matematykaszkolna.pl
Minimum wielomian 5-latek: znajdz najmniejsza wartosc wielomianu P(x)= (x−1)(x−2)(x−3)(x−4)+10 Zastosuj podobne przeksztalcenie do zadania poprzedniego No to probuje moze najpierw (x−2)(x−3)= x2−5x+6= (x2−5x+5)+1 (x−1)(x−4)= x2−5x+4= (x2−5x+5)−1 P(x)= (x2−5x+5)2−1+10= (x2−5x+5)2+9 To p(x)min=9
 5−5 5+5 
dla x=

lub x=

po rozwiazaniu rownnia x2−5x+5=0
 2 2 
16 cze 18:54
Adamm: jest ok
16 cze 18:56
Adamm: ale nie trzeba było rozwiązywać równania x2−5x+5=0, wystarczyło obliczyć deltę, w zadaniu pytają o samą wartość
16 cze 18:57
5-latek: Dobrze Tutaj mam wielomian w postaci iloczynowej Gdyby byl w postaci ogolnej to wtedy chyba trzeba badac pochodna ?
16 cze 18:59
Adamm: tak, trzeba byłoby badać pochodną chyba że mógłbyś zauważyć coś jeszcze, wtedy sprawy by się uprościły
16 cze 19:00
jc: x=u+5/2 .. = (u+3/2)(u+1/2)(u−1/2)(u−3/2)+10 = (u2−9/4)(u2−1/4)+10= = (u4−10/4 u + 9/16) + 10 = (u2−5/4)2 + 10+9/16−25/16 = (u2−5/4)2 + 9 Najmniejsza wartość = 9
16 cze 19:00
jc: ... czyli znów podstawienie.
16 cze 19:02
5-latek: Dobrze jc Jak wpadles na takie podstawienie ?
16 cze 19:07
jc: 1+4=2+3=5
16 cze 19:16
qwerty: też mnie zastanawia ten pomysł na podstawienie. widzę, że działa, ale jakoś to 1+4 = 2+3 = 5 jest dla mnie trochę magiczne...czemu tak? jc, mógłbyś trochę rozwinąć?
25 cze 22:22
jc: Spróbuj w przypadku (x−1)(x−5)((x−7)(x−11).
25 cze 22:26
qwerty: to będzie (u+5)(u−5)(u−1)(u+1), bo 1+11=5+7=12, czyli podstawienie u = x+6 widzę jak to działa, potrafię zastosować, ale bardziej jak schemat niż jak zrozumienie. jestem ciekawy jak na to wpadłeś, jak wyglądała droga do tego pomysłu?
25 cze 22:37
Adamm: droga to wzory skróconego mnożenia a2−b2=(a−b)(a+b)
25 cze 22:38
qwerty: tak, tak, to wiem − po prostu dalej nie rozpisywałem ze wzorów skróconego mnożenia. trochę tak się czuję jakbym typowo stosował schemat, a nie to rozumiał. hm, może wrócę do tego innego dnia i mnie olśni. w każdym razie dzięki za próbę wyjaśnienia emotka
25 cze 23:08
qwerty: ale jeśli drogą/wyjściowym pomysłem było doprowadzenie do wzorów skróconego mnożenia, to skąd to równanie 1+4 = 2+3 = 5? ono miało wskazywać właśnie na wykorzystanie wzorów skróconego mnożenia? w jaki sposób? pewnie głupie pytanie, ale cóż.
25 cze 23:31