czy zapisac ja jako ( |
| i potem |
| x+5)(2x−1) | |
do obliczen wykorzystuje tylko z tego licznik?
W d) Nie bardzoe wiem jak to policzyc (to x−1 )
1 lip 19:18
5-latek: Czy w c zostawiamy ta jedynke w spokoju a liczymy tylko tam gdzie jest a i b
Tak samo w d) zostawiamy w spokoju x−1 i liczymy tylko tam gdzie ejst Ai b?
1 lip 19:23
Adamm: | x2+5x+4 | |
gdyby było |
| to nie można byłoby po prostu otrzymać tożsamości |
| 3x2+6x−5 | |
tak jak mówisz, to rozkład na ułamki proste
z jedynką nic nie musisz robić, wystarczy pomnożyć przez wspólny mianownik,
w tym przypadku 2x
2+11x+5, i rozwiązać układ równań
tak jak mówiłem, mnożysz i równość wielomianów
trudniejsze od tego to już być nie będzie
1 lip 19:24
5-latek: Adamm
zebym dobrze zrozumial
to w c ) 1*(x2+11x+5)+a(2x+1)+b(x+5)
natomiast w d bedzie
x(x2−1)−1*(x2−1)+x(x−1)+b(x+1) i porownujemy liczniki
Przerabiam teraz zadania z funkcji wymiernych
1 lip 19:34
5-latek:
1 lip 20:08