matematykaszkolna.pl
udowodnij że Delfinka: Witajcie, Chciałam prosić o pomoc z następującymi zadaniami: 1. Wykaż że jeśli liczba naturalna jest podzielna przez 4 to: a) 10 |22n+23 * 2n +24 b)100|4n +2n+3 + 42 c)100|9n + 2 * 3n+2 + 81 Podstawiając n=4k, doszłam w a i b do momentu (16k + 4)2 , a w podpunkcie c (81k+9)2 i gdzieś znalazłam podobne dowody ale z indukcją a muszę to zrobić bez. 2. Wykaż że ∀ a,b,c,d ∊ R+ : a2b + c2d(a+c)2b+d próbowałam to przenosić , sprowadzać do wspólnego mianownika ale do niczego to nie doprowadziło. Z góry dziękuję
18 cze 01:22
Adamm: a możesz z dwumianem Newtona? jeśli tak, to po prostu dla a) oraz b) rozpisz sobie (10+6)k a dla c) rozpisz sobie (80+1)k
18 cze 01:30
jc: Wypukłość funkcji f(x)=x2. p = b/(b+d), q=d/(b+d), p+q=1, p, q >0, x= a/b, y=c/d p f(x) + q f(y) ≥ f(px + qy) to jest właśnie nierówność (2).
18 cze 01:39
jc: Jeśli p+q=1, p, q ≥ 0, to (px+qy)2 ≤ (px+qy)2 + pq(x−y)2 = px2+qy2
18 cze 01:45
Delfinka: To są zadania z pierwszej klasy liceum. Muszę sprawdzian z dowodów napisać. Adamm dziękuję, spróbuję z tym pokombinować jc dziękuję ale nie rozumiem, nie było jeszcze wypukłości funkcji
18 cze 01:51
Adamm: wypukłość raczej dopiero na studiach, ale warto zrozumieć o co chodzi
18 cze 02:01
Delfinka: jasne że warto zrozumieć, ale potrzebuję pomocy na moim poziomie a później mogę coś dodatkowego działać. Dwumianu Newtona w sumie też nie było ale jego predzej ogarnę choć też nie do końca rozumiem uzasadnienie
18 cze 02:22
Michał: 1) nie mozesz indukcyjnie, byloby izi
18 cze 02:31
Michał: sprawdzam − np, dla n= 1 czy jest podzielne przez 10 Zał:10|22k+23*2k+24 Teza:10| 22k+2+23*2k+1+24 Dowód tezy: 22k*22+23*2k*2+24 = 22(22k +22*2k + 22) = 22(22k +(23−2)*2k + 22) 22(22k +23*2k−2*2k + 22) = 22(22k +23*2 + 22 −2*2k)= ....
18 cze 02:44
Delfinka: wiem bo gdzieś znalazłam podobny dowód ale my indukcji nie przerabialiśmy wcale więc wszystko co o niej wiem to tyle co sobie poczytałam
18 cze 03:24
Michał: a znasz może dowody przez drzewka semantyczne?
18 cze 03:57
jc: (a+c)2 ≤ (a+c)2 + bd(a/b − c/d)2 = (a2 + 2ac + c2) + (d a2/b − 2ac + b c2/d) = (b+d)(a2/b + c2/d) Dzielisz obie strony przez b+d i masz swoją nierówność. −−− A o wypukłości mało kto słyszy w szkole lub na studiach, choć to bardzo pomocne pojęcie. Podobnie jest relacją przystawania modulo. O tym akurat niektórzy wiedzą, a inni się boją. Za to zupełnie niepotrzebnie uczy się innych rzeczy i są potem problemy.
18 cze 10:41