matematykaszkolna.pl
dzielenie otou: reszta zdzielenia 231 przez 5
25 cze 15:19
powrócony z otchłani: 22 = 4 = −1 mod 5 (−1)15*2 mod 5 = −2 mod5 = 3
25 cze 15:22
otou:
25 cze 15:26
otou: dlaczego w ogóle −1 mod 5= 4 ? nie ogarniam reszty z dzielenia dla liczb ujemnych...
25 cze 15:43
Adamm: −1 = 4 mod 5 ponieważ −1 oraz 4 dają takie same reszty z dzielenia przez 5 zapoznaj się co to jest przystawanie liczb modulo n
25 cze 15:53
otou: wiem co to jest mniej więcej
25 cze 15:56
otou: ale nie mogę dojść dlaczego −1 mod 5 = 4
25 cze 15:56
otou: wiem skąd np. 1 mod 5 = 1 albo 7 mod 5 =2, ale dlaczego −1 mod 5 =4
25 cze 15:56
Adamm: to nie jest działanie zapoznaj się co to jest relacja równoważności
25 cze 16:02
jc: Nie dojdziesz, to jest źle zapisane. −1 ≡ 4 (mod 5) oznacza, że 5 | 4 − (−1) 22 ≡ −1 (mod 5) 230 ≡ (−1)15 ≡ −1 (mod 15) 231 ≡ −2 ≡ 3 (mod 5) Ale oczywiście można pisać a mod 5, co oznacza resztę dzielenia a przez 5.
25 cze 16:03
otou: ..... wiem co to jest i wiem, że to co zapisałem powyżej jest prawidłowe
25 cze 16:04
otou: to było do Adamma jakby co
25 cze 16:05
otou: @jc dzięki, przeanalizuję
25 cze 16:05
otou: tam ma być mod 15 czy miało być mod 5?
25 cze 16:11
jc: Oczywiście, że (mod 5).
25 cze 16:13
po prostu Michał: bez zadnych modulo to tak: 21 / 5 = 2 (reszta) 22 / 5 = 4 (reszta) 23 / 5 = 3 (reszta) 24 / 5 = 1 (reszta) 25 / 5 = 2 (jak widac juz sie powtarza) 26 / 5 = 4 itd zatem mamy tylko 4 przypadki wiec dzielimy nasza potege dwojki przez 4 np. 28 −> dzielimy potege przez 4 czyli 8 /4 i reszta z tego to 0 , tak jak w przypadku 4 / 4 czyli jak mamy 24, a skoro 24 / 5 daje nam 1, to wezmy 231. 31 / 4 = 3 (reszta) zatem kiedy z dzielenia przez 4 mamy reszte 3?, np. gdy dzielimy 3 przez 4 zatem 23 / 5 daje reszte 3, czyli reszta to 3.
25 cze 16:16
otou: ok, do ostatniej linijki pojąłem teraz nie mogę dojść dlaczego 231≡−2 (mod 5)
25 cze 16:17
otou: bo −2 ≡ 3 (mod 5) już rozumiem
25 cze 16:18
jc: Obie strony pomnożyłem przez 2.
25 cze 16:19
otou: aa, rozumiem czyli jeżeli a≡b (mod n) to ak≡bk (mod n)
25 cze 16:22
otou: dobra, nie ważne, tak jest
25 cze 16:27
jc: po prostu Michał, po co wprowadzać nowe i mylące oznaczenia (/ oznacza dzielenie), skoro istnieją przyjęte oznaczenia: a mod b, w programach a % b. Relacja przystawania modulo dana liczba daje nam coś więcej. Jest to relacja równoważności, dwie relacje można dodawać i mnożyć stronami. Własności te są bardzo łatwe do uzasadnienia.
25 cze 16:46
Mila: 231=228*23=(24)7*23 24=1(mod5)⇔(24)7=1(mod(5) 23=3(mod5) 231=1*3(mod5)=3(mod5)
25 cze 16:46
otou: dzięki wszystkim
25 cze 16:58