matematykaszkolna.pl
Kombinatoryka GrumpyFox: Czy mógłby ktoś po ludzku wytłumaczyć kiedy w kombinatoryce mnożyć a kiedy stosować silnie? Bo wyczuć tego nie zupełnie nie umiem
8 cze 22:34
mat: najlepiej jakies konkretne zadanie, wiesz... tak to brzmi jak pytanie: czym sie rózni dodawanie od mnożenia emotka
8 cze 22:41
: a co wyczuwasz ?
8 cze 22:46
GrumpyFox: zawsze wyczuwam źle, jak trzeba mnożyć to ja daje silnie , zaraz spróbuję znaleźć jakieś takie zadanie w którym tak zrobiłam. A np tego z windą w oogóle nie weiem co mnozyć: Windą która zatrzymuje się na 9 piętrach jedzie 5 osób. Na ile sposobów osoby te mogą wybrać piętra na których wysiądą ,jeśli każdy wysiądzie na innym piętrze? A moje dodatkowe pytanie co by było gdyby nie było tego ostatniego zdaniaże każy wysiada na innym?
8 cze 22:58
: jest tylko jedna rada: rozwiązywac zadania, i rozwiazywać zadania i..
8 cze 23:01
GrumpyFox: W poczekalni stoi 10 krzeseł , na ile sposobów może usiąść 5 pacjentów? To wygląda tak , że gdy pierwszy wchodzi to ma do wyboru 10, drugi 9 trzeci 8 i tak dalej, czyli razem 10*9*8*7*6*5, tak? A jak mam 180 miejsc i 100 osób? To mogłabym zapisać 100!−80! ?
8 cze 23:01
Adamm:
 180! 
nie

 80! 
8 cze 23:02
GrumpyFox: a skąd mam wiedzieć , która powinna być na górze liczba a któa na dole w tym symbolu newtona?
8 cze 23:04
GrumpyFox: Bo o neigo i chodziło tak?
8 cze 23:05
Adamm: na górze na pewno będzie większa
8 cze 23:06
Adamm: nie, nie chodziło o symbol Newtona
8 cze 23:06
GrumpyFox: to zwykłe dzielenie? po prostu? Ale czemu? Jak to wytłumaczyć tak na logikę? Z tymi krzesłami i pacjentami też powinno być 10!/5! ? Bo mi to wygląda na identyczne zadanie tylko inne dane
8 cze 23:08
Adamm: tak
10! 

to po prostu skrócony zapis 10*9*...*6
5! 
 180! 
tak samo

to skrócony zapis 180*179*...*81
 80! 
8 cze 23:11
Adamm: teraz na logikę pierwsza osoba ma 180 różnych wyborów, druga 179, n−ta ma 181−n łatwo to zobaczyć a setna ma 81
8 cze 23:18
GrumpyFox: a to nie wyjdzie to samo? obliczyłąm, xD i nie wyszło, A się wydawało że powinno
8 cze 23:18
Adamm: 180!=180*179*...*80*79*...*3*2 80!=80*79*...*3*2
180*179*...*81*80*79*...*3*2 

=180*179*...*81
80*79*...*3*2 
8 cze 23:19
GrumpyFox: No to tak na logikę zrobiłam to z krzesłami właśnie. A skąd wziął się ten skrócony zapis?
8 cze 23:19
GrumpyFox: a ok już rozumiem, nie mogłam odjąć bo jest mnożenie a nie dodawanie
8 cze 23:21
Adamm: silnia to iloczyn kolejnych liczb naturalnych, ktoś po prostu to wymyślił taki zapis jest odrobinę lepszy dla oka
8 cze 23:21
GrumpyFox: A z tą windą z góry jak sobie wytłumaczyć?
8 cze 23:21
Adamm: i 10*9*8*7*6 mnożysz 5 kolejnych liczb, bo masz 5 osób
8 cze 23:22
GrumpyFox: A jakby każdy mógł wysiąść gdzie chce bez ograniczeń ze jedna osoba na jednym pietrze to 5*10 tak?
8 cze 23:23
Adamm: pierwsza osoba wysiada na jednym z dziewięciu, druga na jednym z ośmiu... w sumie 9*8*7*6*5 sposobów
8 cze 23:24
GrumpyFox: No tak , to zrozumiałam. Tylko terac taka hipotetyczna sytuacja że nie ma tego ostaniego zdania (jedna osoba na jednym piętrze)
8 cze 23:25
Adamm: jakby każdy mógł wysiąść gdzie chce to byłoby 95 sposobów
8 cze 23:25
Adamm: każda osoba może wysiąść na jednym z dziewięciu pięter
8 cze 23:26
Mila: 10 krzeseł , 5 osób 10*9*8*7*6 albo:
10! 

= po rozpisaniu masz :
(10−5)! 
1*2*3*4*5*6*7*8*9*10 

=
1*2*3*4*5 
=6*7*8*9*10 to są wariacje bez powtórzeń.
8 cze 23:28
GrumpyFox: a no tak. Chyba tych pacjentów pomieszałąm i stąd mi się ta 10 wzięła. Dziękuję za pomoc emotka Trochę jaśniej w mojej głowie teraz XD
8 cze 23:28