matematykaszkolna.pl
oblicz całkę pomocy: oblicz całkę ∫x2lnxdx
12 cze 21:21
dociekliwy: Przez części v' = x2 u = lnx
12 cze 21:41
u: osobno obliczyć ∫x2 = 13x3 ∫lnx = x(lnx−1) i to pomnożyć?
12 cze 22:13
zef: ∫[f(x)*g(x)]dx≠∫f(x)dx*∫g(x)dx
13 cze 01:50
Mariusz: Trzy wzory na pochodną z których korzystasz licząc całki Liniowość (f(x)+g(x))'=f'(x)+g'(x) (af(x))'=af'(x) Pochodna iloczynu (f(x)g(x))'=f'(x)g(x)+f(x)g'(x) Pochodna złożenia (f(g(x)))'=f'(g(x))g'(x) Wszystkie te wzorki otrzymasz korzystając z granicy
 f(x+Δx)−f(x) 
limΔx→0

 Δx 
Całkowanie przez części otrzymujesz z wzoru na pochodną iloczynu może przydać się także liniowość pochodnej
13 cze 06:50
Mariusz: zef policzymy trochę całek ? Z całek z funkcji wymiernych zostały nam te które można policzyć wydzielając część wymierną sposobem Ostrogradskiego Jeśli chodzi o całkowanie funkcji niewymiernych to mamy podstawienia Eulera do całek postaci ∫R(x,ax2+bx+c)dx oraz podstawienia Czebyszowa do całek postaci ∫xm(a+bxn)pdx m,n,p∊ℚ Znając podstawienia Eulera łatwo wymyślisz podstawienie dla całek ∫R(cos(x),sin(x))dx Próbowałeś coś programować ? Możemy się tym pobawić ale lepiej poza forum
13 cze 10:16
zef: Wakacje się zaczęły to pomimo tego że czasami pracuję to trochę czasu mam emotka. Możemy w sumie się zająć pewnym i całkami i przypomnieć najważniejsze podstawienia. Programowania nic nie próbowałem, aktualnie myślę nad studiowaniem matematyki stosowanej
13 cze 15:18
Mariusz: Co do programowania to trzeba by zacząć od wypisywania danych na ekran,stałych,zmiennych, wczytywania danych z klawiatury, (zasięg zmiennych dopiero przy okazji pisania własnych procedur) komentarze, czym jest instrukcja i to że można je grupować w bloki typy zmiennych w tym łańcuchy instrukcje warunkowe i wyboru instrukcje iteracyjne typy danych takie jak tablica czy rekord wskaźniki i dynamiczna allokacja pamięci zapis danych do pliku i odczyt danych z pliku własne procedury i funkcje, rekurencja grafika, Własne moduły Dopiero po opanowaniu podstaw programowania strukturalnego możesz zacząć programować obiektowo Co do algorytmów i struktur danych Sortowania wolne o czasie O(n2) takie jak sortowanie bąbelkowe, sortowanie przez wstawianie, sortowanie przez wybór pozwalają przećwiczyć instrukcje iteracyjne oraz oswoić się trochę z tablicami Sortowania w czasie O(nlogn) , przy czym tzw szybkie może zwolnić do O(n2) Sortowanie przez kopcowanie bazuje na podobnym pomyśle co sortowanie przez wybór jednak zastosowanie opartej na drzewie struktury danych zwanej kopcem przyspiesza jego działanie Sortowanie przez scalanie i tzw szybkie pozwala poznać technikę dziel i zwyciężaj oraz przećwiczyć rekurencję Jeśli chodzi o sortowanie przez scalanie to lepiej sprawdza się ono na listach bo tam wystarczy przestawiać wskaźniki przez co jedyna potrzebna dodatkowa pamięć to ta na obsłużenie rekurencji Jeśli chodzi o tzw sortowanie szybkie to nie zawsze jest ono szybkie Z sortowaniem związane jest wyszukiwanie liniowe , przeglądamy całą tablicę bądź listę w poszukiwaniu elementu binarne , zakładamy że tablica jest posortowana , porównujemy wartość poszukiwanego elementu z wartością środkowego elementu tablicy i wybieramy połówkę w której powinniśmy kontynuować poszukiwanie (prawdopodobnie już korzystałeś z podobnej strategii szukając przybliżonych rozwiązań równań) Rekurencję możesz też przećwiczyć np używając algorytmów z powrotami np droga skoczka czy ustawienie n hetmanów Jeśli chodzi o liczenie całek to wcześniej wypisałem czym powinniśmy się zająć
13 cze 20:24